Dags att slopa Arbetsförmedlingens Starta-eget-bidrag?

367
46
De som kommer i fråga för bidraget är personer som
under lång tid stått till arbetsmarknandens förfogande.
Varit tvungna att söka jobb 40 timmar i veckan.
Det tar i realiteten ofta närmare ett år innan någon
kan komma i fråga för bidraget. Kortare tid för handikappade
och vissa invandrare.

De är alltså när man konstaterat att en person inte kan få ett jobb
vare sig på egen hand eller med arbetsförmedlingens hjälp, som
vederbörande anses vara mogen för att starta nytt eget företag.

Raggar man inte entreprenörer i fel forum? Arbetsförmedlingen?
Regeringen talar sig varm för entreprenörskapet som skall rädda landet
genom att skapa jobb och tillväxt.

Sådana individer som skapar företag och tillväxt är undantagslöst
uthålliga, extremt hårt arbetande målinriktade entreprenöriella
personer med social kompetens och insikt i såväl affärsjuridik
som ekonomi och marknadsföring.
Människor med tydlig förmåga att försörja sig själva.
Är det inte bland sådana här beskrivna personer som man skall
rekrytera folk som kan ha behov av finansiellt stöd i inledningsskedet.

Att ge bidrag till människor som har små möjligheter att ta sig in
på arbetsmarknaden överhuvudtaget är snarare kontraproduktivt.
Redaktuellt
13
Håller med dig fullt ut! Men sen är jag inte förvånad heller. Det är inte alltför många av de som röstade fram förslaget som överhuvudtaget är insatta i vad företagande innebär. Sen vet jag inte om man ska ha bidrag till företagande överhuvudtaget. Klarar man inte av att samla ihop de där pengarna själv så klarar man inte av att driva ett företag heller. De flesta som startar ett företag med ett starta eget bidrag klarar knappast av att driva det vidare senare iallafall. Det staten kanske hade kunnat göra istället är att folk kunnat få låna en mindre summa pengar till en förmånlig ränta, precis som ett studielån. För olika typer av bidrag har vi tillräckligt av , både inom EU och Sverige.
29
Håller inte riktigt med om att man ska ta bort bidraget, omforma det kanske. Det behövs. Alla verkar inte ha förstått hur svårt det är att komma in på arbetsmarknaden som nyexaminerad med många fräscha idéer där kan starta eget vara lösningen. Inte har man som arbetslös under en längre period heller en så stor buffert och kan behöva lite stöd i början. Om inte mycket, något i alla fall. Dessutom är det inte bara bidrag i form av pengar man får som många tror, man får också tillfälle att gå en starta-eget-kurs och en mentor som man går på möten till för att peppa sig själv. 6 månader och sedan ska man ha kommit igång med sitt företag så man ska kunna ta ut en rimlig lön är dock inte rimligt om man inte har en helt unik idé med redan flera klara kunder i starten. Utan starta-eget-bidrag är det många som skulle bortse från möjligheten att starta eget och istället fortsätta att söka en massa jobb där de kräver allt för mycket erfarenhet som många inte har eller ta det där telefonförsäljarjobbet som alla dina kompisar har med en lön på 65 kr/tim. Men det kanske är svårt för de som redan är etablerade med sina 20 år i branschen att förstå att det är andra tider, hårdare tider. Idéer finns, men inga pengar.
Josefin Andersson Formvilja Design http://formvilja.se/ http://www.facebook.com/formvilja
367
46
Nej Josefin. Det är inte svårt för folk med ”20 år i branschen att förstå att det är andra tider. och hårdare tider.” Jag har mer än 30 år i branschen att sälja kreativ, köputlösande och säljdrivande kommunikation till världsledande varumärken och marknadsledande företag. Det var precis lika svårt - om inte svårare på 70-talet. I din/vår bransch har examina, betyg eller utmärkelser inget som helst värde. Eller betydelse för framgång. Antingen skall du kunna övertyga en prospect om att just dina rekommendationer kommer att ge vinst och framgång för vederbörande.Och då får du pengar. Eller så skall du kunna övertyga en byrå eller konsult-företag att du kan bli en lönsam vinstgenererande medarbetare som drar in mist en miljon helst två per år i omsättning. D.v.s. försäljning /införsäljning är det enda som räknas. Därför skall allt nystartande självfinansieras på egna intjänade pengar. De kan bäst ske genom att stå på knallemarknader och lära sig säljarbete från grunden genom att demonstrera allsköns krimskrams eller halvnyttigheter.Det är mitt råd. Eller ”sälja korv och pucko på stan på lördagsnätterna. -klarar man det klarar man allting sedan”, som professorn i entreprenörskap vid Lunds Universitet Frederic Delmar så träffande uttryckte sig under en estradföreläsning nyligen. Därtill kommer att tillbringa tid, massor av tid och mera tid med prospects och kunder och utföra kärnjobbet på nätter och tidiga morgnar. Om du har en mentor som inte predikar dessa saker så skall du byta coatch. [i] ..sky is the limit...[/i]
Redaktuellt
13
Håller med Mr Randin i detta fallet. För jag vet inte om man borde starta eget som nyutexaminerad student och inte har en del av startkapitalet samt förmågan att sälja in konceptet till diverse finansiärer. Då borde man kanske låta bli att starta eget. Vet man som företagare med sig om sin egen kompetens. T.ex Så har man kanske läst en teknisk utbildning, juridik eller annat. Då måste man skapa möjligheter för att kunna få in andra kompetenser i företaget som ska ta hand om de finansiella besluten m.m. Även där handlar det ju då om att sälja in konceptet;) Som du säger där så har man kanske som nyexaminerad inte sådär överdrivet mycket pengar, men något borde man ha skrapat ihop om man har drömmen att starta eget. Annars tror jag inte man skiljer sig från alla andra som också vill starta eget, dvs. att man har 0 kronor i fickan och vill basera sin verksamhet på bidrag. Dessa verksamheter är oftast så svaga också, så att de går i konkurs efter de 6 månader som bidraget delas upp på. Jag talar av egen erfarenhet. Då jag faktiskt tog examen precis. Jag hade 0 kronor i sparat kapital när jag påbörjade mina studier på universitetet. Men under min studietid så arbetade jag extra som innesäljare. Och jag känner inte precis att jag är pank idag. Då har jag även varit utomlands under 8 månader (studier 5 månader och semester 3 månader) Där gick det åt ca.100 000 kronor totalt under den perioden med flygresor, hotell å annat. Så kort och gott så går det att spara ihop pengar även som student. Om det sen är 100 000 eller 300 000 är upp till var och en. Oavsett vilket är mer än starta eget bidraget. Skulle det sen vara att man inte har arbetat ihop dessa pengarna under studietiden, så kan man faktiskt arbeta efter studietiden för att få in de pengar som krävs för att starta eget. Här gäller det självklart inte att vara kräsen, utan man tar yrken som är någorlunda kvalificerade. Då får man in det kapital som behövs för att kunna starta upp verksamheten. Lättare att få finansiärer om du själv som ägare är villig att satsa pengar i din egen verksamhet också. Företagande ska ju inte finansieras på bidrag. Visst, staten kanske kan gå in och låna en de pengarna till väldigt förmånlig ränta (som studielånet). Då kanske en lite större summa än de 50 000. Förutsatt att man har en vettig affärsplan och tänkt igenom idén noga. För 50 000 kommer man verkligen inte långt med. Sedan beror det ju självklart på vilken typ av verksamhet man vill starta.
29
Vem säger att jag (eller andra i min situation) inte kan sälja in konceptet eller inte har startkapital? Och det är inte heller mycket pengar det handlar om (för de som inte har jobbat särskilt mycket tidigare). De pengarna man får via starta-eget-bidraget ska inte gå till företaget, det ska gå till husrum så att man inte tar en lika stor risk att inte ha råd att leva den första tiden. Det är skillnad att sälja krimskrams och något man verkligen brinner för.
Josefin Andersson Formvilja Design http://formvilja.se/ http://www.facebook.com/formvilja
13
Det var inte menat att vara riktat till dig eller någon specifik individ, utan jag tänkte rent generellt. Sen kan man ifrågasätta ifall det är okej att vi andra tar riskerna åt företagaren som söker starta eget bidraget? Men det är en lång och oändlig diskussion. Det finns ingen direkt statistik på hur hjälpsamt starta eget bidraget har varit för företagarna som fått bidraget. Den enda statistik jag hittade var att det var 85,9% som fortsatt sin verksamhet efter bidragstiden löpt ut. Hade varit intressant att se hur många det faktiskt hjälper. Det är väl klart att det underlättar lite, för det skadar ju aldrig att få in extra pengar.
11
Hej Kan det vara så att det är regler som tolkas på olika sätt i olika kommuner? För min del så var det följande: I september 2012 kom varslet som gjorde att jag och ca. 40 personer till skulle bli utan jobb till våren 2013. AG hade avtal med Trygghetsrådet och efter lite träffar och personliga samtal om vad man ville och kunde så kom jag fram till att jag ville starta eget. TRR har ett webbverktyg för en grundläggande analys och anordnade en 2+2 dagars kurs för starta-eget. Efter avslutad kurs så hoppade jag även på Entreprenörscentrums kvällsseminarier och fick bra grund även där. Mitt varsel gick ut 31/4 2013 och efter det så anmälde jag mig direkt till AF med utgångspunkt mot starta eget. Blev beviljad bidraget från 1/7 2013 och har nu startat min webbutik med herrsmycken. Jag känner inte alls igen det ni beskriver, för mig fungerade det precis som JAG hade trott att det skulle fungera. Märk väl att jag då hade gjort affärsplan,budget, marknadsundersökning osv innan jag blev arbetslös. Här måste jag naturligtvis tacka TRR och Entreprenörcentrum i Luleå för all stöd och hjälp. PS. Bara för att jag haft hjälp så innebär det inte att jag kan allt. ALLT jag nu gör är helt nytt för mig; eget företag, webbsida, inköp, försäljning, bokföring, marknadsföring osv. ALDRIG pysslat med sådant förut. ...men som någon skrev: Man måste brinna för idén och tro på den.
HåBe

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.