Förklaring av rykte och stjärnor

822
48
Många frågar efter vad som menas med rykte och hur man får fler stjärnor, så här kommer kommer förklaringen:  🙂

Stjärnor:
Antal gula stjärnor beror på hur många antal inlägg du har gjort.

0 inlägg = Nykomling
5 inlägg = Medlem 1 stjärna
25 inlägg = Medlem 2 stjärnor
50 inlägg = Medlem 3 stjärnor
100 inlägg = Flitig postare 4 stjärnor
300 inlägg = Mycket flitig postare 5 stjärnor
500 inlägg = Jag postar några inlägg till.. 6 stjärnor
1000 inlägg = (Ingen idag - Vem ska komma hit först?) 7 stjärnor

Grön, blå och röd färg på sina stjärnor får man som "moderator", "valuable member" och "administrator".


Rykte:
Rykte är plus- (applåd) och minus-poäng (Fy skäms på dig) som du kan ge till andra medlemmar om de skriver något bra eller något som du tycker inte är bra.

Ju högre ryktespoäng en person har desto mer omtyckt är personen av de övriga forummedlemmarna.

Mvh Patrik
1616
4
Hm är inte säker och jag vet vi pratade om det tidigare. Ska man tolka ex om jag skrivit 300 inlägg att man då enbart får nomineringen "Mycket flitig postare", eller att det krävs att man skriver 300 inlägg samt har 5 stjärnor för att få "Mycket flitig postare, eller får man både "Mycket flitig postare" och 5 stjärnor eller en stjärna?[br][br]Ja e la en stjärna som ännu inte lyckats knäcka denna  :mrgreen:[br][br]
Må väl!
822
48
[quote author=Mojo link=topic=2567.msg10234#msg10234 date=1184577075][br]Hm är inte säker och jag vet vi pratade om det tidigare. Ska man tolka ex om jag skrivit 300 inlägg att man då enbart får nomineringen "Mycket flitig postare", eller att det krävs att man skriver 300 inlägg samt har 5 stjärnor för att få "Mycket flitig postare, eller får man både "Mycket flitig postare" och 5 stjärnor eller en stjärna?[br][br]Ja e la en stjärna som ännu inte lyckats knäcka denna  :mrgreen:[br][br][br][/quote][br][br]Hehe. Som moderator har du alltid 5 stjärnor oavsett antal inlägg. Du kan dock ändå stiga i graderna och bli flitig postare, mycket flitig postare, osv.[br][br]Knäckte vi det nu? :)
1616
4
Ja nu är jag knäckt![br][br]Inser att jag blandat ihop begreppet antal stjärnor med antal ryktespoäng.[br][br] :o
Må väl!
822
48
[quote author=Mojo link=topic=2567.msg10236#msg10236 date=1184579944][br]Ja nu är jag knäckt![/quote] :trost[br][br]Det förklarar varför du inte fick ihop det och varför jag inte kunde förklara  :-D[br]
1616
4
[quote author=Patrik link=topic=2567.msg10233#msg10233 date=1184576656][br]1000 inlägg = (Ingen idag - Vem ska komma hit först?) 7 stjärnor[br][/quote][br][br]Vi får väl se! ...[br]Vad ska du kalla den titeln? "Verbal"? kanske.[br][br]*sitter just nu med dumstruten på huvudet i ett hörn*[br]
Må väl!
822
48
[quote author=Mojo link=topic=2567.msg10246#msg10246 date=1184604254][br][br]Vad ska du kalla den titeln? "Verbal"? kanske.[br][br][/quote][br][br]Jag har några veckor till på mig att fundera på det  :mrgreen:[br]Men något skoj namn på titeln ska jag nog hitta på.[br]
589
1
Ska vi gissa på att Lars Arenander kommer först till 1 000 inlägg?
1616
4
Vet inte. Jag och Lars ligger statistikmässigt lika aktivt fast hans statistik är hälften.  :-D[br]Dock har han inte vart reggad här lika länge  :-\
Må väl!
456
1
[br]Synd att man inte kan mäta kvalitéten istället för kvantiteten...[br][br]Har sett forum där man t.o.m hade priser för XXX antal inlägg. Syftet var att driva upp forumet och få det att snabbt öka i medlemmar, sidvisningar etc.. Effekten blev den att när man som ny besökare satt och läste inlägg som; [br][br]"Hej, jag har ett problem"[br]"Jaha, vaddå?"[br]"Hmm, jo min dator startar inte"[br]"Nähä"[br]"Vad tror du det kan vara"[br]"Har du tryckt på knappen?"[br]"Näää"[br][br]... Så var det inte direkt intressant att ens försöka grotta ner sig..  ;-)[br][br]Man kan också bli lite småtrött på att alltid få kommentarer från samma user oavsett vad man egentligen skriver. Då blir det mer sistaordet-krig av det hela  :-X
822
48
[quote author=DEJI link=topic=2567.msg10496#msg10496 date=1185282974][br][br]Synd att man inte kan mäta kvalitéten istället för kvantiteten...[br][br][/quote][br][br]Det tycker jag vi kan genom att kolla på ryktet  ;)
1616
4
Heh! :D[br][br](F'låt onödigt inlägg, kunde inte låta bli!)
Må väl!
456
1
[quote author=Patrik link=topic=2567.msg10500#msg10500 date=1185288253][br][quote author=DEJI link=topic=2567.msg10496#msg10496 date=1185282974][br][br]Synd att man inte kan mäta kvalitéten istället för kvantiteten...[br][br][/quote][br][br]Det tycker jag vi kan genom att kolla på ryktet  ;)[br][/quote][br][br]Nja, både och... Efter ett tag förväntar man sig kvalitativa svar från medlemmar som man vet har en hög nivå. Då kanske man inte alltid använder denna funktion.
822
48
Det kan ju vara så men nu börjar trafiken öka som bara den.  :) [br]Då blir det fler som upptäcker de som bidrar med bra inlägg och förhoppningsvis ger de en applåd då och då.
205
1
Jaså, trafiken ökar, trots sommaren? Hur kommer det sig? Och vill du offentliggöra några ungefärliga siffror (man är ju lite nyfiken på forumet man spenderar sin tid på)? [br] :)
822
48
Ja, trafiken ökar och det kan vara många faktorer som påverkar som t ex dåligt väder. Vi omnämns dessutom allt oftare på andra sajter, folk verkar gilla sajten. Men främst så börjar Google gilla sajten!  ;D[br]Han har varit lite tjurig ett tag men jag har klappat honom medhårs nu. :trost[br][br]Några siffror vill jag inte lämna offenligt än men det kommer! Vi testar dessutom flera olika statistik-program och en del har ju glädjemätare som en gammal Volvo  :mrgreen:
1616
4
Patrik, har du klurat ut vad för titel det blir när man är uppe i 1000 inlägg?  :vissla
Må väl!
1616
4
Och stjärnorna verkar inte fungera du skrev att man ska ha sex stjärnor efter 500 inlägg. Jag kan bara räkna upp mina till fem.[br][br]Edited:[br]Noterade just att du skrev att som moderator kan man bara ha fem stjärnor oavsett mängden inlägg ... sry! ... Attans jag som satt och hoppades...
Må väl!
456
1
Vad var ditt mål med 500 inlägg? Att få fler stjärnor? ;)  :o
1616
4
En konstnär har inga slutgiltiga mål bara olika mått av framtidsutsikter  8)
Må väl!
758
1
[quote author=DEJI link=topic=2567.msg11187#msg11187 date=1187282083][br]Vad var ditt mål med 500 inlägg? Att få fler stjärnor? ;)  :o[br][/quote][br][br] :mrgreen:
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
640
5
[quote author=DEJI link=topic=2567.msg11187#msg11187 date=1187282083][br]Vad var ditt mål med 500 inlägg? Att få fler stjärnor? ;)  :o[br][/quote][br][br]Hej! [br][br]Det är mitt mål i alla fall, och gillar inte att Mojo slog mig  Grrrrr Ni har väl läst tråden:[br]http://www.foretagande.se/index.php?option=com_smf&Itemid=10011&topic=2574.0  rtfm[br][br]Jag är också mänsklig  ;)[br][br]MVH[br][br]R
1616
4
Jag kan inte slå dig Robaino. Jag kan som moderator inte få fler än fem stjärnor... Det enda jag lyckats med är att känna mig förlöjligad över titeln "Jag postar några inlägg till.." som förutom den skamliga känslan även saknar den tredje punkten, eller så är det bara En för mycket ;-)
Må väl!
2360
37
Mojo du får mycket, du måste ju svara på mina mer eller mindre galna inlägg.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1616
4
Jag vet Lars, jag vet! Jag hoppas du finner det värdefullt.  :P
Må väl!
822
48
[quote author=Mojo link=topic=2567.msg11184#msg11184 date=1187275585][br]Patrik, har du klurat ut vad för titel det blir när man är uppe i 1000 inlägg?  :vissla[br][/quote][br][br]Det får du se när den första kommer dit!  :-D
758
1
När man har postat 1000 inlägg, så ändras texten till "bara ett inlägg till" :blink
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
2360
37
Jo mojo jag har läst dina inlägg både här och där. Jag förundras över att du hinner med att svara så mycket.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1616
4
Heh! Jo jag är väl med på ett antal forum... upskattningsvis 10 men jag är nog bara mest aktiv här. Att jag tar mig tid här är för att jag anser att detta forumet är väldigt bra om man jämför med konkurrensen mellan forum. Samt att forumet har många bra forummedlemmar som verkar förstå värdet av det och postar väldigt intressanta inlägg. Vilket kan bidra till en bra kunskapskälla för nya företagare och därmed utveckla företagandet i en positiv riktning.[br][br]Hinna med att svara gör man om man väljer att ta sig den tiden. Du är inte så pjåkig själv vad gäller att svara, Lars. [br][br]Mina svar är annars tidsmässigt rätt oplanerade eftersom den övriga tiden lägger jag på min familj och mitt faktiska arbete. Arbete som inte ovanligt sker vid skrivbordet och datorn och därmed ger möjligheter att svara när tillfälliga luckor uppstår.[br][br]Skrattar* Kul *hint* Stefan  :mrgreen:
Må väl!
450
Rykte:[br][br]Jag har fått -1 och anledning vet jag inte. Jag har på detta forum försökt få lite fart genom att ställa frågor och försökt svara på det jag kan. Någon tycker att jag skulle ha -1 och anledningen får jag inte reda på så jag inte kan bättra mig om det är något jag gjort fel. Hur ska jag kunna veta vad som orsakat -1? Kan kanske finnas länkar på de som orsakat ryktet. Så man kan fråga dem....? [br][br]Tror jag hoppar av detta forum, då det är lite trafik och när man försöker så får man -1 och anledningen vet jag ej. Kul ställe.
85
Jag brukar skriva "välkommen" till alla men får inga plus för det :giggle
1616
4
[quote author=Ej medlem längre link=topic=2567.msg16613#msg16613 date=1204620467][br]Rykte:[br][br]Jag har fått -1 och anledning vet jag inte. Jag har på detta forum försökt få lite fart genom att ställa frågor och försökt svara på det jag kan. Någon tycker att jag skulle ha -1 och anledningen får jag inte reda på så jag inte kan bättra mig om det är något jag gjort fel. Hur ska jag kunna veta vad som orsakat -1? Kan kanske finnas länkar på de som orsakat ryktet. Så man kan fråga dem....? [br][br]Tror jag hoppar av detta forum, då det är lite trafik och när man försöker så får man -1 och anledningen vet jag ej. Kul ställe.[br][/quote][br][br]Om du hade väntat med att hoppa av hade du fått svar, det får du ändå i denna tråden, tyvärr är många av oss ideella medlemmar vilket gör att vi offrar vår tid att förkklara. Att forumet har lite trafik kan jag inte hålla med om. Snarare att det är seriösa och relevanta svar som ges i de flesta trådar av många idag redan aktiva och verksamma företagare. [br][br]Anledningen till + eller - rykte (Applåd eller Fy skäms) är vad olika medlemmar anser att man skriver om det är bra eller dåligt, hjälpsamt och relevant till ämnena i trådarna. Ryktet är så att säga andras uppskattning på det man skriver. Inget som har något större värde på sidan.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Moderator Företagande.se[/b]
Må väl!
450
[quote]Om du hade väntat med att hoppa av hade du fått svar, det får du ändå i denna tråden, tyvärr är många av oss ideella medlemmar vilket gör att vi offrar vår tid att förkklara. Att forumet har lite trafik kan jag inte hålla med om. Snarare att det är seriösa och relevanta svar som ges i de flesta trådar av många idag redan aktiva och verksamma företagare. [br][br]Anledningen till + eller - rykte (Applåd eller Fy skäms) är vad olika medlemmar anser att man skriver om det är bra eller dåligt, hjälpsamt och relevant till ämnena i trådarna. Ryktet är så att säga andras uppskattning på det man skriver. Inget som har något större värde på sidan.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Moderator Företagande.se[/b][/quote][br][br]Och hur ska man veta vad som inte va relevant om man inte ser det på den tråden som är "dålig" ? Och inte under personens avatar????[br][br]
640
5
Hej! [br][br]Inget att hetsa upp sig över. 400 + inlägg har jag skrivit och bara 20 av dom har varit av något värde tydligen  ;-) Det är bara en kul liten funktion som ingen bryr sig om. [br][br]När det gäller trafiken är jag mer än nöjd. Precis som Mojo skriver får man seriösa och relevanta svar till skillnad på de flesta andra forum jag känner till. Där snackas det mest strunt och personliga påhopp är mer regel än undantag.[br][br]Massor med credit till moderatorer mfl som håller ordning här inne!!!  :winner[br][br][quote]Jag brukar skriva "välkommen" till alla men får inga plus för det  :giggle[/quote][br][br]RasmusBoye, du fick ett av mig i dag  :P [br][br]MVH[br][br]R[br][br] [br][br]
1616
4
[quote author=Ej medlem längre link=topic=2567.msg16621#msg16621 date=1204632141][br]Och hur ska man veta vad som inte va relevant om man inte ser det på den tråden som är "dålig" ? Och inte under personens avatar????[br][/quote][br][br]Det beror tyvärr på att medlemmar oftast är dåligt motiverade att i de berörda trådarna förklara varför de ger dåligt rykte eller bra. Man kan endast själv försöka analysera varför. Jag har tidigare ifrågasatt admin om detta. Då jag likt som du kan tycka att det är bra om man kan få reda på varför man får + eller - något som faktiskt kan vara utvecklande för det egna sättet att förklara sig eller vad man rekommenderar. Men som de flesta forum idag är uppbyggda som faktiskt har denna ryktesfunktion ibland kallad PH värde eller annat så är systemet enbart byggt för att ge + eller - utan vidare motiveringar.[br][br]Nu vet jag att vi fört en diskussion privat mellan moderatorer angående denna tråd http://www.foretagande.se/component/option,com_smf/Itemid,10011/topic,3528.msg16348/#msg16348 och troligtvis kommer ditt minus därifrån. Eftersom detta är ett forum så sparas våra gamla trådar och det man skrivit kan vid en helt annan tidpunkt när någon läser ge bra eller dåligt rykte genom vad läsaren väljer att bemöda sig med att ge utifrån hur den uppfattar det man skrivit. Förhoppningsvis inser man själv vad man kunde gjort bättre och rättar sig därefter om man nu har ryktet som något mål. Tyvärr är ju systemet vanskligt och går att missbruka om man finner nöje i det. Därför har ryktet i sig ingen större betydelse.[br][br][br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Moderator Företagande.se[/b]
Må väl!
1616
4
[quote author=Robaino link=topic=2567.msg16622#msg16622 date=1204632899][br]Hej! [br][br]Inget att hetsa upp sig över. 400 + inlägg har jag skrivit och bara 20 av dom har varit av något värde tydligen  ;-) Det är bara en kul liten funktion som ingen bryr sig om. [br][br]När det gäller trafiken är jag mer än nöjd. Precis som Mojo skriver får man seriösa och relevanta svar till skillnad på de flesta andra forum jag känner till. Där snackas det mest strunt och personliga påhopp är mer regel än undantag.[br][br]Massor med credit till moderatorer mfl som håller ordning här inne!!!  :winner[br][/quote][br][br]Jag har nu bara skrivit 1314 inlägg o har endast 56 ...  [br]Självklart finns fler forum men de för företag är oftast få och inte ovanligt uppblandade med inlägg så som MLM eller pyramidverksamheter. Något vi arbetar för att motverka. Självklart är vi som moderatorer bara frivilliga funktionärer för att inom olika områden kunna hjälpa till och underlätta för medlemmarna även om en moderators egentliga huvudavsikt är att leda diskussionen framåt så har det på nätet blivit ett helt annat ansvar för att rensa och sortera, kanske därför jag känner mig som en papperskorg  :LOOOL. Det vi hoppas på är att få samma respekt och gensvar tillbaka. Våra åsikter och tankar kanske inte helt överensstämmer med Administratörernas så det får vi överlåta till dem att svara på eller förklara även för oss, som för er medlemmar.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Moderator Företagande.se[/b]
Må väl!
822
48
Jag tycker inte heller att du ska ta det så allvarligt. Kanske är en del för snabba på att ge [b]-[/b] men väntar med [b]+[/b] tills någon skriver något riktigt bra. Du har även skrivit många bra inlägg och jag tycker att du ska ändra tillbaka ditt namn och åter delta i forumet  :trost[br][br]Sen kan vi alla tänka oss för innan vi är så snabba att dömma!  :-*[br][br]Som jag skrivit tidigare så kan denna funktion missbrukas men jag tror och hoppas att i slutändan så hamnar vi alla på plus om vi bara är seriösa och behandlar varandra med respekt. [br]Jag kan bara hålla med Robaino att moderatorerna gör ett riktigt bra jobb och både kunskapsnivån och hur vi behandlar varandra på forumet är bättre än vad jag sett någon annan stans.[br][br]Mvh Patrik
85
[quote author=Robaino link=topic=2567.msg16622#msg16622 date=1204632899][br][br][br][quote]Jag brukar skriva "välkommen" till alla men får inga plus för det  :giggle[/quote][br][br]RasmusBoye, du fick ett av mig i dag  :P [br][br]MVH[br][br]R[br][br] [br][br][/quote][br][br]:winner[br][br][br]Men jag håller med de andra att rykte är mer en kul grej och borde inte tas för seriöst.
758
1
Personligen så fick jag -1 i går när jag kommenterade ett inlägg :mrgreen:[br]Jag lovar er att jag kunde somna ändå! :P
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
720
Men vem orkar bry sig om något rykte. Jag har överhuvudtaget inte funderat på att det står en siffra i kanten, upptäckte det nu när jag läste denna tråden.[br][br]Det som betyder något är vad man presterar i verkligheten inte hur många poäng man får, stjärnor man har eller hur många i inlägg man gör på ett forum.
1616
4
[quote author=Redkon link=topic=2567.msg16633#msg16633 date=1204646462][br]Men vem orkar bry sig om något rykte. Jag har överhuvudtaget inte funderat på att det står en siffra i kanten, upptäckte det nu när jag läste denna tråden.[br][br]Det som betyder något är vad man presterar i verkligheten inte hur många poäng man får, stjärnor man har eller hur många i inlägg man gör på ett forum.[br][/quote][br]Precis som du säger nr 27 ;-)
Må väl!
2360
37
Ett eller annat gott råd kanske ni fått från mig, Jag ska inte fortsättningsvis dela med mig av kunskap hur man blir behandlad av myndigheter. Det är inte populärt. Sverige är fantastiskt med enbart glada och nöjda företagare. Fick jag ett + eller var det felaktigt.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
640
5
Hej! [br][br][quote]Jag ska inte fortsättningsvis dela med mig av kunskap hur man blir behandlad av myndigheter. Det är inte populärt.[/quote][br][br]Två nu Lars. Kan inte tänka mig en hel månad utan dina åsikter om SKV  :o[br][br][quote]Sverige är fantastiskt med enbart glada och nöjda företagare.[/quote][br][br]Läste någonstans att svenskar röstar rött, tänker blått, äter grönt och jobbar svart  :nicka[br][br]MVH[br][br]R

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.