Ny sajt - Ris och ros

91
8
Hej alla företagare!

Idag lanserade vi den nya versionen av Företagande.se. Ny design och teknik som är tänkt att göra det lättare att läsa, navigera och posta inlägg här i forumet.

Vad tycker ni om den?
Är det något vi missat eller ser ni några fel så är vi väldigt tacksamma om ni låter oss få veta.
207
3
Har lite svårt för färgvalet (det cerisrosa), dessutom vill jag ha mörkare grå för texten som skriver i kommentarsrutan. Annars kan jag f.n utan att ha titta närmare säga att det är helt klart en förbättring - lättnavigerad, lättläst, tydligt, enkelt.
91
8
Tack för feedback! Håller med om att texten när man skriver var väldigt ljus och svårläst så det ska vi fixa. Färger är alltid personligt så vi har väntat spridda kommentarer angående detta :-) Skoj med så positivt första intryck!
54
5
Fe på knapparna Nya inlägg och Mina inlägg
822
48
Tack. Det är på gång med.
2
1
Ris: såg en liten detalj, nere i footern så står det (c) 2013 ? 2014 är väl mer lämpligt... Färgvalet är lite knepigt, men fungerar. Ros Älskar den nya siten!!!! den laddar som blixten gentemot den gamla. mer översiktlig enklare navigering. Tydligare att svara i tråd på forum. med mera.. 8/10 blir mitt betyg på den...
822
48
2014 ska där stå så klart :-[ Roligt att du gillar den :)
367
46
[quote="Administrator" post=50615]Tack för feedback! Håller med om att texten när man skriver var väldigt ljus och svårläst så det ska vi fixa. Färger är alltid personligt så vi har väntat spridda kommentarer angående detta :-) ![/quote] [b]Klart bättre, fräschare och ”modernare”[/b] Väl medveten om att sponsorer & reklam är en förutsättning för sajtens existens så upplever jag lite för mycket reklamfladder från alltför dominerande/stora annonsinslag , banners o dyl. [b]Deemans point om perceptionen är klockren tycker jag[/b]. Ta inte illa upp men red:s uppfattning om att ”Färger är alltid personlig” kräver invändningar: Färgen är t.ex. extremt viktig i konverterings- sammanhang när det gäller e-handel t.ex. Det finns färger som absolut inte kan användas och det finns färger som är mer lämpliga än andra när man vill lotsa ett prospect mot kundstatus i köp/säljprocessen. Färgharmonilära är en viktigt kunskap hos dem som påstår sig vilja arbeta med formgivning, Även för hemsidor. Grafikerna som gör de egendomliga inledande illustrationerna på det redaktionella utrymmet här på siten bör läsa på om brokighet.
Redaktuellt
822
48
Vi har fullt förtroende för vår designbyrå och vi gjorde även en del tester innan lansering vilket gjorde att vi inte tvekade. Röd eller grön knapp i en e-butik är ju en klassiker. Det har testats många gånger för att se vilken färg som leder till flest köp. Ibland vinner röd och ibland grön. Vi får hoppas att innehållet är det som är viktigast och inte val av färg. Vad gäller bilder och illustrationer så är det en utmaning med 100-tals författares och deras olika val av bilder, men vi jobbar även där med att försöka matcha så gott det går. "Klart bättre" är på rätt väg :)
822
48
Det skulle ju dock vara intressant att göra en A/B-testning längre fram för att se om en annan färg skulle göra att läsaren ex stannar längre. Ska se vad vi kan hitta på.
6
1
Gillar siten, som nämnt tidigare, känns modern och fresh. Känns också väldigt alert och snabb vilket är trevligt. Färgvalet är helt rätt för vilken typ av sida detta är, hade det varit en webbshop hade det kanske varit mer vågat med dessa färger. Men detta är snarare en grafikprofilisk fråga, anser jag. Denna färg kommer jag nog associera med Företagande.se framför något annat och den går väl ihop med andra färgskalor (som man ser i bakgrunden). Det jag däremot anser att ni missat är: * Mobila besökare - kommer oundvikligt bli en majoritet av sitens besökare vilket innebär att ni lär behöva göra siten responsiv förr eller senare. Borde ha gjorts i samband med detta - då det bara kommer kosta mer tid och pengar att göra det i efterhand. Speciellt om ni måste bygga om vissa delar av hemsidan för att fungera så bra som möjligt. * Även om färg som sagt är personligt och jag tycker att det är bra att ha ett genomgående färgschema så är det vissa saker som inte bör ändras på... exempelvis meddelanderutor som meddelar att t.ex. profiländringarna sparats bör vara i grönt eller annan accepterande färg. När en röd meddelanderuta dyker upp så är det svårt att förstå att allt gått bra. Buggar: När man ska ladda upp en bild på sin profil så kommer det upp en sk. "lightbox", denna lägger sig bakom den nedtonade bakgrunden. Pga att er webbyrå använder sig av något som är lite ansett som "ajabaja" i CSS:en: "!important". Detta i kombination med vad jag skulle gissa är något jqueryscript, som tilldelar element ett djup i förhållande till andra element (z-index), gör att även om z-index sätts av jquery:n direkt på elementet så väger "!important-värdet" i CSS:en tyngre och spelar ut jquery:n. Så, i er style.css har vi regeln: [spoiler][code]body #cWindow { background: #fff; font-size: 12px; font-family: Arial,sans-serif; line-height: 1.35; color: #555; text-align: left; position: absolute; -- > z-index: 999999!important; <-- display: block; width: 452px; height: 170px; top: 0; margin-left: -25px; padding-bottom: 40px; }[/code][/spoiler] Plocka bort !important (gick inte att formatera texten när den låg i en codesektion), och kontrollera vilka andra funktioner som berörs av ändringen. Så har ni fixat lite trevligare kod samt gjort det på "rätt" sätt ;) Sedan något ni säkert redan vet: 6 st emoticons är trasiga: [spoiler] http://www.foretagande.se/media/kunena/emoticons/Winner.gif Failed to load resource: the server responded with a status of 404 (Not Found) http://www.foretagande.se/media/kunena/emoticons/naughty.gif Failed to load resource: the server responded with a status of 404 (Not Found) http://www.foretagande.se/media/kunena/emoticons/trostar.gif Failed to load resource: the server responded with a status of 404 (Not Found) http://www.foretagande.se/media/kunena/emoticons/bravo.gif Failed to load resource: the server responded with a status of 404 (Not Found) http://www.foretagande.se/media/kunena/emoticons/whoco5.gif Failed to load resource: the server responded with a status of 404 (Not Found) http://www.foretagande.se/media/kunena/emoticons/tfn.gif Failed to load resource: the server responded with a status of 404 (Not Found) [/spoiler] Om man ska gå in på detaljer så skulle jag också rekommendera att lägga till: [spoiler][code]-webkit-font-smoothing: antialiased; -moz-osx-font-smoothing: grayscale;[/code][/spoiler] På texten, för att ge de som använder Chrome oavsett operativsystem samt firefox på mac (endast mac för att OSX använder en annan algoritm för att beräkna effekten som tydligen gjort det enklare/bättre att lösa än för windows/linux), en trevligare text. Kolla skillnaden på texten på bilden, "Skicka" utan anti aliasing, "förhandsgranska" med antialiasing. [img]https://dl.dropboxusercontent.com/u/5866713/Sk%C3%A4rmavbild%202014-12-05%20kl.%2022.27.46.png[/img] Ju mer jag kollar på sidan, framför allt forumet, desto mer ser hittar jag smågrejer som jag inte riktigt förstår mig på, exempelvis onödigt liten text här och var (sök-rutan, "senaste inlägget-cellen" eller "Senaste besöksdatum" under "Väkommen, alekks" för att nämna några (och varför står "today på engelska som mycket små tooltip-rutor också är på)). Speciellt när det inte är någon responsiv sida så blir det extremt litet på t.ex. mindre skärmar med hög upplösning. Kugghjulet för "Välj kommun" bör positioneras: top:6px; right:8px; om man nu måste lösa ikonen med en absolut positionerad bild (finns mycket bättre lösningar).
822
48
Tack för denna utförliga feedback! Där är flera bra tips så ska be kodaren lösa det. Responsiv design kommer efter nyår.
6
1
Tack själv för fantastisk hemsida :)
2360
37
Detta att ta in olika kommuners anställningar stör mig och bör inte hamna på företagande, med andra ord fel forum. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
91
8
Du har rätt lars. De ska bort och kommer inte att postas fler.
64
11
Intressant läsning ang färgvalet och något jag gärna hade velat veta mer om men det kan vi ta i ett annat forumsinlägg :) Jag gillar den nya hemsidan, modern och snygg! [i]Ps, tycker färgvalet är okej ,Ds[/i]
2360
37
Texter hoppar fram och tillbaka och unionen stör upptill till och från genom att gå över texten. mycket irriterande. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
822
48
Jag har testat men kan inte se något fel. Någon annan som ser något fel?
822
48
Nu har vi lanserat responsiv design för er som missat det :bravo

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.