Skydda mitt företagsnamn när det redan är upptaget

Ulla Karlsson
Hej!

Jag har kommit ett namn till mitt företag som jag är nöjd med och som är lite annorlunda. Jag ser dock ett annat företag med samma namn och undrar hur det fungerar med varumärkesskydd. Kan jag kolla någonstans om det andra företaget har skyddat sitt namn?

Eller är det bara att släppa det eftersom de var först?

Tacksam för svar 🙂
86
6
Hej, Jag rekommenderar www.bolagsverket.se eller kanske ännu hellre www.verksamt.se som är speciellt för dig som vill starta eget. Här får du bra information om vad som gäller och vad du kan göra.
Ulla Karlsson
Tack för ditt svar men trodde vi fick svar från prv? "Patent- och registreringsverket (PRV) är experter på varumärkesskydd och patent och här svarar de på dina frågor." Eller missförstod jag :-D
Hej Ulla, Du kan söka i Svensk Varumärkesdatabas, CTM-Online (register för gemenskapsvarumärken) och Romarin (det internationella varumärkesregistret hos WIPO) för att se om företaget skyddat sitt namn som varumärke. Även om de inte skyddat namnet som varumärke kan det bli hinder för dig att använda namnet, om det andra företaget har skyddat det som sitt firmnamn hos Bolagsverket för samma eller liknande verksamhet. Så det kan vara bra att göra en koll innan du börjar använda namnet eller ansöker om det. För att bilda en firma med namnet vänder du dig till Bolagsverket. Se www.bolagsverket.se. För att ansöka om varumärkesskydd för namnet vänder du dig till PRV. Se www.prv.se . Hälsningar Kundtjänst PRV
Ulla Karlsson
Tack för svar! Ska kolla på det och återkommer om jag har fler frågor :) Ps. GunKa, det var inte menat som snorkeri mitt svar till dig. Ledsen om det lät så :)
86
6
Nema problema Ulla, Jag tar inte så lätt illa upp. När jag svarade dig fanns inget svar från PRV. Du förstår säkert att jag bara ville hjälpa till! Lycka till med firmanamnet! ;-)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.