Starta AB med person som har usel kreditvärdighet?

5
Är i begreppet att dra igång ett AB med en kompanjon.

Vi har kaptial osv. Men kompanjonen har ett gäng gammla skulder. Företaget blir ju en väg ut ur problematiken, men det råder ju ytterst splittrade erfarenheter och vad det verkar, faktiska fakta.


"Kredit avrådes då företrädare har betalningsföreläggande" säger vissa.



"Inga problem!" säger vissa.

Så om någon i styrelsen, i detta fallet min tänkta delägare, har skulder så är det kört med allt vad leverantörs avtal och eventuella framtida lån att göra?

Aktieinnehavet hoa onoterade bolag sägs ju vara rätt skyddat och ekonomin i sig är ju den juridiska personens..

Så om jag fattat det rätt så är det styrelse posterna som är det viktiga? Jag är ren så att säga, räcker det med att halva styrelsen är ren eller behöver vi någon form av bulvan?

Vad som står i urkundsstiftelsen gällande ägandeskapet är väl ingenting som spelar in?

Vi jobbar otroligt hårt och vi drar in bra med pengar och orderingången är massiv. Vill ju nånstans att vi även på pappret gör detta tillsammans.

Hen kör idag enskild firma, har egen moms och f-skatt.
1468
246
Om en person i styrelsen har skulder och anmärkningar hos kfm, så kommer bolaget att få en dålig kreditvärdighet. I synnerhet om ni drar igång det som nytt. Efter några år spelar ju bolagets egna resultat en allt större roll, men i början finns inget annat att gå på än styrelsen. Och det brukar gälla även om personen med skulder bara sitter som suppleant. Men sen gäller det att hålla isär vad en styrelse är, och vad en aktieägare är. Styrelsen är ansvarig för driften av bolaget, och är bolagets ansikte utåt. Aktieägarna är dom som väljer styrelse, och det är också aktieägarna som har möjlighet att få utdelning. Med andra ord kan din kompanjon mycket väl enbart vara aktieägare, och därmed vara med och dela på utdelningen. Och ni kan då välja att sätta in två helt rena personer i styrelsen. Dig som ledamot och nån annan som suppleant. Problemet med det är att det då är du som bestämmer i bolaget. Något som kompanjonen kanske inte alltid kommer att vara nöjd med. Å andra sidan så har kompanjonen som enbart aktieägare inget ansvar. Skulle det hela gå åt pipan så är det du som sitter där med ansvaret. Så det är både plus och minus. Med bestämmandet följer också ansvaret. Så det här är ju en diskussion man måste ta innan, och skriva ett avtal om. Kanske bestämmer man att kompanjonen går in i styrelsen om 2 år, eller nåt. Sen är ju frågan om ni behöver några krediter. Och vilken typ. Kontrollen varierar ju i svårighetsnivå, om man säger så. En leverantör kollar mest på styrelseledamoten. Vid en billeasing kollas båda. Vid ett banklån kan mycket väl även aktieägarna kollas, eftersom banken gör den kontrollen redan när ni öppnar ett konto, genom sin 'kundkännedom'.
5
Okey, tack för svar. Grejen är den att vi är båda beroende av varandra - Jag står för en del teoretisk kunskap och kanske lite högre teknisk färdighet, min vän för kundkontakten, affärssinnet och det extra drivet. Vi behöver ju i alla fall ordna med leverantörs kontakter på ett par ställen och en bil leasing i framtiden. Vi har så mycket jobb att vi kan "casha" en völbehövlig bil, även om det vore roligare att ha tillgångarna på kontot och bygga kapital. Banklån behöver vi inte, men frågan är om vi ens kan få öppna ett företagskonto då om han äger aktier när vi öppnar kontot.... Men det är ju han som är bra på allt vad heter möten med banker, revisorer osv. Så tråkigt, vi har ju verkligen allt för oss och det går skitbra med orderingång och accepterade offerter på en dryg miljon redan efter att vi kört igånf en månad. Vår kundkrets är enorm för vår storlek, och det är enkom pga. Min kompanjon o vän.
1468
246
Eftersom det inte verkar som ni behöver några direkta krediter så lär det största problemet vara banken. Lite beroende på vad ni har för banker idag. Dom är olika svåra, men det går normalt lättare att starta i den bank man redan är kund hos. Små personliga kontor funkar generellt bättre, där dom känner igen en. Sen sätter ni er båda i styrelsen som det var tänkt, och får helt enkelt vänta in en förbättrad kreditvärdighet. Har ni så mycket order på gång så kan ni ju ta ett kort första räkenskapsår, från nu till 31/12 till exempel, och snabbt få in ett bokslut, så ser ju allt genast bättre ut.
5
Hej igen och tack så otroligt mycket för din feedback och support! Det är ovärdeligt att kunna få denna informationen av någon som vet. Vi är bra på mycket, men de här bitarna kring företagande är vi allt annat än bra på. Den enda krediten vi faktiskt behöver är hos en leverantör, och den leverantören känner oss båda sedan tidigare och det kommer inte va några som helst problem där. Gällande banken. "Kompanjonen", vilket förövrigt är ett otroligt fult ord med negativ klang, är en gammal kollega och sedemera vän, så vi vet var vi har varandra, han kunde utan problem bli helt ny kund privat med tillhörande tjänster i Swedbank, och hade inga problem alls att få sitt momsreg plus f skatt från SKV. Rimligtvis bör vi tillsammans då kunna få öppna ett företagskonto, samt få vår bankverifikation på aktiekapitalet. Frågan är vilken bank som är bäst i vär sits. Återigen tack. Jag kommer registrera mig med riktigt namn när allt är i båten så att säga.
5
[quote="Ingvar Wogenius" post=57224]Om en person i styrelsen har skulder och anmärkningar hos kfm, så kommer bolaget att få en dålig kreditvärdighet. I synnerhet om ni drar igång det som nytt. Efter några år spelar ju bolagets egna resultat en allt större roll, men i början finns inget annat att gå på än styrelsen. Och det brukar gälla även om personen med skulder bara sitter som suppleant. Men sen gäller det att hålla isär vad en styrelse är, och vad en aktieägare är. Styrelsen är ansvarig för driften av bolaget, och är bolagets ansikte utåt. Aktieägarna är dom som väljer styrelse, och det är också aktieägarna som har möjlighet att få utdelning. Med andra ord kan din kompanjon mycket väl enbart vara aktieägare, och därmed vara med och dela på utdelningen. Och ni kan då välja att sätta in två helt rena personer i styrelsen. Dig som ledamot och nån annan som suppleant. Problemet med det är att det då är du som bestämmer i bolaget. Något som kompanjonen kanske inte alltid kommer att vara nöjd med. Å andra sidan så har kompanjonen som enbart aktieägare inget ansvar. Skulle det hela gå åt pipan så är det du som sitter där med ansvaret. Så det är både plus och minus. Med bestämmandet följer också ansvaret. Så det här är ju en diskussion man måste ta innan, och skriva ett avtal om. Kanske bestämmer man att kompanjonen går in i styrelsen om 2 år, eller nåt. Sen är ju frågan om ni behöver några krediter. Och vilken typ. Kontrollen varierar ju i svårighetsnivå, om man säger så. En leverantör kollar mest på styrelseledamoten. Vid en billeasing kollas båda. Vid ett banklån kan mycket väl även aktieägarna kollas, eftersom banken gör den kontrollen redan när ni öppnar ett konto, genom sin 'kundkännedom'.[/quote] Hallå igen. Vi kommer ställa min vön utanför, helt, vid registreringen. När allting är klart - Med registrerikg, bankonto etc. Säljer vi aktierna för 1krona till min vän (50%) och skriver in honom i styrelsen, samtidit som personen vi sätter in avträder. Vi har framförallt stött på patrull med bankerna, därav upplägget. Finns det några fällor med detta tankesätt?
1468
246
Ok, så det var så illa.. jaja..man upphör aldrig att förvånas. Jo, det är ett upplägg man få ta till. Men låt det helst gå en liten tid innan ni byter sen. Man ska ju egentligen rapportera ägarförändringar till banken ( även om ingen gör det), så låt det lugna ner sig lite först. Skriv nån form av optionsavtal mellan er, innebärande att din vän har rätt att ta över x antal aktier i xyz AB inom typ ett år. Begrunda också vad för typ av skulder din vän har haft/har. Är det skatteskulder kan skatteverket gå in och norpa F-skattsedeln på ert nya friska bolag, med hänvisning till att en delägare har misskött sina skatter inom 2 år tillbaka i tiden. Jag var alldeles nyligen med om det gällande en kund. Dom gör verkligen allt för att folk ska kunna satsa och komma igen ( obs ironi )
5
Hen fick 23/5 bäde moms godkännande och fskatt godkänt på sin enskilda firma, så de borde inte va några problem. Tack för all hjälp!
4
1
Jag råder er att du är enda styrelsemedlemmen, kompisen styrelsesuppleant och att ni delar på akttierna. Sedan råder jag er att köpa mitt välskötta, nu tömda estniska bolag för verksamheten som jag inte längre har verksamhet i, för bara 2.000 kr. Jag gav själv 15.000 kr. Ägarbyteskostnader i Estland tillkommer med ca €140. Det går att fixa ägarbytet utan att ni behöver åka till Estland. För att godkännas av Estniska myndigheterna behöver ni en brevlådeadress där. Detta kan vara bokföringsfirmans som ni anlitar för att sköta er bokföring. De är billigare än bokföringsbyråer i Sverige. Estniska bolag är de enda i Europa med skatt bara på den del av vinsten som ni tar ut som aktieutdelning. Resterande vinst ligger kvar obeskattat. Jag är företagsekonom som till en ringa kostnad kan hjälpa er med frågor ni kan ha även efter övertagandet. Svara snabbt om ni är intresserade så kan jag berätta mer.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.