Vad är normalt prispåslag på konsumentprodukter i en e-butik?

822
48
Hej!

Vad är ett normalt påslag i en webbhandel på konsumentprodukter utöver kostnader. Låt säga en presentartikel i det dyrare segmentet?

Tack på förhand!

(Denna fråga postades först av annan medlem men inlägget försvann så jag skickar upp den igen.)
13
8
I min artikel skrev jag om faran med att sätta priser enbart beroende på konkurrenters prissättning eftersom detta ger minskade marginaler. Att ha samma marginal som andra webbhandlare betyder ju samma pris och då blir priset det viktigasts beslutsdrivaren. I stället gäller det att förstå den faktiska betalningsviljan av de kunder en säljare vänder sig emot och förstå hur säljaren kan särskilja sig på ett sådant sätt att betalningsviljan ökar, åtminstone för en del av den marknad säljaren vänder sig mot. Eftersom du fokuserar på en smal vertikal marknad finns stora möjligheter att särskilja sig på ett sådant sätt att kunderna får en ökad betalningsvilja.
367
46
J[color=#0000bb]ämfört med ”normal web-handel” som kanske ofta handlar om massproducerat, lågpris och konkurrensutsatthet så är presentartiklar i det dyrare segmentet typiska sällanköpsvaror.[/color] För sådana måste man sannolikt ha ett rejält påslag om man skall klara sig. Priset är ofta oviktigt för den aktuella typen kunder och har man lagt ner stora pengar på att ge varorna som plagg, doft, smycken o likn. hög status, eller har turen at få åka med på en boom så är väl 3-4 ggr inköpspriset eller mer ett bra utgångsläge värt att testa. Kundtypen är redo att lägga stora slantar på att vidmakthålla sin upplevda status även om omgivningen inte alltid värderar statusen lika högt. [color=#0000bb]Vad slags produkt är det?[/color]
Redaktuellt

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.