Konst - pris på print vs original

2
1
Hej, prissättningen på högkvalitetsprint, som är svårt att skilja från originalen, är lite knepig. Vilken strategi skall man applicera? Eller hur skall man kunna känna av vad köpare är villiga att betala? Originalen har vi ganska klar uppfattning om.

Vi försöker paketera personligt, ge lite exklusiv känsla och kommunicerar med varje enskild kund. Det är små serier på 10 bilder kanske, numrerade, stämplade, i passepartout. Det är ganska mycket jobb, och vi vill inte bara lägga på ett påslag. Man kan jämföra med olika billighetsprint-affischen, men vi vill hitta en egen nisch.

vänligen Sven
13
8
Hej Sven, Konst och pris är svåra saker och det pris du kan ta beror mycket på vilken kundgrupp du vänder dig mot och både vilka konstnärer, och vilka av deras tavlor, du gör print av. Med de särskiljare du har ska du naturligtvis ta betydligt mer betalt än de som säljer billiga affischer. Jag förslår att du går ut med relativt höga priser och ser vilken försäljningsnivå du får. Detta eftersom pris är det starkaste marknadmeddelandet om kvalitet och exklusivitet, och det du gör, i de låga serier du pratar om, ska ju vara exklusivt. Om du inte får den försäljningsnivå du behöver får du ge relativt låga rabatter i stället för att sänka priset. Detta eftersom pris driver kundens värdeuppfattning och en rabatt betyder att köpet blir ett kap! Men om rabatten är för hög så drar det ner kundens värdeuppfattning. Om det visar sig att ett relativt högt pris med rabatt inte ger ökad försäljning så var startpriset inte högt nog och det ska då höjas, eller det var alldeles för högt till att börja med. Det är därför en mätning av betalningsviljan allltid är den bästa lösningen. Hoppa detta hjälper. Per
2
1
Tack Per, vi skall fundera hur vi lägger oss. Jag kom just tillbaka från Formex-mässan och har tittat lite på hur andra saluför sina bilder, även om det mest verkade vara posters, dvs ganska enkla material och inte ålderbeständiga tryckmetoder. Intressant är din idé att inte sänka priserna vidare, utan att arbeta i en annan riktning. hälsningar Sven
13
8
Hej Sven, Det handlar om att prissättningspsykologi. Både ett för lågt pris och för högt pris ger låg försäljning. Vi har alla varit med om att vi tittat på något vi funderar att köpa men tycker att priser är så lågt att vi inte tro produkten eller tjänsten kan vara bra nog. Samma gäller dina produkter för dina kunder. - Per

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.