Orolig för att höja priset - hur ska jag informera kunderna?

Skapad - Senast uppdaterad
Ny medlem
Inlägg: 1
#40697
Hej Per
Du som är så duktig på prissättning kanske har en god text att kunna dela med dig om när man skall höja priset i sitt företag men vet inte hur man skall informera sina kunder om det ? man skriver ju gärna en text i mejlet och sedan bifogar den uppdaterade prislistan
Ny medlem
Inlägg: 123
Tack mottaget: 9
#40643
Jag skulle nog skriva:

Hej,
Översänder härmed en uppdaterad prislista, som gäller fr.o.m 1 April 2109.


Om prishöjningar inte är extrema, så är det onödigt att kommentera dem.
Annars så kan man skriva att prishöjningarna beror på t.ex valuta, dyrare råvarupriser, frakter eller något annat som stämmer i ditt fall.
http://www.cupsupport.se | http://www.fullpott.se | http://www.kalmarsundsparken.se | http://www.domänstatus.se
Inlägg: 1318
Tack mottaget: 189
#40646
Ja, däremot ska man aldrig hänvisa till att man själv har höga kostnader av en eller annan anledning, för det är ditt problem, inte kundens.
Men råvaror och valutor är ju sånt som är ok.
Ny medlem
Inlägg: 13
Tack mottaget: 2
#40633
Hej,

Du måste försvara din prishöjning på ett sådant sätt att det är relevant för dina kunder. Kanske att du har utvecklat nya funktioner eller tjänster som dina kunder får mervärde ifrån och som du introducerar samtidigt med prishöjningen.

Jag. håller inte med tidigare svar utan anser att om man kommunicerar på rätt sätt, kan man använda kostnaden som ett försvar. Man bör då säga att kostnaden har ökat under flera år och att du hållit priset konstant men att du inte längre kan absorbera din kostandsökningen utan måste föra en del av denna ökning vidare. Däremot håller jag med om att små ökningar inte behöver försvaras och man bör vänja sina kunder om årliga prisökningar på några procent.

Men framför allt gäller det att veta hur mycket man kan öka priser utan att det påverkar försäljningvolymenpå ett sådant sätt att man tappar både volym och omsättning. At gissa, använda magkänsla eller marginalmål är samma sak som att skjuta blint omkring sig. Har man tur fungerar det, har man otur tappar man både kunder, kredibilitet och omsättning.

Jag har skrivit en kort e-bok om hur man gör detta på bästa sätt och om du/ni är intresserad kan jag skicka boken via email.

Per Sjofors

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.