Fyra personer skapar ett Pensionat!

13
Resan började i september månad -05. Telefonen ringde tidigt en morgon, det var Jennie. Det märktes att något var i görningen och hennes röst lät förväntansfull. "Jag har hittat ett ställe som vi bara måste köpa!" sa hon. Vadå sa jag, köpa vad då för något ställe? Det hon pratade om låg i Öregrund, ca 1 timme från Uppsala. Efter viss övertalningsförmåga från Jennie och hennes man Emil åkte jag och min sambo Anna med upp till Öregrund för att titta på huset. Fastigheten var ett stort gult trähus från sekelskiftet som drivits som vandrarhem under ett antal år. Ägarinnan hade nu tröttnat och tog emot oss med den sista entusiasmen och engagemanget som fanns kvar. Hon hade dukat upp kaffe och bullar ute på balkongen och berättade om hur verksamheten skötts medan havsutsikten och doften från vattnet värmde oss i själen. Efter kaffet fick vi en rundvandring. Vi gick knäpptysta medan ägarinnan berättade om allt från avloppsrengöring till kändisgäster som sprungit från notan. Känslan var slående hos alla fyra av oss, det är stället måste vi bara köpa.



De två efterföljande veckorna var intensiva. Vi arbetade fram en affärsplan och en strategi för den tänkta verksamheten. Vi tog även fram ett genomarbetat kalkylunderlag för att kunna locka med oss bankarna i våra idéer. Arbetet visade sig bära frukt och både banken och ägarinnan tyckte att våra planer på att driva stället vidare med logi lät tilltalande. Vi fick affären!!



De efterföljande månaderna kom att ställa gruppen på hårda prov. Vi beslöt att renovera hela stället av egen kraft utifrån de erfarenheter vi tagit med oss från tidigare lägenhetsköp och villarenoveringar. Eftersom vi ansåg att en standardökning av stället var väsentlig och resurserna små, var vi tvingade till att lösa det själva och med hjälp i från vänner. Under 6 månader från torsdag till söndag tog vi därför bilarna den två timmar långa färden till Öregrund för att bredspackla väggar, lägga golv, måla, flytta dörrar och ta fram takbjälkar. Samtidigt som renoveringsarbetet pågick ringde gäster in och bokade inför sommaren...."ja, just det. Vi har nyrenoverade rum med riktiga hotellsängar. Frukostbuffé ingår också!". Jag minns särskilt ett samtal. Emil stod och slipade spackel från väggarna när bokningstelefonen ringde. Slipdammet låg som en dimma över rummet och Emil hade svårt att se vilka dagar i som var lediga i den blåa bokningboken. Under samtalet blev ljudet allt sämre och sämre och snart gick det inte att höra vad gästen sa. Slipdammet måste ha letat sig in i telefonen, för när Emil avslutat samtalet och lagt på slocknade telefonen helt för att aldrig vakna till liv igen.



Arbetet är nu klart och Pensionat Ankargården i Öregrund står färdigt för att ta emot gäster. Förutom att vi kan erbjuda boende i en vacker och genuin miljö vid skärgården har vi också ett café på vår innegård med plats för 93 personer ute och inne. Ankargården ger också företag och föreningar möjlighet att anordna konferens med övernattning, då för grupper upp till 20 personer. Till detta kan vi även arrangera guidade fisketurer, stadsvandring och mycket annat.



Kika gärna på vår hemsida för att läsa mer om oss:

http://www.ankargarden.se



Hälsningar

Jesper tillsammans med Anna, Emil och Jennie
88
Självklart kommer det att gå bra, med sådana fina rum och en toppenhemsida så har ni iaf halva marknadsföringsjobbet gjort. [br] [br]Det som återstår är att leva upp till de löften ni avger. Då har ni det hela på det torra. [br] [br]Lycka till!
ww.kurslitteratur.se
www.digiart.se
23
Kan bara hålla med! Det kommer att gå strålande och med dem hemsidan sålde du mig direkt =). Kommer kanske senare under året!
232
Hmm.. Intressant.. [br] [br]Ligger inte företaget Fagerdala Marines (F.d Öregrundsvarvet??) där någonstans?
M-Daniel Johansson
3
Kan bara instämma i att det kommer att gå bra för er. :D
Thorlund Juristbyrå
www.thorlund.com

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.