Funderar du på en ny webbplats eller blog?

10
1
Innan jag startade en Internettjänst (SaaS) för att enkelt bygga moderna webbplatser och bloggar så byggde jag lösningar åt mina kunder med WordPress, Joomla och även Adobe Business Catalyst och experimenterade även med andra lösningar. Med traditionella CMS var det enkelt att organisera utvecklingen och kunderna kunde därefter själva hantera sitt system med ett användarvänligt gränssnitt.

Men det var för fyra år sedan. Precis som många andra utvecklare upplevde jag snart att de var krångliga att använda. Traditionella CMS försökte ofta göra för mycket, de var ohanterliga och oflexibla. Vi fick supportfrågor från kunder som ändå inte fick det att fungera. Användarvänligheten kändes inte längre så vänlig.

Snabbspolning frammåt till nutid, Inte så överaskande börjar saker och ting förändras. Det har tillkommit nya CMS och intressanta lösningar som flat-file CMS som Kirby och Statamic och headless CMS som Netlify och Jekyll. Det som är spännande är att statiska sajter är på väg tillbaka.

Den nya utvecklings-paradigmen går under akronymen JAMStack (JavaScript, API:er och Markup). Tack vare moderna webbläsare, statiska website generatorer, CDN:er och API:er så ser vi nu hur webbutvecklare övergår från dynamiska server applikationer till mer modulära och kraftfulla klient stackar vilket är ett viktigt fokusskifte.

Vad definierar en JAMStack?

Det är fem faktorer som karakteriserar ett JAMStack projekt:

- Hela webbplatsen/appen är i ett CDN (globalt nätverk för att snabbt sprida innehåll på nätet)
- Atomär utplacering. All kod utplaceras i en sekvens på några millisekunder för att undvika inkonsitens. Blir det något fel avbryts processen. Vanligen används Git för det.
- Omedelbar cache invalidering, så det inte skvalpar omkring gammal information ute i periferin.
- Allt finns versionshanterat i ett Git förråd
- Automatiserat byggande, schemalägg eller tryck på en knapp så byggs hela webbplatsen och skeppas ut.

Men finns det några affärsfördelar med alla de här akronymerna?

Det finns det faktiskt. Om vi tittar på avsaknad av databaser och att innehållet serveras över ett CDN till exempel:

-> Statisk webbplats = snabbare = bättre användarupplevelse & Google rankning = mer trafik, mer kronor i plånboken

Nu om vi tittar på allt som är bortplockat på server sidan, vilket sammanfattar hur pålitlig en statisk sajt är.

Man kan säga att en dynamisk webbplats är som ett höghus byggt med spelkort och därför är känsligare för kolaps då det har fler delar och en mer komplex struktur. En statisk sajt å andra sidan kan liknas vid ett envånings korthus, väldigt enkel att bygga och underhålla:

-> Statisk webbplats = enklare = säkrare & pålitligare = färre oförutsedda utgifter och sinnesro

Det bli också mindre drifts- och utvecklings- kostnader som årligen sparar pengar åt verksamheten.

Vanliga invändningar
Två vanliga invändningar jag brukar möta är:

1. En JAMStack lösning är trevlig men jag behöver också kunna hantera dynamiska funktioner.

Sanningen är att en JAMStack är mer hyper-dynamisk än vad den är statisk. Med över 14000 API:er och en explosion av SaaS erbjudanden så går det i dag att plocka ihop de tjänster som behövs för en äkta modulär utvecklings-stack:

- Webtask, Serverless eller AWS Lambda för backend uppgifter.
- Moltin, Snipcart, Foxycart, Selz, Gumroad, Linklay eller Shopify’s köp knapp kan hantera e-handel.
- FormKeep, Typeform, Formspree.io, Zapier webhoos kan hantera formulär postningar.
- Algolia, Google anpassad sökning, Fuse.js, Lunr.js och List.js kan hantera sökfunktionalitet på webbplatsen.

2. Statiska CMS är ju coolt å så men jag behöver hantera rättigheter och användarroller.

Det är ett problem med många statiska CMS. Några huvudlösa CMS som Contentful, Prismic och Directus har funktioner för att hantera rättigheter och roller.

En intressant lösning för att kringgå problemet är att använda distribuerad versionshantering med GitHub då får man också sociala sammarbetsfunktioner på köpet vilket är möjlighet med t ex Appernetic.io.

Självklart finns det saker som behöver finslipas och mogna med statiska JAMStack lösningar om de ska få ett större genomslag bland icke-tekniska användare men det kommer att lösa sig med tiden genom användning och återkoppling från användare. Kom i håg att dynamiska CMS funnits och använts i minst 15 år jämfört med t ex Appernetic’s knappa 1 år.

Är en JAMStack lösning verkligen det bästa att använda?
Jag tycker det absolut i de flesta fall med undantag av stora multinationella företags-sajter och nyhetsmagasins-webbplatser med många redaktörer och publiceringar flera gånger per dag.

Lär dig mer och diskutera statiska lösningar på JAMStack.

Göran Svensson,
utvecklare appernetic.io och moderator på JAMStack

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.