Mjukvaruutvecklare funderar på att starta eget

3
Hej!

Jag är mjukvaruutvecklare och jag vill inte ha en chef längre. Någon nämnde på detta forum (kan inte hitta inlägget) att om man som utvecklare kan hålla deadlines ✓, är flexibel ✓, skriver robust och säker mjukvara ✓ samt är bra på marknadsföring ✕ kan man tjäna bra med pengar.

Min plan ser ut som så att eftersom det inte finns någon press och inga utgifter utöver hyra och mat för att starta en egen utvecklarfirma kan jag i lugn och ro fixa vissa saker i förberedande syfte:
[ul]
[li]Fixa mig en hemsida[/li]
[li]Knyta kontakter med betalande kunder[/li]
[li]Spara pengar[/li]
[li]Lära mig om marknadsföring[/li]
[/ul]
4
Intressant! Vad för typ av mjukvara utvecklar du? Mvh, Alexander
3
Hej Alleman! Jag börjar med slutsatsen för de som inte bryr sig om detaljerna: Ofta handlar det mest om omfånget på en applikation. Storleken gör egentligen bara att det tar längre tid men det är fantasin som sätter gränser. För ett långtermsprojekt för att utveckla en stor applikation hade jag börjat fundera på att anställa folk som också kan dessa mer avancerade tekniker och ofta, likt mig, känner sig frustrerade av att behöva sitta med instabila tekniker bara för att rekryterarna inte ska strejka. Jag tycker man får en god bild genom att utgå lite från verktygen, även om man inte är insatt. [b].NET[/b]-ramverket, [b]C#[/b] och [b]F#[/b]: Välbeprövad och välutvecklad teknologi av [b]Microsoft[/b]. Industristandard. Med dessa tekniker kan man bygga desktopapplikationer, webbservrar som kan köras i molnet och tillochmed mobilappar. Jag fokuserar mycket på [b]F#[/b] som också är ett exempel på en ny teknik som ger hög produktivitet, hög säkerhet och robusthet men som många företag är rädda för att ta sig an (uppstår fler och fler undantag) för att det är mer avancerat och därmed svårare att hitta personal. [b]React[/b], [b]Redux[/b], [b]TypeScript[/b] och [b]Elm[/b] ([b]Html[/b], [b]CSS[/b], och [b]JavaScript[/b] också förstås): Igen väldigt beprövade tekniker som tillåter dig att göra extremt skräddarsydda hemsidor där man kan i princip skriva hela applikationer som körs i webbläsaren - 3d verktyg, projekthanteringssystem, you name it. Vissa av dessa tekniker kan också användas idag för att skriva webbservrar som även kan köras i molnet samt desktopapplikationer men jag tror att [b].NET[/b]-ramverket är bäst ämnat för dessa syften. [b]Elm[/b] är något som jag fokuserar mycket på nu då det, likt [b]F#[/b], ger hög robusthet, säkerhet och produktivitet. Som en extra bonus är [b]Elm[/b] väldigt snabbt och ger små filstorlekar (därmed går det väldigt snabbt att ladda sidor skrivna i [b]Elm[/b] i webbläsaren). [b]SQL[/b] för databaser: Klassikern. Kan inte direkt påstå att jag är i framkanten på denna front. Vore oärligt av mig att räkna upp mer avancerade databasalternativ då jag inte är bekväm med att använda dem men jag räknar upp några som jag börjat kika på nedan. [b]SQL[/b] är välbeprövad och väldigt enkelt men kraftfull. Det finns vissa begränsningar som man gärna vill överkomma men det fungerar alldeles utmärkt för de flesta syften idag. [i]Teknologier som jag börjar kikar på nu och vad de lovar. Dessa kikar jag på för att kunna vidareutveckla mig ytterligare och placera mig från mängden:[/i] [b]Rust[/b], tillåter en att få jättehög prestanda likt klassikern [b]C++[/b]. Skilnaden igen är att det är säkert och robust. Produktivitet vågar jag inte svara på. Vad det lovar bland annat är att man kan köra det i webbläsaren genom en ny teknik som heter [b]webassembly[/b] och därmed kan man få skyhög prestanda t.ex. ifall man har några komponenter på hemsidan som måste utföra tunga beräkningar. [b]Haskell[/b], skulle kunna ersätta [b]F#[/b] som språk för servrar och desktopapplikationer. Egentligen inte nytt men ligger verkligen i framkanten av teknologin. Med [b]Haskell[/b] kan man bygga oerhört robusta och säkra applikationer men det är en väldigt avancerad teknologi. [b]EventStore[/b] och [b]Datomic[/b]: S.k. funktionella databaser. Många tenderar att vända och vrida på [b]SQL[/b]-databaser så att de får samma egenskaper som dessa alternativ men man kan inte riktigt få en fake att bli samma som den riktiga varan. Har inte supermycket att säga om detta som inte är en massa tekniskt babbel. [b]Datomic[/b] verkar vara perfekt för att modellera komplicerade affärsregler. [b]EventStore[/b] verkar vara perfekt för storskalig datalagring genom molnet utan större komplexitet. Samtidigt har den egenskapen att du förlorar aldrig något. Du kan alltid spola tillbaka alla händelser så om något gått snett, kan man alltid laga situationen. Maskinlärning (artificiell intelligens): Jag har gått några kurser i detta ämne men har inte fått möjlighet att applicera det på något än. Är inte supersjälvsäker i detta ämne. Vänliga hälsningar!
4
Hejsan Björn! Tämligen imponerande repertoar av kodspråk! Själv arbetar jag och mitt team med en jämförelse sida för [url=https://hittawebbhotellet.se/]webbhotell[/url] Har du teoretiskt tillräckligt mycket kunskaper för att bygga en egen hosting tjänst? Vänliga hälsningar, Alexander
3
Hej Alexander! Bra fråga. Kanske. Har ingen erfarenhet med det men som jag förstår det behöver man minimum ha rätt att sälja domäner, ha minst en fysisk linuxserver, ett konfiguratorverktyg för kunder samt en internetleverantör som tillåter att man hostar. Sen finns det säkert en massa varianter på det där förstås. Hurså? Hur ser lönsamheten ut för ett webbhotell? Kollade in boksluten för "Miss Hosting" som ni har på er sida och de ser ut att göra vinst nu men haft stora förluster när de började. Vänliga hälsningar

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.