Från Vandrarhem till Förlag

3
För ett antal år sedan startade jag ett AB för att driva ett vandrarhem. Bolaget behöll jag trots att jag slutat med turistverksamhet. När jag sedan skulle publicera min första skönlitterära bok "AMBASSADÖREN - en fri fantasi om framtiden" så gjorde jag helt sonika om bolaget till ett förlag. Det är fantastiskt spännande att BÅDE få ge ut en egen bok och samtidigt vara förläggare för första gången. Bra tips på marknadsföringsåtgärder mottages tacksamt
www.amby.se
[img size=200]http://www.amby.se/images/AmbassadorenHELA%20SOMJPG.jpg[/img]
31
3
Som boknörd och f.d anställd i bokhandel har jag följande tankar: - böcker utan stora förlag i ryggen kan vinna mycket på personlig försäljning i bokhandel. De som fortfarande handlar böcker i butik välher ofta böcker efter rekommendation från butiksmedarbetarna. Självklart är nätbokhandeln en bra kanal också men det kan vara lätt att försvinna i mängden bland storsäljare och kända författare. - skicka läsex (om du känner att du har råd) till boklådor. Satsa då på de mindre som har mer att säga till om vad gäller inköp, t.ex medlemmar i JB-gruppen eller Ugglan. - kontakta inköparna på butikskedjorna eller nätbutikerna och sälj in din bok - kontakta bokbloggare/recensenter Ser att du ska vara med på Bokmässan. Läste om en tjej (minns tyvärr inte var just nu) som blev refuserad från alla förlag. Hon ställde själv ut sin bok på Bokmässan, gjorde succé och kunde sedan välja och vraka bland förlagen som stod på kö :) /Malin
M A Ord - informationsmaterial, texter och korrekturläsning
3
Tack så mycket Malin, jag skall absolut kontakta bokhandeln. Går man dit på spontanbesök eller behöver man boka tid? Vad är JB gruppen?
31
3
Det kan funka med spontana besök men i många minde butiker är det ju få som jobbar och det kan vara svårt att avsätta tid för någon som bara droppar förbi så det är kanske bättre att ringa först. JB-gruppen och Ugglan är sammanslutningar av fristående bokhandlare som inte tillhör någon av de stora kedjorna. De samarbetar inom inköp, marknadsföring och kampanjer.
M A Ord - informationsmaterial, texter och korrekturläsning
31
3
Om du skriver fler böcker någon gång så är jag en hejare på korrekturläsning ;)
M A Ord - informationsmaterial, texter och korrekturläsning
3
Tack så mycket. Jag noterar din web

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.