Gnugga geniknölarna!

1616
4
Hej alla företagare - Det lackar mot Jul!

Som en hel del av er vet arbetar jag extra som konstnär och enligt min mening går det arbetet också bra även om det inte alltid ger lika bra klirr i kassan som de mer kommersiella jobben gör. Men nu känner jag att jag börjar köra fast och söker nu ny input från er.

Ett av mina konstnärsprojekt är www.chillyhumor.com en konst-svit där jag arbetar med coola snögubbar ihop med ordassociationer. Jag är inte dålig på marknadsföring men för egna verk kan man ibland bli snöblind. Härmed tänker jag offentligt fråga efter nya idéer hur jag kan utveckla detta projekt vidare. Den som före den 10 november kommer upp med den bästa genomförbara idéen med utgångsläge nollbudget kommer jag belöna på hederligt konstnärsvis genom att skänka en valfri akvarell ur serien Chilly Humor.

Jag skulle gärna önska att samtliga idéer släpps direkt i forumet i denna tråd för att vara tillgängliga för alla att ta del av olika företagares syn på marknadsföring så att det kan bli en läroprocess för oss alla. Det blir också lättare att hålla koll på förslagen som kommer in.

Alla förslag är välkomna även de som driver med idén.

Lite basic fact:
Konstprojektet Chilly Humor (som är ett nollbudgetprojekt) växte fram i slutet 90-tal början 2000 och var tänkt att vara ett kul och prisvärt alternativ av originalkonst för de som i regel inte har råd att köpa konst. Men pga av priserna har detta heller inte möjliggjort att föra ut konsten på gallerierna utan att öka priserna med minst det dubbla. Detta har lett till att jag med ljus och lykta fått leta mig fram till möjliga och näst intill kostnadsfria utställningsarrangemang för att bibehålla den initiala grundstommen allt bygger på - Ett arbete som tagit mer tid o kraft från det jag egentligen vill göra - skapa.

Jag har avsiktligt hållt mig från att sälja bildrättigheter ur sviten Chilly Humor till annans kommersiella verksamhet. Med detta menar jag exempelvis att sälja figurerna som profilfigurer till logotyp eller liknande då det i så fall snabbt skulle haverera konceptet på mycket kort sikt och inte längre kunans ses som et tkonstprojekt.

Sidan www.chillyhumor.com kan i dagsläget vara lite out of date vad gäller vilka verk som är sålda då jag inte funnit tiden att uppdatera den med sådan info eller byta system på sidan för att enklare kunna uppdatera informationen. Snittvis har jag sålt ungefär 1/3 av hela produktionen sedan starten.

Mer info om vad jag tidigare gjort och var Chilly Humor har ställts ut går att finna på:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Magnus_%22Mojo%22_Olsson

Med vänliga hälsningar

Magnus "Mojo" Olsson
Må väl!
640
5
Hej! [br][br] [b][i]Riktigt snygga grejer! [/i] [/b]  :bravo[br][br][br]Återkommer när jag tänkt klart  :nicka[br][br]MVH[br][br]R[br]
2360
37
Nitka, en man jag lärde känna genom konstnären Alain Soucasse, gjorde för ca 30 år sedan en hel del pratbubblor för det mesta och en hel del lite vågat, och blev verkligen stormrik på detta, därmed inte sagt att  han blev lyckligare. Jag har själv några mindre vågade orginal av honom med humor. Titta vad han gjort och få inspiration.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
28
Intressant grej, jag har redan spånat ihop lite men skulle gärna vilja ha lite mer information om hur mycket man får förändra allt etc.[br][br]Gäller det enbart just denna produktion, eller får man ge tips på vad man tycker du ska skapa för något?[br][br]Får man ta det internationellt?[br][br]Vad är målet?[br][br]Är det NOLL kronor vi pratar om eller "I princip noll"?[br][br]On your behalf
1616
4
[quote author=nordstrom link=topic=4424.msg21125#msg21125 date=1224147431][br]Gäller det enbart just denna produktion, eller får man ge tips på vad man tycker du ska skapa för något?[br][/quote][br]Det avser just produktionen och framtida produktion av konceptet chillyhumor. Dvs konst med snögubbar och ordassociationer. Vilket jag är mig veterligen ensam om i Sverige. Det gäller alltså inte hur jag ska skapa innehållet i verken så som vilka ord jag ska arbeta med eller i vilka situationer jag ska måla in snögubbarna. Utan snarare hur/vilka vägar är bäst att gå för att komma vidare utan att förta det konstnärliga. Ex är vykort en bra idé, en konstbok, annat? Och Hur kan man nå dit.[br][br][quote author=nordstrom link=topic=4424.msg21125#msg21125 date=1224147431][br]Får man ta det internationellt?[br][/quote][br]Självklart! Sätt inga hinder utan titta på möjligheterna.[br][br][quote author=nordstrom link=topic=4424.msg21125#msg21125 date=1224147431][br]Vad är målet?[br][/quote][br]Konsten uppfyller i sig själv sitt självändamål beroende på betraktaren det är detta som oftast gör det svårt att i sverige kunna leva på sitt konstnärsskap. Allt för få köpare vet om att deras egna vidare berättelser för vänner, bekanta mfl om valet av sitt köp, konstverket sig självt och om konstnären, ökar medvetandet i en större målgrupp. Således kan de själva höja värdet på sin inköpta konst. I sverige har vi inte normalt den mentaliteten utan man köper ett verk och hänger upp det på väggen tills det försvinner ur medvetandet.[br]Målet för mig är att kunna fortsätta skapa utan att behöva lägga allt för stor vikt vid kringarrangemang som förtar tiden att skapa nya verk. De flesta verk kommer i dagsläget till under utställningarna då jag som oftast på plats skapar nya verk och övrig tid utanför utställningar måste lägga på uppdrag av mer kommersiell natur för överlevnad och för att kunna skapa nya möjligheter. Ex utställningen på Kulturhuset i bagaregården i Göteborg kostade mig ca 25.000 kronor att arrangera med inköp av ramar, och kringutrustning, marknadsföring mm. Pengar som inte kom från försäljning utav konsten utan försäljning av mina kommersiella kunduppdrag i verksamheten. Självklart var den utställningen inte den mest lyckade försäljningsmässigt men det berodde på andra orsaker. Tror allt som allt att jag sålde för ca 4.000kr vid den utställningen om jag minns rätt. Utställningen var dock omfattande och inrymde på en begränsad liten yta över 200 humoristiska konstverk.[br][br][quote author=nordstrom link=topic=4424.msg21125#msg21125 date=1224147431][br]Är det NOLL kronor vi pratar om eller "I princip noll"?[br][/quote][br]Vi pratar som du kan förstå ovanledes om NOLL kronor. Men man kan ändå ha i åtanke att varje försäljning kan generera ett budgetunderlag för vidareutvecklingen till förverkligandet av den idé ni kan komma upp med.[br] [br]Tack för att du frågade offentligt![br][br][quote author=Robaino link=topic=4424.msg21111#msg21111 date=1224122897][br] [b][i]Riktigt snygga grejer! [/i] [/b]  :bravo[br][/quote][br]TACK![br][br][quote author=lars arenander link=topic=4424.msg21115#msg21115 date=1224143838][br]Nitka, [br]Titta vad han gjort och få inspiration.[br][/quote][br]Tack det ska jag göra.
Må väl!
28
Är "skapande av en annan sorts verk" en möjlighet för speciellt tillfälle? Har en klient som ska debutera som film direktör (skriver kontrakt i Januari), skulle med största sannolikhet få dom att tillåta dina tavlor till scenerna.(höja värdet på chillyhumor genom att höja värdet på ditt namn.) Dock är detta i Holland. [br][br]En högst subjektiv åsikt angående att börja skapa annat så som vykort etc är att jag älskar konst, just FÖR att det har ett hjärta, en individ, en själ bakom sig. Det känns som gränsen mellan "jag vill uttrycka mig själv genom mina tavlar" och "jag vill bara tjäna pengar" tycker jag går där. [br][br]Jag tror definitivt på att öka värdet av det du gör istället, ditt namn. Jag tror samtidigt att det skulle gå att skapa något sorts "samlarvärde" genom företaget. Vi har klienter från hela världen men mestadels UK och Skandinavien. Något i stil med att ge varje chef en tavla och "hypa"(förlåt för att jag använder engelska, jag hatade folk som gjorde det när man själv enbart prata svenska :-[) upp tavlan. Och på detta sätt skapa något sorts samlarvärde. Dem som gillar tavlorna kommer definitivt vara redo att inhandla dessa samt dem kommer synas av väldigt många personer på ett kontor(förhoppningsvis) [br][br]Förlåt att jag svamlar där här är endast mina ofiltrerade tankar. [br][br]Input?
1616
4
Bra tankar värda en applåd!  :bravo[br]Nu till svar på frågorna.[br][br][quote author=nordstrom link=topic=4424.msg21129#msg21129 date=1224151452][br]Är "skapande av en annan sorts verk" en möjlighet för speciellt tillfälle? Har en klient som ska debutera som film direktör (skriver kontrakt i Januari), skulle med största sannolikhet få dom att tillåta dina tavlor till scenerna.(höja värdet på chillyhumor genom att höja värdet på ditt namn.) Dock är detta i Holland. [br][/quote][br]Är osäker på hur du åsyftar här med "En annan sorts verk" jag arbetar med flera olika sorters verk utöver snögubbar ex här går några att finna [url=http://www.svenskakonstnarer.se/galleri/Mojo]www.svenskakonstnarer.se/galleri/Mojo[/url] och utför även beställningsverk.[br][br][quote author=nordstrom link=topic=4424.msg21129#msg21129 date=1224151452][br]En högst subjektiv åsikt angående att börja skapa annat så som vykort etc är att jag älskar konst, just FÖR att det har ett hjärta, en individ, en själ bakom sig. Det känns som gränsen mellan "jag vill uttrycka mig själv genom mina tavlar" och "jag vill bara tjäna pengar" tycker jag går där. [br][/quote][br]Ja här finns en tunn skiljelinje som inte är helt självklar. Vykortsförsäljning i samband med utställningar ser jag som en självklarhet för att ge andra en chans att köpa ett minne men också för att ge konceptet en möjlighet att nå ut. De som ex är spontanbesökare på en utställning och som inte bär runt på en mindre kassa för konstinköp eller spontana konstinköp. Även dessa små inkomsterna ger en liten möjlighet att fortsätta arbeta utan hämningar och med sin egna personliga känsla och ge konstverket sin själ. Vykort för mer kommersiell produktion i större skala så som Jenny Nyströms tomte vykort eller Lasse Åbergs musse produktioner mfl kan man diskutera lite var gränserna går. Jag tror som jag berörde tidigare att det viktiga är att inte sälja av konceptet för annans profilering utan att man håller det så pass intakt man kan.[br][br][quote author=nordstrom link=topic=4424.msg21129#msg21129 date=1224151452][br]Jag tror definitivt på att öka värdet av det du gör istället, ditt namn. Jag tror samtidigt att det skulle gå att skapa något sorts "samlarvärde" genom företaget. Vi har klienter från hela världen men mestadels UK och Skandinavien. Något i stil med att ge varje chef en tavla och "hypa"(förlåt för att jag använder engelska, jag hatade folk som gjorde det när man själv enbart prata svenska :-[) upp tavlan. Och på detta sätt skapa något sorts samlarvärde. Dem som gillar tavlorna kommer definitivt vara redo att inhandla dessa samt dem kommer synas av väldigt många personer på ett kontor(förhoppningsvis) [br][/quote][br]Namnet är jätteviktigt att få ut. både för mig och för kunderna. Det är något jag ständigt arbetar med. Bland annat var det jag själv som lade till mig på wikipedia då jag snart insåg att ingen annan kommer göra det förrän jag är pensionerad eller död. Om man tittar i historiken på diskussionen för upplägget i wikipedia kan man se att de övervägde att radera denna dels pga att jag lade upp den själv men kom senare till sina sinnes bruk när en vänlig själ poängterade att jag funnits både i det privata och offentliga rummet. Fördelen är att jag nu kan på egen hand uppdatera den historiska faktan korrekt utifrån vad som framtida upprättas både för privata och offentliga rum samt i tryckta eller digitala medier.[br][br][quote author=nordstrom link=topic=4424.msg21129#msg21129 date=1224151452][br]Förlåt att jag svamlar där här är endast mina osorterade tankar. [br][br]Input? [br][/quote][br]Osorterade tankar är bra, dem är en del av en kreativ process där man tills vidare inte fixerat sig vid vad man ska göra förrän man har tillräckligt många alternativ att överväga.
Må väl!
28
"Är osäker på hur du åsyftar här med "En annan sorts verk" jag arbetar med flera olika sorters verk utöver snögubbar ex här går några att finna www.svenskakonstnarer.se/galleri/Mojo och utför även beställningsverk." [br][br]Verket skulle vara något i stil med "sinnesstämningar". Lite mörka då det är en skräckfilm det första(Kommer troligen fler beroende på hur väl denne utför sitt jobb.) [br][br]Måste säga fan va intressant projekt detta är, skulle mer än gärna få vara delaktig i det. Älskar att jobba med riktigt svåra projekt med karaktär.  [br][br]Namnet skulle som sagt på ena sidan komma ut genom filmen. (mitt företagsnamn kommer synas t.ex) [br][br]Självklart möjligheter att få ut detta i diverse tidningar. Tillsammans med videoinspelning etc.  (Brukar vara villiga att göra notiser etc om det mesta) [br][br]Jag gillar idén att skapa ett samlarvärde bland folk med bättre ekonomi. Samt att få verken att visas på kontor. När tillräckligt med personer samt klienter blivit intresserade skulle man kunna kunna anordna privata utställningar etc. (typiskt knep är att ha "skådespelare" som köper för dyra pengar) [br][br][br][br]Magnus "Mojo" Olsson: MAOSOLEUM PÅ ÖSTRA KYRKOGÅRDEN I GÖTEBORG  :winner otroligt fint. Den sortens verk jag pratar om [br]MED FOTEN ÖVER KANTEN - (ST PAULIKYRKAN,  :bravo [br][br]Andra självklarheter är väl blogg, sprida ditt namn samt dina illustrationer på forum etc.
1616
4
[quote author=nordstrom link=topic=4424.msg21132#msg21132 date=1224154279][br]Verket skulle vara något i stil med "sinnesstämningar". Lite mörka då det är en skräckfilm det första(Kommer troligen fler beroende på hur väl denne utför sitt jobb.) [br][/quote][br]Du kan även finna en del mörka verk på en betydligt äldre sida jag har http://www.mojo-art.com/ kolla då under "Konst"[br][br][quote author=nordstrom link=topic=4424.msg21132#msg21132 date=1224154279][br]Måste säga fan va intressant projekt detta är, skulle mer än gärna få vara delaktig i det. Älskar att jobba med riktigt svåra projekt med karaktär.  [br][/quote][br]Marknadsföring av konst är extremt svårt för i själva verket är det konsten som i första hand ska tala för sig självt och kommersiell marknadsföring inte riktigt går hand i hand med konstens upphov.[br][br][quote author=nordstrom link=topic=4424.msg21132#msg21132 date=1224154279][br]Namnet skulle som sagt på ena sidan komma ut genom filmen. (mitt företagsnamn kommer synas t.ex) [br][/quote][br]Här kommer den andra svåra biten nämligen upphovsrätten. En upphovsman har alltid rätt till namnangivelse.[br][br][quote author=nordstrom link=topic=4424.msg21132#msg21132 date=1224154279][br]Självklart möjligheter att få ut detta i diverse tidningar. Tillsammans med videoinspelning etc.  (Brukar vara villiga att göra notiser etc om det mesta) [br][/quote][br]Ringar på vattnet. Svårt att uppskatta ett värde på. Som de flesta satsningar är detta en naturlig grund med förhoppning utan garantier.[br][br][quote author=nordstrom link=topic=4424.msg21132#msg21132 date=1224154279][br]Jag gillar idén att skapa ett samlarvärde bland folk med bättre ekonomi. Samt att få verken att visas på kontor. När tillräckligt med personer samt klienter blivit intresserade skulle man kunna kunna anordna privata utställningar etc. (typiskt knep är att ha "skådespelare" som köper för dyra pengar) [br][/quote][br]"Skådespelare" har nyttjats tidigare av nu idag kända konstnärer. Ett så kallat spel för gallerierna.  :giggle Jag tror snarare att bygga med förtroende. [br][br]De flesta kontor har oftast en sk konstförening som köper in konstverk för en viss summa varje år. Dessa lottas sedan ut bland medlemmarna i föreningen i samband med en samlingsutställning av de inköpta verken. Vissa konstföreningar anordnar träffar med konstnärer där konstnären själv kan presentera sina verk, sig själv och sitt arbete.[br][br][br][quote author=nordstrom link=topic=4424.msg21132#msg21132 date=1224154279][br]Magnus "Mojo" Olsson: MAOSOLEUM PÅ ÖSTRA KYRKOGÅRDEN I GÖTEBORG  :winner otroligt fint. Den sortens verk jag pratar om [br]MED FOTEN ÖVER KANTEN - (ST PAULIKYRKAN,   :bravo [br][br]Andra självklarheter är väl blogg, sprida ditt namn samt dina illustrationer på forum etc. [br][/quote][br][br] :-[ [br]Blogg finns här: [br]http://www.kulturkvarteret.se/start/profile.php?uid=779[br]http://www.svenskakonstnarer.se/start/plus_blog.php?chr=&aid=607[br]http://www.foretagande.se/visitkortet.html  :giggle[br]Men ännu ingen egen [u]aktiv [/u] blogg. Då det råder lite tidsbrist om man uttrycker det milt =)[br]Skriver även en hel del poesi på:[br]http://www.poeter.se/Mojo där jag haft 68256 läsningar på mina texter[br]I övrigt är jag med aktivt på 10 forum samt mindre aktivt på ca 15 forum. Då blandade former av forum. Är utöver detta moderator för detta härliga forumet där man får möjlighet att möta många nya underbara bekantelser. [br]Andra spridningar har vart när jag vart ute på företagsfester bland annat på Valands festvåning i Göteborg, mässor och andra evenemang och spenderat en ohygglig tid som inhyrd karikatyrtecknare. Detta har resulterat i flera tusen (ca 4000) karikatyrer + Några extra som man gjort på den lokala puben på fyllan o villan.  :OMG [br]Andra spridningstillfällen har vart som föreläsare och workshops inom just sertecknande nu senast på Bok & Biblioteksmässan i Göteborg där min vän Sture Hegerfors (President i Svenska Serieakademien) i sitt Serieprogram titulerade mig som Seriepedagog (med vad allt det nu innebär.  :mrgreen: )[br][br]Det är svårt ibland känns det som om man skryter vilket säkert många som läser detta tycker men samtidigt är det naturligt att förklara att Jag har gjort det här eftersom det är den logiska vägen till nya uppdrag eller möjligheter.  :-[[br]
Må väl!
28
Det är "fylleillustrationerna" som kommer bli dom RIKTIGT klassiska. :D Angående "skryta" så tycker jag felet ligger i mottagarens perception, och därmed är dennes fel(oftast). [br]Att nämna saker som hör till sammanhanget som bevisar ens prestationer tycker jag aldrig är skryt om inte det finns ett klart uppsåt att med dessa sätta sig över någon. [br]Personer som anklagar andra för skryt är oftast enbart avundsjuka. [br]Ta t.ex det du nyss sa: "Andra spridningstillfällen har vart som föreläsare och workshops inom just sertecknande nu senast på Bok & Biblioteksmässan i Göteborg där min vän Sture Hegerfors (President i Svenska Serieakademien) i sitt Serieprogram titulerade mig som Seriepedagog (med vad allt det nu innebär.  Mr Green )" [br][br]och skriv Andra spridningstillfällen har vart som föreläsare och workshops inom just sertecknande nu senast på Ett dagis i Göteborg där min vän Sture Hegerfors (Lärare) i sitt Serieprogram titulerade mig som Seriepedagog (med vad allt det nu innebär.  Mr Green )[br][br]Detta skulle ingen antagit vara skryt, enbart för att det "avundsjuka folket" skulle känna att det var något dom själva kunde uppnå. [br][br]"Namnet skulle som sagt på ena sidan komma ut genom filmen. (mitt företagsnamn kommer synas t.ex)[br]Här kommer den andra svåra biten nämligen upphovsrätten. En upphovsman har alltid rätt till namnangivelse." Ser inte problemet? kanske bara ett missförstående! Min klient kommer vara ansvarig för filmen och all "props" som används, så att "marknadsföringen" av tavlorna skulle vara legitim. Synas i filmen och namnangivelse skulle förekomma.[br][br]Otroligt vad jag är off-topic, ursäkta mig.
305
2
Kan vi inte göra en kupp!!!![br][br]Alla på foretagande.se hjälps åt till att få ut Mojos namn i sann gerillamarknadsföringsanda. Alla börjar prata med sina vänner om de hört talas om den här konstnären som målar snögubbar. Och då menar jag att så fort man träffar en vän, släkting, familjemedlem så kommer man smidigt in på just Mojo och om de hört talas om honom.[br][br]Sedan så skickar alla in var sitt mejl, någon kanske ringer, besöker tv4 eller gp eller dn eller alla kanske? Och frågar om de inte hört talas om den här konstnären Mojo?[br][br]Skulle inte det vara ett jättekul gemensamt projekt för att dels få fram väldigt fin konst och samtidigt se hur mycket en gemensam aktion skulle kunna generera i publicitet?
2360
37
Blixten slog ner, vad hände Snögubben smalt ner. Vad du har framtiden är en skadad snögubbe i olika situationer på grund av väderförhållande. Prata med alla som har med miljö att göra och ditt liv kommer att gå som en dans, inte bara i Sverige utan i hela världen. Nästa steg är att det görs dina snögubbar i spel film, ja du vet det där nog bättre än jag så sätt igång världsturnern och lycka till!
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
193
Nordstrom och Lars Arenander har väldigt bra idéer, tycker jag.[br][br]Snögubben räddar isbjörnar i Antarktis? [br][br]Du kan väl göra Flash-animationer så att det blir som en tecknad film. Lägg på ljud också, så blir det jätteläckert. Den kan du använda som aptitretare till ditt galleri av inramade tavlor, vykort, filmer och kanske till och med nyckelringar. [br][br]Vill du göra detta, så kontakta mig. Jag lägger upp den på min miljöblogg direkt. Unicef kanske är intresserade av din snögubbe också.[br][br]Go for it, Mojo!  :winner
1616
4
[quote author=heal link=topic=4424.msg21146#msg21146 date=1224230628][br]Unicef kanske är intresserade av din snögubbe också.[br][/quote][br][br]Jag hoppas jag inte låter kritisk här vill bara poängtera vad jag tidigare skrev.[br][br]Det är nämligen precis det här som är det luriga. Då kommer snögubbarna associeras med Unicef och det personliga och konstnärliga försvinner. Har tyvärr ingen bra erfarenhet av tidigare kontakt med Unicef - När jag donerade en tavla till försäljning åt dem i en monter. Tavlan försvann utan vidare kommentarer eller uppföljning om vad de gjorde med den. Avsikten var att de antingen skulle nyttja den till försäljning eller utlottning. Så blev det inte både uppföljning och medievärde uteblev.[br][br]Att snögubbar kan kopplas ihop med miljötänkande ska man dock inte se som en omöjlighet men det ska i så fall göras på rätt sätt och ligga i linje med konceptet [url=http://www.chillyhumor.com/sve_akvareller02c/sve_vaxtvark.htm]http://www.chillyhumor.com/sve_akvareller02c/sve_vaxtvark.htm[/url][br][br]Att göra som film är en fundering jag övervägt och provat redan genom att börja skriva manus ... men .. jag är medveten om att detta speciellt som ensam animatör är ett mycket tidskrävande arbete. Normalt för en film räknar man med 25 bilder per sekund men det går även att korta ner till 8 bilder per sekund vilket ger en lite ryckigare film. Sålunda krävs det 1500 bilder per minut om jag nu räknar rätt baserat på 25 bilder per sekund. (Vissa bilder kan man repetera.) Dvs en timmes film skulle motsvara 90.000 bilder. På 100 dagar skulle jag möjligt hinna skapa 8000 bilder. Således skulle det ta mig några år innan jag är färdig där arbetet i princip kräver 8-12 timmar om dagen. För att sedan lyckas nå ut behövs igen marknadsföring för denna nya produkt.[br][br]Kul tanke claeslund!  :-[[br]
Må väl!
305
2
Min kupp har börjat!![br][br]Jag har infiltrerat min flickvän, mamma och syster. Ikväll ska jag disskutera konst med kompisar som kommer på besök och smidigt nämna mr M.[br]Har även skickat mejl till GP:s kulturredaktion och frågat om de inte kunde leta upp en konstnär vid namn Mojo som jag sett måla grymt snygga snögubbar för några år sedan :)[br][br]Kuppen fortsätter...häng gärna på...
28
God morgon Mojo och Claes! [br][br]Jag har fått lite bråskande arbete men jag återkommer så snabbt jag kan. Härligt initiativ Claes  :bravo[br][br]Jag skulle vara VÄLDIGT intresserad att skapa en mer seriös grupp där vi kan hjälpa varandra att marknadsföra varandra. A la Claes, bara name-droppa lite subtilt. Någon mer som skulle vara intresserad?
2360
37
Om du vill kan jag fråga Peter Eller, stf ansvarig utgivare på miljömagasinet om han kan ge dig lite hjälp på traven, i så fall kan du skriva till min e-post så ska  jag se om jag kan hjälpa dig.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1616
4
Det här är riktigt härligt att läsa, verkar som flera av er är hungriga på att hugga igång med en gång. Men nu ska vi inte springa i förväg jag har trots allt satt en tidsgräns.  8) [br][br]Jag samlar på förslagen som presenteras här i tråden för att välja den som i slutändan har det starkaste förslaget som kommer få ett originalverk som utlovat. många bra förslag har hittills kommit upp väl värda att överväga. Självklart vore det mer utmanande och kul att se flera så droppa på.[br][br]Här bjuder jag på min senaste bildskapelse för barnteatern Blaffa nu när det lackar mot Jul.[br][url=http://www.blaffa.se/img/forstasidan/jultomte-farg_380.jpg]http://www.blaffa.se/img/forstasidan/jultomte-farg_380.jpg[/url][br]Barnteatern Blaffa finns att beskåda i sin helhet på www.blaffa.se.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
305
2
[quote author=Mojo link=topic=4424.msg21263#msg21263 date=1224543502][br]Här bjuder jag på min senaste bildskapelse för barnteatern Blaffa nu när det lackar mot Jul.[br][url=http://www.blaffa.se/img/forstasidan/jultomte-farg_380.jpg]http://www.blaffa.se/img/forstasidan/jultomte-farg_380.jpg[/url][br]Barnteatern Blaffa finns att beskåda i sin helhet på www.blaffa.se.[br][/quote][br][br]Jag tycker att detta är skitsnyggt alltså! Vad kostar en sån teckning?
1616
4
[quote author=claeslund link=topic=4424.msg21274#msg21274 date=1224577049][br]Jag tycker att detta är skitsnyggt alltså! Vad kostar en sån teckning?[br][/quote][br][br]Tack! Vad glad jag blir  :-[[br][br]Priser beräknas på sammanhang/upplaga, vilken teknik som ska användas så som handmålat eller digitalt färglagd och hur man önskar köpa bilden, exempelvis exklusiv rätt, icke exklusiv rätt eller royalty. Vilket val som tillämpas är också lite beroende på val av motiv. Exempelvis om bilden specifikt ska innehålla en logotyp, företagssignifikant produkt, profilfigur specifikt för verksamheten, produkten eller tjänsten eller annat. För att komma fram till detta är en dialog om hur bilden ska nyttjas den första lösningen.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
28
Hej igen, känns väldigt svårt att fortsätta utan att sänka kvalitén på förslagen nåt otroligt. Skulle vara om du gav mer information om "vilken typ av person" som köper dina verk. Samt hur "mycket av ett namn" du för tillfället har.[br][br]Hjälp till o bolla lite. :)
1616
4
Köparna är blandade. Både beställare, unga studenter som äldre pensionärer, turister. Samlare av konst, konstföreningar, redaktörer, företagschefer, kommunchefer och arbetarklass. Kunder som tycker det är en kul grej som ge bort present - där passande ordvitsar som stämmer in på personer de vill ge till ex olika yrkeskategorier eller intressen. Kunder som bara vill ha ett gladare hem. Sköna starka färger. De som bara vill ha ett julmotiv men inte tomtar. De som vill ge till sin älskade mfl. Spontana konsumenter och strategiskt planerande konsumenter. De som önskar eller söker något specifikt. Spannet av kundgruppen är således enormt bred.[br][br]Så här skrev några kunder i mail. Där flera mail är skapade kring samma beställning har jag separerat med "---"[br][br][quote]...men nu när jag flyttar til en ny lägenhet som jag har bestämt mig för att trivas i får jag se till att skaffa en snögubbetavla. Det är inte bara mitt ex som ska förunnas det.[br][br]Kram[br][br]----[br][br]Jag kommer ha en röd fondvägg i min lägenhet och då tror jag att en snögubbetavla blir perfekt=)[br]Kram[br][br]---[br][br]Jo, det är väl så... men det är spännande att se hur en kille på 30 år är så fruktansvärt rädd för att binda sig och satsa på något när han säger att gifta sig och ha barn är det enda han vill ungefär... Imon kommer jag träffa honom ute på krogen och då ska jag försöka vara mitt oemotståndliga jag och inte vara alltför trevlig (eller otrevlig) mot honom samtidigt som jag har världens bästa självförtroende eftersom jag har varit och dansat flamenco. Nu kansk edu undrar varför jag bar aite kan släppa honom, men jag har vissa anledningar att tro att han egentligen inte vet vad han vill. han har betett sig väldigt konstigt efter att han gjorde slut. Men jag försöker låta bli att tänka för mycket på det. och varför berättar jag detta för dig? ;)[br][br]Ja, guldram och rött låter mycket snyggt! Då måste jag bara hitta snögubbar som kan matcha både detta och paschpafräset (kan numera uttala det, men inte stava det).[br][br]Kram[br][br][/quote][br][br][quote]Hej Mojo[br] [br]Det var länge sen vi hade kontakt.[br] [br]"Gått" hänger I pysselrummet och ingen kan låta bli att kommentera den eller de övriga tavlorna.[br] [br]Du målade en liten gubbe och en liten gumma som vi satte på kylskåpsdörren.[br]Jag planerar att starta eget och vill använda dem i min logo.[br]Design, inredning och arrangemang.[br]Tittar på olika förslag men jag vill ha med snöisarna på det här stadiet.[br]Är det OK för din del? [br][/quote][br][br][quote]Hej![br]Jag är intresserad av akvarellen "modernt" är den till salu?[br]Hälsningar[br][br]---[br][br]Hej[br]Ja reservera den till mig. Var och såg utställningen i Kävlinge, den var kul ![br]Jag kan hämta akvarellen i Göteborg.[br]Hälsningar [br][/quote][br][br]Som du märker är dessa mail en liten föraning om hur olika kunder agerar vissa kommer och beställer efter utställningar, vissa återkommer, vissa berättar om vad de gör och gjort med verken. Vissa försvinner i det tysta. Har valt att ta bort namnen. Åldersspann här är 20-50+[br][br]Tyvärr får jag inte lägga ut tidningsartiklar här pga upphovsrättslagen då vissa tidningar motsätter sig detta starkt. (Tro mig jag har försökt fråga om jag kan publicera dem på min sida) Men jag kan försöka leta upp tidningarna, år och datum, tidningsdel samt sida om det är intressant. Just artiklar eller mindre notiser kan röra sig om en 10-20 stycken. Blandade tidningar så som GP, Sydsvenskan, Skånskan, Kävlingebladet, GP-sydost med många flera. I övrigt får jag hänvisa till min tidigare länk till listan på wikipedia som dock inte är den fullt kompletta en hel del andra publikationer jag vart med i har jag valt att ta bort. Detta då de sträcker sig över mer kommersiell natur. En komplett lista med hela min produktion som talar om vilka sammanhang jag synts ligger på ca 8 stycken A4 sidor med 8 punkters text.[br]Det är även svårt för mig att uppskatta hur känd jag är men säkerligen har du sett något eller några av mina verk någonstans. Kanske på godisförpackningar eller i tidningar. Lite beroende på vad du konsumerar.[br][br] 8)[br][br]Nu ska jag bolla mig bums i säng [br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
2360
37
En lite smält snögubbe borde vara toppen i miljömagasinet. Tidningen läses av många beslutsfattare. När jag försökte nå Peter för en stund sedan svarade han inte så jag kan försöka nå honom i morgon. Efter en lång dag gör jag som du. Natti, Natti :LOOOL.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
9
[br]Digital konst.[br][br]Scana och lägg ihop konsten på Dvd, som sedan kan stå i folks hem och varva bilder efter tycke och smak. Lite som en bras dv eller akvariums dito.[br][br]Dvd erna kan man också använda som marknadsförings matrial, mig veterligen har ingen använt sig av Dvd för att nå ut med sina akvareller innan...(Är ju iof inte i konstsvängen...)[br][br]Grilla marknadsföring i form av att få över bilderna på trottoarstenar, som man sedan i skydd av mörkret byter ut runt om på stan. (Lite som rondellhunds fanatismen)[br][br]Tryck dem på en slips och sänd till alla julvärdar, nyhetsuppläsare och morgonTV människor, med lite tur kommer någon av dem att ha en på sig och du får lite gratis TV tid.[br]//Lorentz
2360
37
Jag såg nyligen när jag gick ner till centrat där jag bor hur man målat figurer på stenar. Jag ska ta några foton på det och sända iväg.  Själv kommer jag att tänka på tomtar och troll (av Bauer), när jag var liten och man fick det berättats för sig.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
13
Hej...[br][br]Som du säger att marknadsföra Konst är inte det lättaste...[br]Jag skulle göra en tavla  och sätta ett pris typ Svenska dyraste konsttåvla.[br]Det är ingen som hindrar dig att sätta ett prislapp på  typ 300 miljoner kronor,[br]Det skapar rubriken, interesse för vem är som säljer, alla vill titta på tavla, dom tycker det är dyrt men samtidigt upptäcker din konst och för kännedom att finns tavlor till mycket billigare varianter etc.... [br]Det är bara att utveckla idè lite bättre...[br][br]en Monalisa snögubbe kanske?[br][br][br][br]
Hälsingar..../ Ciao...
1616
4
Under morgondagen kommer jag gå genom samtliga förslag, försöka utforma någon form av svar på alla tankar och idéer samt göra en summering och utse vem som ska föräras ett verk enligt utlovat. :P[br][br]Till dess släpp gärna fler idéer så ökar du din egna chans.  :D[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus"Mojo"Olsson
Må väl!
321
Hej Mojo![br][br]Kanske du kunde hitta en idag riktigt tråkig gavel på någon stor fastighet inne i Sthlm (eller annan stad). Sedan kontakta fastighetsägaren och erbjuda dig att kostnadsfritt (eller mot färgkostnader) fylla ytan med ett av dina verk i jätteformat. Själva arbetet kan du förslagsvis finna några grafittigrabbar som är villiga att utföra.  [br]Väljer du en mindre stad så är helt säkert lokalmedia intresserade av projektet. = Ditt verk kommer ses av många människor under många år, likaså din signatur. Kanske blir några av dessa människor sedan nyfikna på att se fler verk...[br][br]Filibastis
Mikael Lundgren - Utbildningar/produkter inom HLR o Första-hjälpen

Lundgren Creative Health & Safety AB
http://www.l-c.se
http://www.hlr-instruktorsutbildning.se
http://www.defibrillator-hjartstartare.se
http://www.skanehlr.se
223
Kul tråd, och hej Filibastis: jag fick en varning att fler inlägg tillkommit tråden, och så visar det sig att du är inne och tangerar på mitt förslag:[br][br]Att arbeta med ramen, alltså tavlans fysiska ram, som signal för att "detta är konst". Hade vi lite mer snö kunde man en natt bygga upp ett av Mojos motiv på lämpligt ställe, och rama in alltsammans med en 3x5-meters träram. Givetvis skall verkets titel stå på ramen, tillsammans med konstnärens signatur nere i hörnet, gärna belyst. Är man extra ambitiös riggar man ett par spotlights i ramens överstlängsgående baksida, som får belysa (i dubbel bemärkelse) verket även nattetid.[br][br]Vill man dra det ännu längre (och detta har inget med snögubbar att göra) kan man sätta upp en ram (med signatur såklart!) på stan, och alla som kliver genom ramen kommer resten av sitt liv leva inuti konstnärens konstverk (såvida de inte kliver ur igen). "Levande konst" ur nån bemärkelse... Man kan tänka sig att man utformar dörröppningens lister till vernissaget i ram-manér, så att man kliver in i ett konstverk.[br][br]Hmm, kan inte tänka mig att detta inte gjorts...
305
2
Funderar på om man inte kan få med ett av dina motiv i någon elektronisk grej. Typ att alla Kodak Digitalramar har en av dina bilder förprogrammerad i sig... Vore tufft om  din bild kom upp varje gång någon satte på sin digitala fotoram för första gången.[br][br]Eller...[br][br]Köpte en rolig plojgrej till min arbetskamrat. Ett spel från Hobbex som hette typ Kama sutra. Där man ska gå igenom alla faser till högre njutning genom ett spel :)[br]Varför inte snögubbar i diverse Kama sutra ställningar...skulle nog dra lite media iaf hehehe.
9
Små klister lappar om man fäster på kakelplattor, vore en hit i såväl svensson kök, som Lidingö badrum....(Nej jag har inga fördommar...)[br]Passar till julen och som vinter dekoration, sen kan man ta bort dem om man vill och skafa nya till nästa år....[br][br]Jag tycker att den gigantiska ramen, med ett konstverk byggt i snö innanför, är otroligt roligt! Om det kommer snö, så är jag med och bygger!
2360
37
Bocken i Gävle känner alla till men försvinner varje år i eldslågor  så ej snögubben i dina trakter 20 meter hög eller högre, högst upp med en liten restaurang som roterar så attt snögubben vrider sitt huvud. innuti har du affär med dina olika alster.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
223
[quote author=lars arenander link=topic=4424.msg21795#msg21795 date=1226336233][br]...[snögubben] 20 meter hög eller högre, högst upp med en liten restaurang som roterar så attt snögubben vrider sitt huvud. innuti har du affär med dina olika alster.[br][/quote][br][br]Åh, VM i Budget 2008... :>
2360
37
Olika våningar med små fönster till företagslokaler med anknytning till pr. Detta blir något för kommunen att bita i. Man använder ekologiska matr. uppvärmning med jordvärme samt värmeisolerande fönster osv. Eu bidrag bör sökas för detta pr-projekt för miljön.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1616
4
Nu påbörjar jag mitt arbete med att läsa igenom alla era kreativa förslag och återkommer under dagen.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
1616
4
Har tyvärr haft ett avbrott idag med ett hastigt akutbesök på sjukhuset med min dotter som i princip tagit upp stora delar av dagens arbete. Men är nu tillbaka för att titta vidare på detta. Dock är här är så mycket att väga in och summera att jag med all säkerlighet inte hinner göra klart det på knappt 10 minuter men jag återkommer asap.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
1616
4
Hej alla glada idéinspiratörer, nu har jag gått igenom samtliga inlägg och kommer nedan kommentera dem efter inläggare och slutligen summera:[br][br][quote][br][b]Robaino[/b][br]Riktigt snygga grejer!  [br]Återkommer när jag tänkt klart  [br][/quote][br][br]Tyvärr återkom du aldrig med förslag Robaino men jag får tacka för responsen :)[br][br][quote][br][b]lars arenander[/b][br]1. [br]Nitka, en man jag lärde känna genom konstnären Alain Soucasse, gjorde för ca 30 år sedan en hel del pratbubblor för det mesta och en hel del lite vågat, och blev verkligen stormrik på detta, Titta vad han gjort och få inspiration.[br][center]_______________________________________________________________[/center][br][br]2.[br]Prata med alla som har med miljö att göra och ditt liv kommer att gå som en dans, inte bara i Sverige utan i hela världen. Nästa steg är att det görs dina snögubbar i spel film, så sätt igång världsturnern och lycka till![br][center]_______________________________________________________________[/center][br][br]3.[br]Om du vill kan jag fråga Peter Eller, stf ansvarig utgivare på miljömagasinet om han kan ge dig lite hjälp på traven.[br][center]_______________________________________________________________[/center][br][br]4.[br]En lite smält snögubbe borde vara toppen i miljömagasinet. Tidningen läses av många beslutsfattare. När jag försökte nå Peter för en stund sedan svarade han inte så jag kan försöka nå honom i morgon.[br][center]_______________________________________________________________[/center][br][br]5.[br]Jag såg nyligen när jag gick ner till centrat där jag bor hur man målat figurer på stenar. Jag ska ta några foton på det och sända iväg.  Själv kommer jag att tänka på tomtar och troll (av Bauer), när jag [br][br]var liten och man fick det berättats för sig.[br][center]_______________________________________________________________[/center][br][br]6.[br]snögubben i dina trakter 20 meter hög eller högre, högst upp med en liten restaurang som roterar så attt snögubben vrider sitt huvud. innuti har du affär med dina olika alster.[br][center]_______________________________________________________________[/center][br][br]7.[br]Olika våningar med små fönster till företagslokaler med anknytning till pr. Detta blir något för kommunen att bita i. Man använder ekologiska matr. uppvärmning med jordvärme samt värmeisolerande fönster osv. [br][br]Eu bidrag bör sökas för detta pr-projekt för miljön.[br][/quote][br][br]Lars min Lars, du har så många kreativa idéer.[br]1. Tack för inspirationstips[br]2. Miljö är inte nödvändigt koncept i alla former. Om jag avser at tpåverka vår miljösyn är det jag som ska påverka den med mitt avsedda konstnärsskap som jag dock tidigare nämnt är inte snögubbarna avsedda för att stärka annan miljöorganistations profil och verksamhet vilket skulle förta konceptet och den konstnärliga avsikten. [br]3. Se 2.[br]4. Se 3.[br]5. Inspiration är bra, själv använder jag mig av humor som vapen. Blev fotografierna fina?[br]6. En mycket bra och intressant vision men då bygger man ett monument av konceptet itsället för att bygga konceptet. kan liknas vid älgen so innefattar en restaurang.[br][br][br][quote][br][b]nordstrom[/b][br]1.[br]"skapande av en annan sorts verk"för speciellt tillfälle? Har en klient som ska debutera som film direktör skulle med största sannolikhet få dom att tillåta dina tavlor till scenerna.(höja värdet på chillyhumor genom att höja värdet på ditt namn.) Dock är detta i Holland. [br]ge varje chef en tavla och "hypa" upp tavlan. på detta sätt skapa något sorts samlarvärde. Dem som gillar tavlorna kommer definitivt vara redo att inhandla dessa samt dem kommer synas av väldigt många personer på ett kontor(förhoppningsvis) [br][center]_______________________________________________________________[/center][br][br]3.[br]När tillräckligt med personer samt klienter blivit intresserade skulle man kunna kunna anordna privata utställningar etc. (typiskt knep är att ha "skådespelare" som köper för dyra pengar)    [br]Andra självklarheter är väl blogg, sprida ditt namn samt dina illustrationer på forum etc. [br][center]_______________________________________________________________[/center][br][br]4.[br]Det är "fylleillustrationerna" som kommer bli dom RIKTIGT klassiska. [br][/quote][br][br]Tack för alla sköna frestande förslag nordstrom.[br]1. Det är alltid bra att synas men att jobba med andra verk är en långsiktig del i stärkandet av konceptet chillyhumor som faktiskt är ett koncept som står på egna ben. Att ge bort konstverk kan man också göra men galenskapen här är att det finns fler personer i chefsposition än konstverk som jag hinner skapa. Därav blir det ett höftskott att den man väljer att ge ett konstverk till faktiskt genererar något tillbaka vilket tyvärr och oftast inte är några garantier. de flesta tackar och tar emot tro mig.[br]3. Privata utställningar håller jag redan men oftast är det dem offentliga som ger en större spridning och mer möjlighet till exponering, medievärde och försäljning. Blogg och forum har jag redan svarat på och jag tror jag mer än väl uppfyller min kvot av aktivitet där. Det räcker väl med att titta på antalet inlägg i detta forumet :P[br]4. ja "fylleillustrationerna" kommer att bli ihågkomna men pga sin mängd kommer de senare inte riktigt inbringa samma värde som andra original dock kommer de har ett högre affektionsvärde gentemot den som avbildats.[br][br][br][quote][br][b]claeslund[/b][br]1.[br]Kan vi inte göra en kupp!!!![br]Alla på foretagande.se hjälps åt till att få ut Mojos namn i sann gerillamarknadsföringsanda. Alla börjar prata med sina vänner om de hört talas om den här konstnären som målar snögubbar. Och då menar jag [br][br]att så fort man träffar en vän, släkting, familjemedlem så kommer man smidigt in på just Mojo och om de hört talas om honom.[br]Sedan så skickar alla in var sitt mejl, någon kanske ringer, besöker tv4 eller gp eller dn eller alla kanske? Och frågar om de inte hört talas om den här konstnären Mojo?[br]Skulle inte det vara ett jättekul gemensamt projekt för att dels få fram väldigt fin konst och samtidigt se hur mycket en gemensam aktion skulle kunna generera i publicitet?[br][center]_______________________________________________________________[/center][br][br]2.[br]Min kupp har börjat!![br]Jag har infiltrerat min flickvän, mamma och syster. Ikväll ska jag disskutera konst med kompisar som kommer på besök och smidigt nämna mr M.[br]Har även skickat mejl till GP:s kulturredaktion och frågat om de inte kunde leta upp en konstnär vid namn Mojo som jag sett måla grymt snygga snögubbar för några år sedan [br]Kuppen fortsätter...häng gärna på...[br][center]_______________________________________________________________[/center][br][br]4.[br]Funderar på om man inte kan få med ett av dina motiv i någon elektronisk grej. Typ att alla Kodak Digitalramar har en av dina bilder förprogrammerad i sig... Vore tufft om  din bild kom upp varje gång någon [br][br]satte på sin digitala fotoram för första gången.[br]Eller...[br]Varför inte snögubbar i diverse Kama sutra ställningar...skulle nog dra lite media iaf hehehe.[br][/quote][br][br]1. Vi är alla i behov av marknadsföring, att bli omtalad i ett positivt sammanhang är oftast föranlett till en bra reminder i dem sammanhang när man ska relatera till något som kan leda till försäljning eller öka ett värde.[br]2. Nyfiken fråga kan du summera hur du själv upplevt med och motgångar i kuppen?[br]4. Digitalramar tror jag på som en stark idé. Kama sutra ställningar är betydligt vekare. Har redan några verk mer kopplade till sexualitet så som "ståuppkomiker", "buskis", "sleeping over" etc.[br][br][quote][br][b]heal[/b][br]Snögubben räddar isbjörnar i Antarktis? [br]Du kan väl göra Flash-animationer så att det blir som en tecknad film. Lägg på ljud också, så blir det jätteläckert. Den kan du använda som aptitretare till ditt galleri av inramade tavlor, vykort, filmer [br][br]och kanske till och med nyckelringar. [br]Vill du göra detta, så kontakta mig. Jag lägger upp den på min miljöblogg direkt. Unicef kanske är intresserade av din snögubbe också.[br][/quote][br][br]Till viss del har jag redan svarat på heals inlägg. Tro mig det är MYCKET lockande att göra snögubbarna som film men det kommer att krävas en enorm budget för det. I alla fall jag ser möjligheter till att kunna skapa dem som en ny årlig återkommande tecknad julfilm. Nyckelringarna var ett kul moment jag inte tänkt på föder fler ideer så som snögubbar på isskrapor eller som jag själv personligen vart inne på tidigare på handmålade whiskeyunderlägg, örhängen etc.[br][br][quote][br][b]Lorentz[/b][br]1.[br]Digital konst.[br]Scana och lägg ihop konsten på Dvd, som sedan kan stå i folks hem och varva bilder efter tycke och smak. Lite som en bras dv eller akvariums dito.[br]Dvd erna kan man också använda som marknadsförings matrial, mig veterligen har ingen använt sig av Dvd för att nå ut med sina akvareller innan...[br]Grilla marknadsföring i form av att få över bilderna på trottoarstenar, som man sedan i skydd av mörkret byter ut runt om på stan. (Lite som rondellhunds fanatismen)[br]Tryck dem på en slips och sänd till alla julvärdar, nyhetsuppläsare och morgonTV människor, med lite tur kommer någon av dem att ha en på sig och du får lite gratis TV tid.[br][center]_______________________________________________________________[/center][br][br]2.[br]Små klister lappar om man fäster på kakelplattor[br][/quote][br][br]Tack Lorentz,[br]1. Här får jag en känsla av hur idéer föder varandra. och hänvisar då till tidigare inlägg om "fotoramar". Rondellhundarnas förekomst avsåg att ingen visste vem som skapade dem. Nackdelen här vad gäller trottoarstenspåverkan är att man kan bli åtalad för skadegörelse av allmän plats eller nedskräpning. Både dvd och Slipsarna är en bra idé men missar en viktig aspekt som tidigare vart nämnd. återkommer till den nedan i summeringen.[br][br]2. Intressant tanke föder den konstnärlighetsvärde eller bara rent kommersiellt värde?[br][br][quote][br][b]vasco70[/b][br]Jag skulle göra en tavla  och sätta ett pris typ Svenska dyraste konsttåvla.[br]Det är ingen som hindrar dig att sätta ett prislapp på  typ 300 miljoner kronor,[br]Det skapar rubriken, interesse för vem är som säljer, alla vill titta på tavla, dom tycker det är dyrt men samtidigt upptäcker din konst och för kännedom att finns tavlor till mycket billigare varianter [br][br]etc.... [br]en Monalisa snögubbe kanske?[br][/quote][br][br]Tack vasco70 för ett snabbt spontant och enkelt upplägg. Att priser på konst sätts extremt högt görs ofta för att tänja gränserna av värde men generellt sätt säljer de inte mer och et thögt pris inbringar tyvärr inte alltid ett medievärde det byggs på andra kriterier i marknadsföringen. Mona Lisa framförallt är vanligt förekommande vad gäller så kallade parafraser. Kanske kommer jag utifrån din ide göra en snögubbetavla av just denna tanke den kommer då få namnet "Mona Isa". ;-)[br][br][quote][br][b]Filibastis[/b][br]hitta en riktigt tråkig gavel på någon stor fastighet. kontakta fastighetsägaren och erbjuda dig att kostnadsfritt (eller mot färgkostnader) fylla [br][br]ytan med ett av dina verk i jätteformat. Själva arbetet kan du förslagsvis finna några grafittigrabbar som är villiga att utföra.  [br][/quote][br][br]Tack Filibastis. Jag utför helst min konst själv både i litet och stort format :). Tanken är dock mycket intressant men om jag inte missminner mig går sådana upphandlingar av konstnärlig utsmyckning av offentliga platser annan väg. Vilket tyvärr ställer helt andra kriterier som jag som autodidakt inte uppfyller. Än.[br][br][quote][br][b]foe[/b][br]Att arbeta med ramen, alltså tavlans fysiska ram, som signal för att "detta är konst". Hade vi lite mer snö kunde man en natt bygga upp ett av Mojos motiv på lämpligt ställe, och rama in alltsammans med en [br][br]3x5-meters träram. Givetvis skall verkets titel stå på ramen, tillsammans med konstnärens signatur nere i hörnet, gärna belyst. Är man extra ambitiös riggar man ett par spotlights i ramens överstlängsgående [br][br]baksida, som får belysa (i dubbel bemärkelse) verket även nattetid.[br]Vill man dra det ännu längre (och detta har inget med snögubbar att göra) kan man sätta upp en ram (med signatur såklart!) på stan, och alla som kliver genom ramen kommer resten av sitt liv leva inuti [br][br]konstnärens konstverk (såvida de inte kliver ur igen). "Levande konst" ur nån bemärkelse... Man kan tänka sig att man utformar dörröppningens lister till vernissaget i ram-manér, så att man kliver in i ett [br][br]konstverk.[br]Hmm, kan inte tänka mig att detta inte gjorts...[br][/quote][br][br]Tack för ditt förslag foe, Lite kul att läsa om den subtila känslan av att konst ska skapas i skydd av mörker/"natt". Du har en intressant tanke med inklivandet i konsten. Jo liknande har faktiskt gjorts förut. Själv gjorde jag det i samband med starten av barnteatern Blaffa där besökarna då fick kliva in i en levande serietidning antingen genom ett illustrerat omslag som var dörr eller genom ett skynke där omslagsbilden projicerades. Detta försatte då de yngre deltagarna att lättare försvinna in i sin fantasivärld som de just skulle till att upptäcka.[br][br][br][center]_______________________________________________________________[/center][br][br]Nu rinner min tid iväg och familjen kräver omedelbar läggång. Jag hoppas ni har överseende med att summeringen och resultat kommer under morgondagen. Det ger mig också tid att lägga några extra värderingar kring de tankar som fötts under denna natt.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
305
2
[quote author=Mojo link=topic=4424.msg21876#msg21876 date=1226449702][br]1. Vi är alla i behov av marknadsföring, att bli omtalad i ett positivt sammanhang är oftast föranlett till en bra reminder i dem sammanhang när man ska relatera till något som kan leda till försäljning eller öka ett värde.[br]2. Nyfiken fråga kan du summera hur du själv upplevt med och motgångar i kuppen?[br]4. Digitalramar tror jag på som en stark idé. Kama sutra ställningar är betydligt vekare. Har redan några verk mer kopplade till sexualitet så som "ståuppkomiker", "buskis", "sleeping over" etc.[br][/quote][br][br]2. Om kuppen kan jag säga följande. Eftersom man gör den till en sådan avslappnad grej så tror folk att man pratar om vad som helst och oftast så lyssnar nog folk mer än när man försöker "sälja in" en idé. Tyvärr kom kuppen lite dåligt i tid eftersom jag fick massor av jobb samtidigt. Sedan så är det svårt att göra en kupp själv, man behöver backas upp av någon, höra att de också har lite kul på sitt håll och gör framsteg så att man sporrar varandra. Sammanfattningsvis så tycker jag att det vore kul att testa i lite större skala och se resultatet...[br][br]
1616
4
Det här var minsann inte en lätt uppgift :P [br][br]Det var otroligt många och spännande förslag som kom in och jag vill framförallt rikta ett stort TACK till er alla för dessa.[br][br]Som vi tidigare berört är konst något av det svåraste att marknadsföra och den här tråden har vart ett bra exempel på att titta just på det. Synen kring marknadsföring ur ett ideellt perspektiv.[br][br]Om jag nu ska gå till summeringen så har jag tagit hänsyn till flera aspekter. [br][br]Förslagets ideella kraft[br]Förslagets reella möjlighet[br]Förslagets värde[br][br]Men jag har också beaktat en hel del punkter så som: [br][br]Det konstnärliga och den ideella iden med konceptet[br]Hur nära knutna förslagen ligger till kärnfrågan Chillyhumor[br]Och att det i princip baseras på Nollbudget[br][br]En del förslag har vart av den art att de går utanför ramarna av dessa kriterier så som direkta förslag på alternativa verk som ska målas/skapas. Som konstnär är ju en förutsättning att man själv har den bärkraft att komma med sin ideella bild av verket, vill och kan visualisera denna. Detta gör att de förslagen inte direkt talar för möjligheten att nyttja konceptet i sig till en ny vinkel utan enbart kan ses som att här finns starka krafter för att många vill påverka innehållet i verken snarare än att knyta an till det innehåll som redan ryms inom ramarna. Helt klart finns här många intressanta sådana exempel, därav bland andra foe´s förslag om att man går in i ramen.[br][br]En del förslag har vart av sådan art att de förespråkar ett samband med olika organisationer där konstkonceptet Chillyhumor då tyvärr kan försvinna och figurerna / snögubbarna snarare blir en profilfigur för den organisationen. Samma sak rör när man kopplar figurerna till ett direkt samband exempelvis nu kärnfrågor som vår miljö. Direkt är inte detta något som Chillyhumor står för även om man har det i beaktande när man skapar vissa verk.[br][br]vasco70 var inne på att peka på att höja ett pris för att skapa ett högre värde eller medieintresse. det är en tanke som inte är fel och som vi alla kan kittlas av men som en reell bild inget som kommer garantera sådant ger varken värde- och medieökning.[br][br]En del förslag gick helt utanför linjen vad gäller Nollbudget utan att fylla ut med hur man i så fall skall finansiera idéen.[br][br]De förslag som till trots faktiskt intresserar mig dels av sin vidflyktighet och vision även om inte alla är praktiskt genomförbara är följande:[br][br][br][b]lars arenander[/b][br]snögubben i dina trakter 20 meter hög eller högre, högst upp med en liten restaurang som roterar så attt snögubben vrider sitt huvud. innuti har du affär med dina olika alster.[br][br][b]claeslund[/b][br]Funderar på om man inte kan få med ett av dina motiv i någon elektronisk grej. Typ att alla Kodak Digitalramar har en av dina bilder förprogrammerad i sig... Vore tufft om  din bild kom upp varje gång någon satte på sin digitala fotoram för första gången.[br][br][b]Flilibastis[/b][br]hitta en riktigt tråkig gavel på någon stor fastighet. kontakta fastighetsägaren och erbjuda dig att kostnadsfritt (eller mot färgkostnader) fylla ytan med ett av dina verk i jätteformat. [br][br]Och den jag utser till bästa förslag är...
Må väl!
1616
4
[center]GRATTIS![br][b]claeslund[/b][/center][br][br][quote]Funderar på om man inte kan få med ett av dina motiv i någon elektronisk grej. Typ att alla Kodak Digitalramar har en av dina bilder förprogrammerad i sig... Vore tufft om  din bild kom upp varje gång någon satte på sin digitala fotoram för första gången.[/quote][br][br]Detta tror jag är ett kanonförslag. Förslaget uppmanar konsten in i ett nytt elektroniskt perspektiv men asmtidigt bibehålla sin ideela bild. Det nyttjar konceptets grundtanke dvs att visa ett verk och blir i sin grundform ett bra marknadsföringssammanhang som inte kräver särdeles hög budget som bildskapare. I långa loppet kanske man till och med kan sälja verk för just digitala fotoramar.[br][br]Är det genomförbart och finns det kontakter in någonstans?[br][br]claeslund du är välkommen att välja en valfri akvarell på www.chillyhumor.com. Skicka ett PM till mig med förslag på vilket verk du är intresserad av så får jag gå över sortimentet om just det verket finns kvar. Komplettera gärna med en giltig postadress så att verket hamnar rätt.[br][br]Till övriga förslagsgivare tänker jag även så belöna er för ert engagemang. Skicka gärna ett PM till mig med er adress så kommer det ett trevligt paket på posten.[br][br]OBS använd PM funktionen för er adress så jag vet att det är rätt person som anger sin adress. Inga adresser kommer sparas för framtida bruk utan avser just att skicka ut belöningen som ett Tack för ert engagemang. [br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
13
GRATTIS CLAESLUND!!
Hälsingar..../ Ciao...
9
:bravo :bravo :bravoclaeslund :winner :winner :bravo :bravo
321
Jag erkänner mig besegrad, och gratulerar Claeslund till snögubbevinsten!  :'([br][br]Filibastis
Mikael Lundgren - Utbildningar/produkter inom HLR o Första-hjälpen

Lundgren Creative Health & Safety AB
http://www.l-c.se
http://www.hlr-instruktorsutbildning.se
http://www.defibrillator-hjartstartare.se
http://www.skanehlr.se
305
2
HURRA!!! JAG VANN!!![br]Här är man borta några timmar och sedan kommer man tillbaka där otroligt fin konst väntar på en. Kan inte bli en mycket bättre avslutning på dagen.[br][br]Jag tackar så jättemycket Magnus!
2360
37
Grattis Claes och Mojo inte behöver du ge mig något, möjligen en snögubbe Företagande .se:s nät så alla får se vad fint du gör.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.