Webdesigner till 5 hårdrocks siter

13
Hej

Söker en webdesigner som kan göra den grafiska delen på ett snyggt sätt inom hårdrock och heavy metal på totalt 5 (kanske 6) hemsidor.

Vi ser helst frames och inga andra sidor mer än startsid (a) orna ) behöver göras
ser helst att du jobbar i dreamweaver.

inga texter, inga databaser, bara snygg/läcker/häftig design och ren .asp
detta finns redan men inte det grafiska.

Krav att varje sida skall ha plats för reklambanners.

Sidorna det gäller är
www.heavymetal.se    denna sida skall vara varumärket utåt
www.heavysound.se    forum
www.aor.se                mjuk och melodidös form¨på designen
www.metalmaniacs.se  funderar på ett metal magazine
www.rockportalen.se    en portal
www.upcomingmetal.com  en news sida

maila gärna på [email protected] om pris och så
eller om du vill ha reklam på din sida istället då vi har en
hel del hits på dessa sidor.
63
[quote author=Mcr link=topic=3217.msg14677#msg14677 date=1196185512]Vi ser helst frames[/quote][br][br][quote author=Mcr link=topic=3217.msg14677#msg14677 date=1196185512][br]ser helst att du jobbar i dreamweaver.[/quote][br][br]Får man fråga varför?
Tessicon.se :: Web- och designlösningar
13
Frames för att vi gillar det och har skissat upp det mesta i frames och tabeller[br][br]och dreamweaver så har jag råkat ut för att när man lyft in det i dreamweaver från [br]något annat webbyggarprogram så har det blivit knas på vissa sidor.[br][br]
1616
4
Låter som ni haft ful-kod exempelvis sådant ni får från Frontpage.[br]Dreamweaver bör inte vara ett krav. Det bästa ni kan hitta är någon som kan arbeta direkt i html och asp-kod. Tessicon är grymt duktig på ren kod.[br]Har själv arbetat i asp men php är roligare även om jag hellre satsar på den grafiska biten.[br][br]Frames är heller inget populärt ur bl a sökmotorsynpunkt så kan ni undvika det vore det till det bättre.[br][br]Att driva ett community som rockportalen.se utan databas eller cms (Content management systems) blir bara onödigt mycket kodarbete i långa loppet och ni skulle tjäna ur ett administrativt synsätt på att bygga med databas och cms.[br][br]Resten är bara grafik, ev illustration och grafisk design men det görs normalt i ett bildbehandlingsprogram och på papper.[br][br]Prismässigt utifrån speccen skulle jag säga att det blir svårt att få ett riktpris (om man bortser från timpris) när man inte vet omfattningen av undersidor.  [br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
13
OK jag tar det från början.[br][br]Vi kör både mdb och mssql och även en shop på freebsd och oscommerce, vi har även ett cms system som fungerar perfekt till våra andra sidor som nu slås ihop med 5-6 st till enbart för att lägga till eller tabort nyheter och tonvis med kod.[br][br]Det enda vi behöver är någon som är duktig grafiker som kan göra 5-6 st startsidor i dom teman jag nämde, istället för att vi lägger ner timmar på att kolla in gratis templats, bilder, logos och annat och man bli ändå aldrig nöjd. så kan ju någon annan få en slant [br]för besväret. Och nej det kommer inte att bli ett comunity eller någon standard portal [br]det finns det för många av.[br][br]
1616
4
Se där ja nu blev det mer överskådligt... om jag tolkar dig rätt.  ;-)[br][br]Du är ute efter 5-6 introduktionssidor i metalstuk för vardera webbsida av en grafiker/grafisk designer och ej programmerare?[br]Har du någon spec på innehållet för vardera av dessa? Samt har du något färdigt material som ska användas till respektive introsida. [br]Det låter som om ni även behöver logotyper och bilder/illustrationer för sidorna? (Om. Hur många och i så fall i vilken omfattning ska bilderna/illustrationerna brukas? Endast webb, t-shirt, merchandise annat?)[br][br]Tolkade jag dig rätt?[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
13
stämmer:  startsidor med knappar, bilder eller länkar i metalstuk och [br]inga undersidor, det finns, det finns inget färdigt startside material  [br][br]Allt annat finns, även logtyper kommer inte att behövas då det finns två som kommer att [br]användas och i första skedet så är det www.heavymetal.se som behöver en metalstildesign med befintlig www.heavymetal.se bild och därefter www.metalmaniacs.se och sedan rockportalen vi har text bilder och massor med godis som kommer att publiceras längre fram [br][br]sen om det är 1,2,3,4,5 frames spelar ingen roll igentligen bara designen är snygg[br]och håller med, frames är inget bra för sökmotorer men vi kommer inte att behöva lägga upp alla namnen på sökmoterer direkt då det är tillräckligt med hits på alla just nu
1616
4
Kikade lite på era referenser. Om du är intresserad av grafisk design kan vi föra en vidare privat diskussion om era behov och så vi båda kan få klara riktlinjer. Jag kommer sitta några timmar framåt ikväll och arbeta med en kundlogotyp samt finnas anträffbar på mailen som du finner i min profil eller på www.uddatorp.se [br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
63
Det är inte bara för sökmotorerna man bör undvika frames. En användare kan inte uppdatera sidan, inte bokmärka sidan, eller skicka en direktlänk till en kompis. Det finns heller inte ett enda argument FÖR frames, så jag tycker nog ni ska tänka om på den punkten. [br][br]Måste det vara gjort i en WYSIWYG så skulle jag nog rekommendera Dreamweaver som du sa, men undvik gärna det också om möjligt.[br][br]Nu ska jag inte smutsa ner din tråd med klagomål mer, det är ju upp till dig hur du vill ha det. Se bara till att vara medveten om för- och nackdelar.
Tessicon.se :: Web- och designlösningar
758
1
Ur ett sökmotorperspektiv, spelar det ingen roll om man använder frames eller inte.[br]Tvärtom, så kan det många gånger vara en fördel istället.[br]Bygger man en hemsida i frames och inte är så hemma på SEO, så bör man lägga till en sitemap som en garanti för att få en bra indexering.[br]Ungefär så..
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
63
[quote author=Sinnenas Teater link=topic=3217.msg14701#msg14701 date=1196204930]Tvärtom, så kan det många gånger vara en fördel istället.[/quote][br]Det där får du gärna förklara.[br][br]Det brukar inte vara några problem för en modern sökmotor att indexera en hemsida med frames, om den är bra byggd, det är sant. Men det leder istället till ett av de största problemen med frames, nämligen att man via serpen öppnar en sida utan ramen. Ingen navigation, ingen design, ingen aning om var man har hamnat. [br][br]Och nej, en lösning med JavaScript är ingen lösning.
Tessicon.se :: Web- och designlösningar
13
Hej hopp[br][br]Har fått många mail med förslag så jag stänger detta [br]och ni alla tack för hjälpen, sen får jag se om det leder till något
758
1
[quote author=Tessicon link=topic=3217.msg14713#msg14713 date=1196245379][br][quote author=Sinnenas Teater link=topic=3217.msg14701#msg14701 date=1196204930]Tvärtom, så kan det många gånger vara en fördel istället.[/quote][br]Det där får du gärna förklara.[br][br]Det brukar inte vara några problem för en modern sökmotor att indexera en hemsida med frames, om den är bra byggd, det är sant. Men det leder istället till ett av de största problemen med frames, nämligen att man via serpen öppnar en sida utan ramen. Ingen navigation, ingen design, ingen aning om var man har hamnat. [br][br]Och nej, en lösning med JavaScript är ingen lösning.[br][/quote][br][br]JavaScript är en utmärkt lösning :nicka[br][br]Sökmotorerna har problem med dessa JavaScript - däremot så får du en massa sidor[br]som genom dessa script länkar till din Indexsida och detta höjer i sin tur värdet på din sajt[br]ur ett SEO perspektiv, då sidorna verkligen är relevanta med just din sajt och dess innehåll. [br]Vad var det han sa..."Det ska komma en dag" då frames åter ska få träda in i dom fina rummen - även om ordet fortfarande är en svordom hos många.[br]Ungefär så..[br][br][br]
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
63
Det fungerar ju inte så. Om du tvingar på frames med ett javascript så kommer inte det göra ett dugg för din SEO, Googlebot surfar inte runt med JS påslaget. De kommer överhuvud taget inte märka att du försöker hänga på frames. Majoriteten av användarna däremot kommer få framesen från serpen, men inte alla. [br][br]Så jag förstår inte på vilket sätt detta kan vara [b]bättre[/b] än SSI, som väl är det enda realistiska alternativet här.
Tessicon.se :: Web- och designlösningar
758
1
[quote author=Tessicon link=topic=3217.msg14728#msg14728 date=1196321782][br]Det fungerar ju inte så. Om du tvingar på frames med ett javascript så kommer inte det göra ett dugg för din SEO, Googlebot surfar inte runt med JS påslaget. De kommer överhuvud taget inte märka att du försöker hänga på frames. Majoriteten av användarna däremot kommer få framesen från serpen, men inte alla. [br][br]Så jag förstår inte på vilket sätt detta kan vara [b]bättre[/b] än SSI, som väl är det enda realistiska alternativet här.[br][/quote][br][br]Häng inte upp dig på vad jag skriver - Jag är ingen expert, fick faktiskt slå upp vad[br]SSI betydde :-[ När jag i väl insåg att det inte handlade om Statens strålskyddsinstitut[br]utan om inkludering av sidor, blev jag lite lugnare. :mrgreen:[br]Om nu SSI är den enda realistiska modellen, så är det säkert så, i alla fall för dig som expert.
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.