Uppfinning som löser ett välkänt problem

1
Har kommit på en uppfinning som löser ett välkänt problem hos djur ägare.

Har tillverkat en prototyp i i tunt plexi, enbart för att annan plast var mycket dyrare.

Problemet den löser är ett irritations moment som uppstår för ägare av ett visst djur.
Har testat själv i några veckor nu och jag ser att den verkligen löser problemet, vissa mindre justeringar i konstruktionen behöver göras för att fullända den.
Jag är helt övertygad om (eller jag vet) att när människor ser min lösning kommer de att småflina för sig själv, då idéen är så simpel men fungerar så effektivt.
Jag skulle gladeligen betala 3-400kr för en färdig produkt för att slippa problemet (men eftersom jag nu kommit på lösningen behöver jag inte göra det  🙂 )

Enda igentliga uppgiften jag har kvar att lösa är storleken, måste förminska den ytterligare så den inte tar så mkt plats. Men det går att göra utan problem tror jag.

Har ingen riktig ritning men en god vän är skicklig på CAD, så jag hoppas han kan hjälpa mig där.

Vad jag behöver komma i kontakt med är en fabrik som gjuter plast formar. (Kina?)
Sedan behöver jag hjälp att lansera produkten till djuraffärer eller på andra sätt nå slutkonsumenterna.
Måste också komma på ett namn på produkten och tillverka en hemsida.

Har någon bra tips och idéer på hur jag ska lösa dessa uppgifter?

Ev. för den person som kan komma med rätta kontakter och ev. kapital kan ett partnerskap vara aktuellt.

Det viktiga för mig är att produkten kommer ut på marknaden samt internet, samt att jag också anser att fler hjärnor ibland kan vara bättre än ett  ;D

vore tacksam för tips eller kontakter.

/Gustav
1616
4
Hej Gustav![br][br]En av mina längst kunder arbetar som uppfinnare och jag känner igen sättet du beskriver upplägget på.[br][br][quote]då idéen är så simpel men fungerar så effektivt.[/quote][br]De små lösningarna är oftast de bästa.[br][br][quote]Jag skulle gladeligen betala 3-400kr för en färdig produkt för att slippa problemet (men eftersom jag nu kommit på lösningen behöver jag inte göra det  )[/quote][br]Här har du ett säljargument men det gäller att se upp. Höfta med priser är ingen god idé du bör räkna ut dina produktionskostnader och övriga kostnader samt lönsamhet för att få grepp om vad produkten ska kosta ut i handeln samt ut till ÅF så du vet att samtliga dina omkostnader täcks.[br][br][quote]Har ingen riktig ritning men en god vän är skicklig på CAD, så jag hoppas han kan hjälpa mig där.[/quote][br]Är han skicklig på CAD så ska han säkerligen kunna hjälpa dig med ritningar och digital 3D modell. För några månader sprang jag på den här sidan som kan vara intressant om du vill få fram en prototyp av din 3D modell http://www.loom.nu[br][br][quote]Vad jag behöver komma i kontakt med är en fabrik som gjuter plast formar. (Kina?)[/quote][br]Ska det vara gjutna plastformar eller formsprutade? Vilken plast skall det vara mjuk eller hård? Det finns mängder med plastleverantörer bara man googlar. Tyvärr har jag dålig koll på kina för detta samt vad du egentligen kommer tjäna på att producera där. Men jag vet av inhandlare som jag träffat att vara riktigt säker på att du får bra saker från kina är att åka dit på plats och prisförhandla där med dem. Det finns annars bra fabriker även i sverige och baltikum.[br][br][quote]Sedan behöver jag hjälp att lansera produkten till djuraffärer eller på andra sätt nå slutkonsumenterna. [/quote][br]Det är bra om du bestämmer dig från början vilken position du vill ha på marknaden. Ska du agera egen ÅF så kan det bli svårare att nå till butikerna. Hur du gör handlar om reklam och kommunikation.[br][br][quote]Måste också komma på ett namn på produkten och tillverka en hemsida.[/quote][br]Detta är en del av ovanstående svar. Det är viktigt att du vet hur du ska marknadsföra innan du gör dessa satsningar, det kan spara dig en del kostnader.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br]
Må väl!
109
Hej [br]Att ta fram "gjutformen" för plasten är en hyfsat dyr historia, var inblandad i ett liknande projekt förra året som dock fick läggas på is då kostnaden på formen hamnade på runt 30 000 (vilket var för mycket för uppfinnaren för stunden). [br][br]Har du en färdig CAD modell borde det finnas flera företag som kan hjälpa dig att ta fram formen, bästa sättet är att kontakta en fabrik som tillverkar plast produkter och be dem hjälpa dig med detta då de redan har kontakter med tillverkare av plastformar. Sen kan jag nästan lova att när det gäller en ny produkt så kommer de inte sälja den i små portioner till dig utan du får nog räkna med en minsta beställning på 5000 ex+[br][br][br]
2360
37
Det framgår inte om du redan har en firma.  Det kan göra stor skillnad till de råd jag kan ge dig. Mojo nämner Baltikum och själva har vi ett företag i Riga/Lettland. Lettland kanske skulle finnas med i dina planer för produktion, och jag tror inte att det är samma mängd som behöver produceras från början.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
6
Hej,[br][br]Jag driver ett företag i Kina som håller på med sourcing, d v s hittar producenter, prisförhandlar och säkerställer kvaliteten på plats. Vi har jobbat en del med plast och jag kan garanterat hjälpa dig med produktion och även CAD om det fortfarande behövs.[br][br]Hör gärna av dig om du vill veta mer.[br][br]Mvh,[br]Andreas Andrén[br][email protected][br]www.and-trade.com[br][br]
1
[quote author=Mojo link=topic=3492.msg16085#msg16085 date=1202805083][br][br][br][quote]Har ingen riktig ritning men en god vän är skicklig på CAD, så jag hoppas han kan hjälpa mig där.[/quote][br]Är han skicklig på CAD så ska han säkerligen kunna hjälpa dig med ritningar och digital 3D modell. För några månader sprang jag på den här sidan som kan vara intressant om du vill få fram en prototyp av din 3D modell http://www.loom.nu[br][br][br][/quote][br][br]Kul att du hittat oss! Om du/ni har några frågor angående oss och våra tjänster är det bara att ta kontakt med mig här genom forumet eller genom hemsidan. Vårt telefonnummer är 040-630 70 77[br][br]Mvh[br]Adam Gerthel

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.