Startsida
av Redaktionen
Redaktionen
Författare på Foretagande.se
91 foruminlägg
1288 artiklar
Att automatiseringen av bokföring och redovisning har sparat tid för redovisningskonsulter vet alla. Men det sparar även tid åt kunden. Det har Markus Lindqvist tagit fasta på.

På Five Accounting kontor i Onsala är grundaren Markus Lindqvist den enda som sitter på kontoret. Efter hårdare restriktioner i Halland ekar det tomt.

-En del av affärsidén när vi startade Five Accounting tidigt i somras var att göra all löpande redovisning digitalt. Det är jag extra nöjd över nu. Även om anledningen var att vi får jobba med roligare saker – att vara rådgivare till kunderna.

För fem år sedan var Markus på en föreläsning där man pratade om hur all ekonomisk redovisning skulle sköta sig själv i framtiden. Han beskriver det som att han då blev orolig men har nu ändrat inställning.

Läs mer om Fortnox

-Idag ska man nog inte välja detta yrke om man vill sitta tyst bakom en skärm. Automatiseringen har förändrat karaktären på vårt yrke. För mig är det bara positivt.

Tack vare automatiseringen av den löpande redovisningen sparar kunden tid och prioriterar annat. De utvecklar sitt bolag, utvecklar nya produkter och tjänster eller rentav startar nya bolag. Det menar Markus skapar ännu mer arbete för en rådgivande redovisningskonsult.

-Tänker man till så tappar man inget jobb på grund av digitaliseringen. Tvärtom. När kunden sparar tid på administration utvecklar de sin verksamhet och behöver stöd i det. Jag upplever att jag har ännu mer kontakt och djupare relation till mina kunder idag än för fem år sedan.

VD och ägare i bolag är ofta ensamma i sin roll. Det har Five Accounting snappat upp. Markus bedömer 6/10 rådgivningstimmar är hängivna icke-ekonomisk rådgivning till just VD och ägare. Det kan handla om utmaningar i bolaget, personalfrågor eller affärsmodeller. Markus beskriver det som att han snarare blivit en del av kundernas företag än en extern konsult.

En stor fördel som Markus ser är att även mindre byråer idag har större chans på stora kunder idag än tidigare. Skillnaden är att den löpande bokföringen idag inte skiljer sig så mycket mellan storleken på bolag. Likaså öppnar det nya klimatet upp för nya affärsmodeller.

-Vi har som mål att alla våra kunder ska arbeta på fastpris. För att komma fram till vilken nivå som är rimlig arbetar vi löpande med kunder i några månader, för att därefter sätta månadskostnaden. Det har verkligen gjort samarbetet enklare.

Slutligen sammanfattar Markus nöjt:

-Jag jobbar inte med siffror längre. Jag jobbar med företagare och affärer. Jag jobbar med relationer.

Rådgivare eller administratör?

Se hur du kan jobba smartare och få nöjdare kunder





Taggar:

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.