SEO (sökmotoroptimering) handlar om att genomföra aktiviteter som gör att du hamnar högt upp i sökmotorers resultat. Det finns mycket som påverkar hur du rankar i en sökmotor som till exempel Google, men jag brukar dela upp det i 3 huvudkategorier; Innehåll, Teknisk Sökmotoroptimering och Länkar.

1. Innehåll

Google och andra sökmotorer har som målsättning att alltid ge det absolut bästa svaret på varje enskild sökning. Därför kommer sökmotorer alltid att premiera faktabaserat och unikt innehåll som produceras. En av de faktorer som påverkar mest är längden på ditt innehåll. Du kommer att premieras om du skriver riktigt långa artiklar om ett ämne jämfört med om du skriver korta. Anledningen till det är att sökmotorer räknar med att ett långt svar som är utförligt och kan ta upp flera perspektiv är bättre än ett kort svar. Så ska du lyckas med SEO så är första steget att producera mycket och långt innehåll som också är relevant för dina läsare. Detta kan göras i t.ex. bloggform.

2. Teknisk Sökmotoroptimering

Steg 2 för att lyckas med SEO är att tekniskt optimera sidorna med relevant och unikt innehåll så att sökmotorer bättre förstår vad innehållet är. Sökmotorer bygger på algoritmer som rankar miljarder med sidor genom att ”crawla” hemsidor. De algoritmerna kommer inte att se hemsidan så som du och jag ser en hemsida utan de går igenom den bakomliggande koden och teknisk SEO handlar om att göra den koden så tydlig som möjlig. De absolut viktigaste parametrarna att hålla koll på för teknisk SEO är sidtitel, metabeskrivning och URL. Dessa kan du justera och optimera i de flesta hemsidesverktyg på ett smidigt och lätt sätt. Din tanke när du skriver sidtitel, metabeskrivning och URL är att de ska innehålla det sökord som du vill synas på. Om du behöver en förklaring till dessa termer finns här en SEO ordlista.

3. Länkar

Steg 3 är att få andra hemsidor att länka till din hemsida. Det kallas tillbakalänkar (backlinks) och var Googles ursprungsidé när det kommer till ranking av hemsidor. Tanken var att om många hemsidor länkade till en viss hemsida så bör den hemsidan ses som trovärdig samt ha relevant och intressant innehåll. Sedan den ursprungsidén har mycket förändrats i rankingsystemet för Google men denna parameter finns fortfarande kvar. Att få fler tillbakalänkar sker ofta per automatik om du har skrivit riktigt intressant och unikt innehåll men vill du arbeta med det på ett aktivt sätt är det bästa sättet att producera intressant och värdefullt innehåll som du kan publicera på andra hemsidor med en länk till din hemsida.

4. Tålamod

Det sista steget i att lyckas med SEO är att ha tålamod. Tyvärr är SEO ett långsiktigt arbete som tar tid att ge genomslag. Men det som är bra med att arbeta på detta sätt är att du med ett blogginlägg kan få tusentals besökare per månad under flera år och allt som krävs är den tiden som du initialt lägger ned på att skriva innehållet.

Jag hoppas att dessa tips hjälper dig att få fler besök till din hemsida.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.