av Viseo
Viseo
Jobbar på Viseo i Stockholm
0 foruminlägg
3 artiklar

Går det att sköta ett företag helt på distans?  Svar ja. På Viseo arbetar vi med datadriven marknadsföring för främst svenska kunder men med världen som arbetsplats. Vi utmanar status quo. 

 

Viseo grundades för drygt 8 år sedan av Norrköpingsbröderna Marcus och Oscar Sandström. Idag har vi 10 anställda som befinner sig på olika platser runtom i världen, bland annat i Tyskland, Thailand, Malaysia, Japan och Nederländerna. För den som vill arbeta i Sverige finns ett kontor på Brännkyrkagatan i Stockholm.

Oscar Sandström, operativ chef: – Vi utmanar status quo. Arbete måste inte innebära att alla anställda sitter på samma kontor klockan 9 – 5, måndag till fredag. För oss är frihet något som genomsyrar företagskulturen.

Grundidén när vi startade Viseo var frihet. Att inte behöva vara bunden till ett kontor på en specifik plats. Internet och den nya tekniken har gett oss helt nya möjligheter för hur en arbetsplats kan se ut, och det vill vi ta vara på. 

Värdesätter att kunna arbeta på egna villkor

Just friheten är det som uppskattas mest bland våra medarbetare. Friheten att kunna bestämma vart och hur man vill arbeta.  De flesta varvar coworking-ställen med café och jobb hemifrån. Det enda kravet är att man har en stabil internetuppkoppling. 

 

Livet blir inte centrerat kring jobb på samma sätt när man inte är låst till ett fysiskt kontor där man måste infinna sig varje dag. Man är fri att arbeta där man trivs bäst för dagen, oavsett om det är på kontoret i Stockholm, ett coworking-ställe i Barcelona eller ett café i Tokyo. Vi vill ge både oss själva och våra anställda den möjligheten. Vi tror på våra teammedlemmar och om de får styra livet på sitt sätt och förverkliga sina drömmar så kommer de stanna längre, trivas bättre och prestera på topp.

Det är resultaten som räknas

 

Istället för att arbeta på timmar så har alla medarbetare individuella mål (KPIer) att arbeta mot. Hur länge och när på dygnet man arbetar spelar alltså ingen roll, så länge man levererar de resultat som förväntas.

Vissa människor presterar bra på morgonen, andra på kvällen. Om man har kundkontakt behöver man såklart få in ett par timmar under kontorstid, men i övrigt är det helt fritt. Du väljer själv när du vill arbeta och synkar med teamet så att det fungerar.

Viktigt att skapa bra sammanhållning

Jag tycker verkligen vi har lyckats med klichén att skapa ”en stor familj”

Att skapa en bra sammanhållning i teamet kan vara en av de största utmaningar för ett företag som sköts helt på distans. När det inte går att ta fikapauser tillsammans får man istället komma på andra lösningar för att bygga gemenskap.

Vi förstod redan när vi startade företaget att om vi ska lyckas växa, så måste vi arbeta hårt med att bygga en bra teamkänsla. Det ska kännas som att vi är nära varandra, även om vi inte är det rent fysiskt. Jag tycker verkligen vi har lyckats med klichén att skapa ”en stor familj”, säger Oscar.

Varje år möts hela teamet upp någonstans i världen för att under en vecka umgås och göra roliga aktiviteter tillsammans. I tillägg görs även mindre meet-ups under året där delar av vårt team möts upp för att gå på seminarier, arbeta tillsammans, eller bara umgås.

Vi försöker även ständigt hitta nya lösningar för att värna om gemenskapen, även om man inte befinner sig på samma plats.

Ibland kör vi gemensamma virtuella luncher där man bara kan hänga tillsammans utan att prata jobb. Ibland spelar vi online-spel tillsammans. Vi har även på gång att börja testa VR, både för jobb och nöje.


Distansarbete kräver god struktur och planering

För att få ett företag som sköts helt på distans att fungera så krävs planering och tydlig struktur. Detta är dock bitar som faller på plats i takt med att företaget växer.

Det är viktigt att alltid vara öppen för förändringar allteftersom teamet utökas. Idag använder vi flera olika verktyg för att få den dagliga verksamheten att fungera som på ”ett vanligt” kontor. Slack är grundstenen där vi sköter nästan all kommunikation. För möten använder vi oftast Appear.in eller Zoom. Planeringen sköts smidigt i Google Calendar, för att hålla koll på hur resten av teamets scheman ser ut. Vi har även ett par andra program för att hålla koll på uppgifter, kunder och to-dos.

Oscars tre bästa tips för att lyckas med ett företag på distans

  1. Sätt dina medarbetare i första hand. Speciellt på distans är det extremt viktigt att bygga ett starkt team med en god gemenskap.
  2. Ge frihet till de anställda. Det kommer aldrig fungera att försöka mikroförvalta på distans.
  3. Jobba mot resultat istället för att logga tid. Det viktiga är att medarbetare kan leverera vad som förväntas, inte att de sitter ett visst antal timmar framför datorn.

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.