Att ta hänsyn till dessa parametrar innebär att du tappar det försäljning egentligen handlar om, nämligen ge kunden det denne vill ha. Varför göra det så svår? Om du har det kunden vill ha, ska det väl ändå inte vara så förbaskat svårt att få densamme att köpa?

Jag vet att jag har sagt detta tidigare, om än med lite annorlunda infallsvinklar, men detta ämne är så fundamentalt och så avgörande så att det tåls att upprepas. När du väl lyckats knäcka den här koden, kommer din framtida försäljning inte likna någonting tidigare. Med detta menar jag att du inte alls behöver anstränga dig längre.

Det är så självklart att det nästan inte ska behöva nämnas, men ibland har vi en tendens att glömma det självklara och med detta också krångla till det i vår strävan att hitta lösningarna för att lättare nå bättre resultat.

Om vi leker med tanken att kunden säger att denne vill ha en motorsåg, så vore det väl dumt att försöka sälja på denne en banan istället, eller hur…?

Detta är dock något som de flesta säljare försöker att göra, man tror sig ha ett grepp om vad det är kunden vill ha genom att ställa ett antal frågor som bara är av intresse för säljaren själv, utifrån detta bestämmer denne sedan att vad kunden behöver, är just en banan. Kunden själv är inte med på det hela eftersom att denne inte ser kopplingen mellan vad den själv önskar, och vad säljaren anser att kunden borde vilja ha.

Ge dig själv och framförallt denna ärliga chans, och framförallt er båda att skapa en bra förutsättning till en rak, ärlig och uppriktig relation, genom att kommunicera kring vad som är av intresse för kunden. Detta genom att ta reda på vad kunden helst av allt vill ha, för att därefter helt enkelt ge honom eller henne det. Svårare än så är det inte.

Lycka till! 

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.