Det finns flera anledningar till varför du ska följa upp med dina kunder eller intresserade. Här är några av de skälen:

  1. Du bygger en relation med dina kunder. Det krävs en bra relation mellan dig och kunden för att kunden ska köpa av dig. Du behöver få kunden att lita på dig och dina produkter och tjänster – då först kan de anlita eller handla av dig.
  2. Du stärker din trovärdighet. Genom att stärka din trovärdighet med ex. bra produkter, tjänster, kundservice eller annat kan du bli sedd som en expert inom ditt område eller bransch. Det gör det lättare för kunden att välja dig.
  3. Du utbildar och lär din kund om det du gör. Du ger av dig själv och din kunskap till din kund. För en sak är viktig för dig: Dina Kund! Du ska älska din kund för de ger dig mat på bordet och betalar dina räkningar.
  4. Du håller kontakten med kunden. Du vill veta vad som händer hos din kund. Fråga hur de har det och hur de mår. Fråga hur det går med företaget och om de ska satsa eller utveckla något nytt. Du vill veta vad din kund håller på med. Gör anteckningar eller notera detta, så att du minns det till nästa gång. Kunden kommer att känna sig speciell när de hör att du minns detaljer om dem. Det stärker er relation.
  5. Du håller dig uppdaterad om vad som är viktigt kunden. Du vill veta vad din kund har behov av, vilka utmaningar de har, vad de behöver hjälp med. Sen är det du som erbjuder dessa lösningar (under förutsättning att deras behov hamnar inom ramen för vad du arbetar med). Du vill visa att du är en person som din kund kan vända sig till, om de behöver lösningar på något problem de har. Om du själv inte kan lösa ett problem åt dem, så kanske du kan rekommendera andra i ditt kontaktnät som kan göra det. Då får du återigen ”credit” för din kompetens. Du vinner på att hjälpa dig kund. Det leder att du får fler affärer.
  6. Du kan sälja andra produkter till kunden. Om en kund har köpt av dig en gång, då har du bästa läget att sälja till kunden igen. Du behöver bara tala om för kunden vad denne kan behöva nu. Genom att visa att du inte bara säljer en sak – men flera – så ökar du chansen för fler affärer.
  7. Du gör din kund glad. Det är viktigt!! Glada kunder ger bra affärer och kanske fler kunder. Hur kan du göra din kund glad? Tänk på hur du själv skulle vilja bli behandlad som kund? Tillhandahåll eller erbjud din kund det du själv vill ha. Det kan handla om extra service, bonusartiklar, rabatter, julgåvor eller annat.
  8. Du får rekommendationer. Din nuvarande kund berättar för andra om hur bra du är och hur tillfreds de är genom att anlita dig. Det gör att kundens kontakt kanske anlitar dig om de behöver det i framtiden. Att du blir rekommenderad av en befintlig kund är den bästa komplimangen och betyget du kan få för det arbete du utför. Resultatet är att du får fler kunder och vem vill inte ha det?
  9. Du syns! Genom att alltid vara dina kunder behjälplig och ha en serviceanda och vilja, så sprids ditt rykte och du blir mer synlig. Du kan jobba på att förbättra ditt rykte genom att göra ex. så här:

* Tacka dina kunder hela tiden
* Våga var personlig med dem
* Fråga vad de tycker. Utveckla dina tjänster och produkter på basis av det. Tipsa dem om nytt ex. händelser, verktyg eller annat intressant inom deras verksamhetsområde. etc.

Men när du gör det, så är ta hänsyn till detta:

  1. Att du gör det frekvent - inte nu och då, utan med jämna mellanrum
  2. Att du använder automatiska e-postsystem för att ha en kontinuerlig dialog med din kund.
  3. Gör det på olika sätt; brev, e-post eller andra sätt. Var påhittig!
  4. Var konsekvent - vad är det du vill sälja i varje e-postbrev/nyhetsbrev

Kom ihåg, att ingenting händer förrän du gör något! Så ta för vana att göra någonting för dina kunder varje dag, varje vecka, varje månad eller varje år. Välj den stil som passar dig – huvudsaken är att du har kontakt med din kund!

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.