Startsida
av Jorge Castro
Jorge Castro
Marknadschef på ABS Wheels Sweden AB i Sigtuna
0 foruminlägg
1 artiklar

Vem vill inte öka trafiken med 1000% till en kostnad av några hundralappar? Har du någon genväg för att skapa tillväxt i ditt bolag? Foretagande.se bad supertalangen Jorge Castro dela med sig av sina bästa knep för att öka onlineförsäljningen.

 

Genom att arbeta med Growth Hacking kommer du att på kort tid öka din webbsidas närvaro på internet. Allt handlar om att ha rätt mindset och att strunta i klassisk marknadsföring. Sådant är helt enkelt old school!

För att du på bästa sett ska förstå vad en growth hacker är så behöver vi först besvara fyra grundfrågor.

Vad är en Growth hacker?

En Growth hacker är en så kallad ”tillväxthackare” dvs en specialist på att hitta nya sätt att dra in trafik, oftast kostnadsfritt eller till så låga kostnader som möjligt. Som tillväxthackare ser du till att hitta nya marknadsföringskanaler som du normalt aldrig tänkt på.

Det kan handla om att automatisera flöden så som befintliga landningssidor, UX och SEO.

 

Specifika arbetsuppgifter för en tillväxthackare kan variera beroende på bransch, de allra flesta sitter dock med A/B tester och optimering av bla Customer Acquisition Cost (CAC) och Customer lifetime value (CLV).

Ordet Growth hacker myntades av affärsängeln Sean Ellis.

Hur tänker en Growth hacker?

För att tänka som en tillväxthacker behöver du vara modig och snabb! Du behöver ständigt hitta nya hacks (genvägar) för att sedan eliminera de gamla. Du måste vara kreativ och datadriven. Dina beslut bör backas upp av data med tydliga KPIer. Grundregeln är att skapa mycket surr till en så liten kostnad som möjligt, lite likt gerillamarknadsföring.

 

Datadrivna beslut är A och O hos alla growth hackers, det är nästan alltid grunden till att man gör ett ”hack”. Driver du ett större företag bör alla dras åt samma mål dvs mot ett tydligt North Star Metric. ”NSM” som det kallas är själva nyckeln till att driva tillväxt i ditt företag. Ett exempel på NSM är Facebooks egna mål där man mäter antalet användare per timme.

Kan vem som helst bli det?

Är du rädd för nytänkande så är growth hacking inget för dig. Om du däremot drivs av att testa nya saker så är framtiden ljus. Som företagare kommer du att behöva växla om din klassiska marknadsföring till en mer vågad variant. 

Du bör enligt mig gå följande kurser:

Kurs 1: Att förstå Growth hacking (kursen är gratis)

Kurs 2: 30 hacks du kan börja med redan idag (kursen är gratis)

Kurs 3: Gratis verktyg för den lilla företagaren (kursen är gratis)

Kurs 4: Avancerade taktiker du kan testa (kursen är gratis)

”Personligen har jag läst ett tiotal kurser på Udemy, både betalversioner och gratis versioner. Jag tycker att kurserna ovan är de absolut bästa för en nybörjare”

Vad tjänar en growth hacker?

Utomlands tjänar growth hackers lite mer än vad det gör hemma i Sverige. Enligt flera kända marknadsföringssajter så ligger grundlönen utomlands mellan 500,000 – 800,000 kr per år. I Sverige ligger årslönen på 400,000 till 600,000 beroende på erfarenhet.

Många företag ger även bonusar till tillväxthackare om de når avsatta mål. Orkar du inte göra jobbet själv finns det svenska byråer du kan anlita som exempelvis Growthhackers.se.

”Du kan göra mycket själv genom att lära dig att automatisera vissa marknadsföringstyper så som socialmedia och det personliga nätverkandet. Ska du anlita en byrå gör du rätt i att först lära dig mer growth hacking för att på bästa sätt förstå byråns arbete”

5 growth hacking tips som fungerar

1) Content marketing

Skapa en blogg. Det är det enklaste sättet att påbörja en growth hacking kampanj, det finns så SJUKT mycket trafik där ute. Du anar inte hur mycket trafik du missar om du inte jobbar med SEO. I vårt fall har vi startat en blogg som genererar strax över 50,000 besökare i månaden. 

Börja med att besöka Answerthepublic.com och skriv in ett sökord, det kostnadsfria verktyget visar dig alla tänkbara sökfrågor människor tenderar att ställa. För att få veta hur många sökningar sökordet har per månad så besöker du Google Keyword planner och klistrar in det.

Ett av sökorden vi hittade hade över 30,000 sökningar, sökordet var ”vem äger bilen”.

Hur får man growth hacking in i bilden?

Enkelt, i vårt fall så optimerade vi en sida som besvarade frågan ”vem äger bilen”. Besökaren fick informationen genom att knappa in sin Mejl adress. Kort efter att vi mottagit mejl adressen så slussade vi iväg besökaren till transportstyrelsen.

(Givetvis måste besökaren godkänna detta så att du inte bryter mot GDPR). Men den som vill ha information gratis kommer att bocka i rutan, den bloggposten hade i snitt en konverteringsgrad på 54%. Blir en hel del mejl.

Titta här:

Missa inte: Komplett 7-stegstrategi för lyckad content marketing

2) Sociala medier

Gör memes. Jag vet att det låter kontroversiellt men människor älskar det! Vi slänger upp memes ca två gånger i månaden för att attrahera publik och samtidigt ge våra följare ett gott skratt. För att göra en meme besöker du sajten memecreator.

(Använd endast bilder du får använda).

I vårt fall skapade vi nyligen en meme som vi postade i vårt Facebook och instagram flöde, tillsammans nådde de 70 000 personer på 24h. Detta är siffror från Facebook och Instagram.

Hur gör man growth hacking här?

Enklaste sättet är att bjuda in alla som gillat och samtidigt svara de som kommenterat. Dock blir det tidskrävande att bjuda in hundratals personer så därför kan du installera Auto-Inviter-Facebook via Google Chrome som gör jobbet. Smidigt? Steg två är att du blir medlem på alla relaterade grupper som finns på Facebook och delar posten manuellt. Vart det en succé på din sida så lär det bli det på andra likasinnade grupper. Logiskt.

Titta här:


3) Podcasts

Starta en podcast. Trust me it works! Vi skapade Autopodden med inga medel och ringde upp branschledande chefer för att höra mer om deras vardag och jobb. Alla älskar att prata om sig själva! handlar avsnittet om en själv så är det en självklarhet att man delar. Ego-boost funkar alltid. 

Om du ringer 10 branschledande personer inom din nisch så lär du få delningar från högt uppsatta personer vilket ger din verksamhet auktoritet. Har du tur så kanske dom till och med länkar till dig. 

I vårt fall nyttjade vi podcasting för att etablera nya kontakter i branschen samtidigt som vi fick mycket bra PR, bland annat hos Sveriges största däcktidning.

Autopodden körs idag på somrarna och finns att lyssna på Spotify, Acast, radio, podbean och Google. Du kan redan idag sparka igång en podcast likt vår, det enda du behöver är en smartphone och appen Call recorder + Anchor. Bäst av allt, det är kostnadsfritt!

Titta här:


”Growth hackers tenderar att alltid vara analytiska, snabba och nyfikna, vi följer alltid nya trender samtidigt som vi hittar sätt att nyttja tillväxt”

4) Samarbeten

Win-Win. Det bästa samarbetet är när alla gynnas. Vi gjorde en sak år 2017 som genererade över 4 miljoner kronor i intäkter. Vi skapade ett samarbete med rikskedjan hemmakväll.

Jag hörde helt enkelt av mig till dåvarande CEO via Linkedin och informerade om att vi ville ge ALLA deras kunder en rabattkod vid köp av nya däck och fälgar. Den dåvarande Vd:n tyckte att idén lät bra och parade ihop mig med marknadschefen.

Efter samtal med marknadschefen så var bollen igång. Det många inte känner till är att hemmakväll har Sveriges största film och godis kedja med en lojal kundklubb vid namn ”Soffgruppen”. Kan ni tänka er hur många TUSEN medlemmar dom har?  Tänk er då att Hemmakväll skjuter iväg ett mejl med vårt erbjudande.

För oss var det en dröm…  Samma form av samarbeten har vi i dagsläget haft med 74 företag.

Titta här:


5) Gratis verktyg

En form av tidig growth hack som funnits sen 90-talet är att skapa fria verktyg. Idag kan du anlita någon som bygger det på Upwork för några hundralappar. Vi har byggt tre verktyg som genererar tonvis med data och mejl, ett exempel är verktyget ”falgprovare.se” som vi startade igång perioden 2016–2018, där kunde man ladda upp sitt foto för att se fälgarna direkt på bilen. Innan man fick göra det så var man tvungen att ge iväg sin mailadress för att få fotot levererat.

År 2019 la vi ner fälgprovaren och sparkade igång ”bultmönster guiden” som bla visar besökarna vilken bultcirkel de har på fälgarna. Ett av våra mest framstående projekt som genererat över 1000 beställningar är ”Däckväljaren 2.0”, verktyget bestämmer vilket däck bilisten ska köpa utifrån fem kärnfrågor. Detta skapade direkt efter mediakaoset som var förra året kring dubbdäck och farliga luftburna partiklar. Vi såg också att antalet Googlingar ökade kring frågorna ”dubbdäck eller friktionsdäck”, något semrush.com gav oss insyn i.

Titta här:


5 gratis verktyg som underlättar din vardag

1. Hootsuite är verktyget som sparar dig tid och pengar, verktyget finns i ett gratis exemplar som fungerar klockrent. Du behöver inte ens lämna dina kortuppgifter för att starta en trial. Hootsuite går ut på att samla alla dina sociala sidor i en och samma sajt. Varför gör man det undrar du säkert? Istället för att manuellt posta ett inlägg på Facebook, en på instagram och ytterligare en på Twitter så kan Hootsuite skjuta ut allting på en sekund samtidigt som du får tillgång till datan. Den stora fördelen med Hootsuite är att du kan skapa framtida poster genom schemaläggning. Finns även i betalversion.

2. Lumen5 är verktyget som gör videomarknadsföring 10 gånger enklare och sparar enormt mycket tid. Alla marknadsförare vet att video är ”the new King” så därför bör du även anpassa bolagets innehåll till video. Genom att signa upp ett gratiskonto på Lumen5 får du möjligheten att skapa professionella videos med hjälp av drag-en-drop funktion. Du kanske inte har tänkt på att Aftonbladet oftast har en video först som beskriver artikeln i sin helhet? Det finns en anledning till att dom gör så, dina besökare orkar oftast inte läsa allt. Lumen5 gör det enkelt för dig och dina besökare. Finns även i betalversion. 

3. Hotjar är bland det viktigaste verktyget för en growth hacker. Vad gör dina besökare just nu? Vad klickar dom på och varför försvinner dom så snabbt från din sajt? Med verktyget Hotjar kan du se vad besökaren gör. Hotjar tillåter dig att testa premiumfunktionerna i 15 dagar och därefter kan du fortsätta använda verktyget i gratis versionen, vi använder själva Hotjar och älskar det. Hotjar hjälper dig att optimera viktiga flöden som UX och CSAT. Hotjar är bra att kombinera med Google analytics. Google analytics har en sektion som visar dig vilka sidor som har hög Bounce-rate, med hotjar kan du därefter gå in på dessa sidor och titta var och när besökarna bouncar. På så sätt optimerar du flödet. 

4. Mention är ett superverktyg som är kostnadsfritt i 14 dagar (per e-post) så är ni flera kan ni nyttja en ny var fjortonde dag (lite fult) men det funkar. Via mention.com får du tillgång till en omvärldsbevakning du aldrig sett. Så fort någon skriver ditt bolagsnamn eller ett ämne, sökord du själv valt att spionera på så får du en notis. Mention är bra för att bevaka vad som sägs om ett bolag eller specifikt sökord. Säljer du skor kan det vara bra att bevaka alla som pratar om skor. Du kan via mention klicka in dig direkt till de aktuella ämnena som kan vara allt ifrån Facebook poster, Forum, Bloggar etc. Extremt tidsbesparande!

5. Google Analytics och Google webmaster Tools, Om du vill aktivera dina nya kunder är det en smart strategi att veta vad som fungerar för dina befintliga kunder. Det är där analysverktygen kommer in, och Google Analytics är ett av de mest använda. Det är inte bara för att det är gratis; Det beror också på att du kan få djupgående data om dina besökare, deras beteende och konverteringar för att öka tillväxten. Med Google Webmaster Tools kan du bland annat se vilka sajter som länkar till dig för att få ett hum om vilka sidor som tenderar att länka ut till dig.

”Verktygen är gratis och sparar enormt mycket tid, ska du vara bolagets egna growth hacker så gäller det att spara så mycket tid som möjligt, det är alltid svårare för solo-företagaren som måste göra de mesta själv i början.”

5 Verktyg som används av proffsen (ej gratis)

1. SEMrush är något alla growth hackers jag känner använder. Semrush har en serie verktyg som hjälper dig att optimera din webbplats, växa och lyckas. Just nu får du en 30 dagars prova på period. Semrush uppdateras flitigt och låter dig även se hur konkurrenterna använder Google Adwords. 

2. Klaviyo är ett verktyg som jag använder flitigt. Klaviyo automatiserar e-postmarknadsföringen genom att ”triggas” av inställningarna du bestämt. Låt säga att en kund är inne på din bloggpost om gröna skor men lämnar sidan, några dagar senare än hen inne igen, Klaviyo kan då trigga igång en kampanj du valt ut. Värt att testa!

3. Fomo är verktyget som egentligen är mest känd för att ligga bakom resesajternas sidor ”endast 1 rum kvar”. Känner du till det? I brådskande ärenden tenderar vi människor att agera vilket är knutet till mänsklig psykologi. I grund och botten känner vi oss tvungna att agera om en deal är bra.

4. Optinmonster – verktyget Onsite Retargeting har varit mycket lönsam för några av våra kampanjer. Verktyget gör att du kan visa olika kampanjer för samma besökare, låt säga att Kalle besöker din sajt och får upp en deal på 5%, nästa vecka besöker kalle sidan igen och ser samma deal. Det blir tröttsamt för kalle, men om kalle ser en annan deal dag 2 så är chansen större att han kanske nappar.

5. Phantombuster (sist men inte minst) det här verktyget har hjälpt mig nå över 10,000 följare på Linkedin. Phantombuster automatiserar och sparar dig timmar. Du kan även skicka personliga förfrågningar, bra för dig som jagar kunder eller leads. I mitt fall används detta för samarbeten.  När någon svarar så brukar jag gå från automatisering till personlig.

”Data Scraping är en metod där du kan hämta ut tonvis med data från en sajt på bara några timmar, Growth hackers använder sig mycket utav denna teknik. Jag rekommenderar att använda detta med försiktighet.”
Visa kommentarer 1
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.
| Anmäl | 7 månader sedan
Jag använder SE Ranking, Buffer och ett gäng andra verktyg för att driva trafik. Jag gillade Buffer bättre än Hootsuite.