Forskarna och tillika författarna Collins och Porras från Harvard ägnade sex år åt, att försöka finna någon gemensam nämnare hos framgångsrika företag.

De kom att undersöka mängder med företag i olika branscher – med en enda sak gemensam – den ständiga framgången.

Man började söka i termer av överlägsna planer, sofistikerade affärsidéer, karismatiska ledare, snillrika organisationer, geniala produkter, raffinerad marknadsföring och distribution, data- mognad och naturligtvis uppmärksammad reklam.

Det visade sig t o m att beryktade ledare inte alls var någon självklar tillgång. Det mesta kom på skam, för inget visade sig vara en allomfattande framgångsformel. Man tvingades vidga söktekniken till att omfatta också mjuka värden.

Och då fann man, att samtliga framgångsrika företag, utan undantag, hade en sak gemensam – passionen. Samtliga hade ett passionerat förhållande till sin vision – sin ideologi. Vinstmedel återinvesteras till att säkerställa visionens infriande. All personal står enigt och passionerat bakom. Chefen är mera arkitekt och vårdar och värnar om visionens efterlevnad. Han är dessutom oftast internrekryterad. Prioriteringar blir enkla och alltid relaterade till betydelsen för visionens uppfyllelse.

Intressant är också iakttagelsen, att dessa företag är oerhört riskbenägna - om det handlar om äventyr, som ligger inom ramen för visionens förverkligande.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.