De företag som gör så går miste om stora möjligheter att fördjupa relationen med sina kunder. Vi vill inte ha one-night stands. Vi vill ha långsiktiga förhållanden, kunder för livet.

Hur går du då från one-night stands till långvariga relationer, eller rent av giftermål med dina kunder? Låt oss gå igenom de olika faserna i er kärlekshistoria med era kunder.

Fas 1 - Uppvaktningen

Under Fas 1 så gör ni precis samma sak som om ni var ute efter one-night stands med era kunder. Ni uppvaktar dom och gör allt för att vinna deras uppmärksamhet och intresse genom er marknadsföring. En långvarig relation bör dock byggas på en stabil grund, så säg inte något till kunden som ni vet att ni inte kommer kunna leva upp till. Till skillnad från one-night stands så vill vi fortsätta träffa kunden även efter första natten, så var ärlig.

Fas 2 - Nykära

Bara för att ni passerat första fasen så betyder inte det att uppvaktningen slutar. Snarare tvärtom. Efter första köpet så är det viktigare än någonsin att fortsätta uppvakta din kund. Du bör inte bara kontakta och tacka kunden dagen efter köpet, utan också överraska kunden med något oväntat. Ett exempel för er som sysslar med e-handel vore att överraska med att uppgradera kunderns order till express frakt, precis som miljardföretaget Zappos gör för att överraska sina kunder. Ännu mer än under fas 1 bör du göra allt för att få kunden att känna "wow".

Finns det något du kan skicka med som bonus vid köpet, eller inkludera som en bonus till din tjänst? Det behöver inte vara något stort, utan det kan vara något till synes obetydligt som chokladbiten du får med notan på vissa restauranger. Små gester kan skapa mycket goodwill.

Fas 3 - Äktenskapen

I fas 3 har lågan svalnat lite, och som vi alla vet så behöver lågan underhållas för att inte slockna helt. Det är inte lika spännande längre och fredagsmyset, blommorna, och chokladen kan börja tas för givet.

I den här fasen gäller det att fortsätta uppvakta din kund, och inte bara genom dom gamla vanliga knepen du använde under fas 2 utan också genom att göra totalt oväntade saker. Påminn kunden om varför den valde dig från första början. Och glöm inte att säga tack. Visa din uppskattning.

Sammanfattningsvis

En kommunikationsstrategi som fortsätter efter första köpet kan minska returer, öka kundnöjdhet, och dessutom få kunder att fortsätta köpa från dig livet ut.

Att gå från one-night stands till giftermål är ett måste för att få livstidskunder, och livstidskunder är hemligheten till framgångsrika företag.

Hur behandlar du kunder idag efter deras första köp?

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.