av Kevin Kane
Kevin Kane
Affärsutvecklare & Digital Content Manager på Företagande.se i Stockholm
0 foruminlägg
65 artiklar

De flesta nyföretagare måste kämpa med att få ihop inte bara livspusslet utan också ekonomin. Det härliga med vår tid är att många hjälpmedel som tidigare hade kostat miljoner eller miljarder att anskaffa är idag tillgängliga till mycket överkomliga priser eller är till och med gratis. Exempel är möjligheten att skapa snygga pdf-rapporter som innehåller många och stora bilder och ändå är pyttesmå och är snabba att bifoga i mejl. Den enda nackdelen är att programmerarna är dumgiriga samt kvalitén ojämn. Marknaden är inte riktigt "framme" än.

 

Ett sätt att "marknadsföra" (göra reklam för företaget) är genom informationsbroschyrer  som innehåller produktpresentationer, prislistor eller kanske någon vision ( ifall det handlar om ett projekt som man vill beskriva med hjälp av många, stora och fina kvalitetsbilder. 

Ett problem som har hängt med sedan 1990-talet är att broschyrer är "blytunga" på Internet. Även stora företag har gjort det jobbigt för sina kunder när Internetanvändarna har tryckt på en länk som har visat sig gå till ett PDF och den pdf-filen är så stor att datorn kraschar eller hänger sig. 

PDF har varit motsvarigheten till ENIAC, en av de första digitala datorerna, som vägde 27 ton och tog upp en golvyta på 167 kvadratmeter. Kort sagt – stor som ett hus!

Hjälpmedel för att komprimera filerna har förstås skapats och funnits i några år men resultatet har fortfarande varit en kompromiss. En projektrapport och redovisning till en kund där man har velat inkludera ett tiotal bilder har medfört flera timmars sittande, pusslande och att tvingas välja bort bilder.

 

Så har i alla fall läget sett ut om målet har varit att producera ett dokument som går att  bifoga till ett brev och göra ett snyggt intryck när man mejlar sitt prydliga lilla "informationspaket".  Antingen har Gmail / Hotmail strejkat och vägrat att ladda upp och skicka, eller så har kundens inbox tagit försändelsen som ett möjligt hot och totalt nekat att acceptera det. Och när man har komprimerat och kompromissat ytterligare så har bilderna blivit av dålig kvalitet, man har fått ta bort nästan alla foton och bilagan har ändå varit trög att ladda i kundens desktopdator eller mobil. 

Till slut har det kommit fantastiska lösningar. De lösningarna som fungerar har en bibehållen hög kvalitén (upplösning). Men om man köper vissa av tjänsterna så kostar det mer än det smakar. För nyföretagare finns sällan det volymbehovet att det är värt priset (såvida man inte har tänkt sig att skapa df-dokument 8 timmar om dagen, hela månaden ut).

Man kan prova på många av tjänsterna men somliga ger bara  1 MB i "provsmakning" och det räcker inte för att bevisa att större dokument blir så bra som man tänkt. Och då har man ju köpt grisen i säcken.

Många tjänster generar fantastiska resultat ibland och inte så imponerande ibland. Den opålitligheten är lite surt.

Andra har provperioder på 14 dagar vilket är mer än nog för en småföretagare som bara vill skapa något enstaka dokument; men en av de teknologiskt sett bästa tjänsterna kräver dina kreditkortsuppgifter först i hopp om att du ska  glömma bort att avanmäla dig i tid. Det sist nämnda är inte att rekommendera, eftersom i värsta fall så går det inte ens att avregistrera sig utan räkningarna kommer även när det handlar om stora kända företag som man inte tror ska riskera sina varumärken genom att hålla på med sådana krängar-trick.

Det är ändå värt att hålla utkik tills när marknaden blir mogen och mer konkurrensutsatt. Eller än bättre: det finns  öppningar här för entreprenörer att komma med egna, bättre erbjudanden!

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.