Tidigare anställd tar kunder

rosie69
Hej!
Kan någon hjälpa mig?
Jag har haft en anställd på timtid i ca 6 mån. Jag sa upp henne pga arbetsbrist.
Nu visar det sig att hon jobbar hos en konkurrent till mig, och det må så vara.

Problemet är att kunder börjar säga upp mig, och anlitas av hennes nya företag ist.
vad är det som gäller? får dom göra så?
Får hon ragga mina kunder över till sin nya arbetsgivare?
Jag blir så arg! Grrrrr
1165
Lite kort så får hon göra det, om det sker med endast hennes kunskaper om kunderna.[br][br]Vad man inte får göra är att t.ex. ta med sig en kopia på ditt kundregister och utifrån det bearbeta dina kunder.[br][br]Ditt problem är ju att trots att du har en relation med en kund där dina kunder är vana vid din produkt/tjänsty, så väljer de att istället göra affärer med någon som varit timanställd hos dig. Jag skulle börja fråga mig hur du kan vässa ditt erbjudande till dina kunder, för jag tror det finns något att göra där.
rosie69
Jag tycker att det verkar konstigt, är det verkligen så?[br]indirekt har hon ju tagit kopia på mitt kundregister, eftersom hon tar de kunder jag har.[br]Hur hon bär sig åt vet jag inte, eller vad hon säger.[br]Jag tycker att det är väldigt olustigt  :(
1165
Jag förstår att det är en olustig situation när ser kunder som tidigare valt dig istället väljer någon annan. Men man jag tror att du skall tackla problemet från ett annat håll.[br][br]Jag skall illustrera med ett exempel: Jag jobbade tidigare på ett dataföretag som försäljningschef. Trots att det är snart två år sedan jag slutade där, så känner jag naturligtvis många människor i branschen, jag kommer ihåg vad folk hette, deras mailadresser och i många fall deras telefonnummer. Om inte annat går det att fylla i eventuella kunskapsluckor som uppstått genom några snabba sökningar på nätet. Trots att jag inte tagit ut någon lista över kundregistret så kommer jag alltså ihåg de allra flesta jag pratat med, besökt, ätit middag med och gjort upp affärer med. Och det är inte det minsta olagligt eller ens omoraliskt att använda de kunskaperna även om det står ett annat företagsnamn på mitt visitkort idag.[br][br]Det är inget ovanligt att personal som slutar också tar med sig en del kunder, därför att kunderna var nöjda med en människas individuella prestation snarare än företags erbjudande som helhet.[br][br]För det är så att en kund "har" man inte. Däremot kan man få kunden att välja dig som leverantör av en vara eller tjänst. Vanligen är det väsentligt lättare att få kunden att välja dig som leverantör om man redan innan har en relation som man är nöjd med.
321
Detta är ju en risk man får räkna med när man gör sig av med medarbetare. Man säger inte bara upp en person, utan en kompetens och kanske ett nätverk.[br]Å andra sidan...när man behöver anställa, är det förstås intressant att försöka få någon som har en liknande tjänst hos någon framgångsrik konkurrent. Det kan ibland vara värt en hög lön.[br][br]Filibastis
Mikael Lundgren - Utbildningar/produkter inom HLR o Första-hjälpen

Lundgren Creative Health & Safety AB
http://www.l-c.se
http://www.hlr-instruktorsutbildning.se
http://www.defibrillator-hjartstartare.se
http://www.skanehlr.se
2360
37
Jag var med om en del fula trick man använde mot mig och inköpschefer som var lojala mot mig. Som arkitekt har du ett uppdrag men när samme arkitekt har sin fru son eller nära anhörig så ser man till så den personen får ordern som ett villkor för affären. Det var när jag höll på med företagsinredning till början av -80talet. I mitt fall var det snarare så att jag gynnades utav byten då jag hade mycket goda relationer till alla mina kunder från små till stora som H&M och SAS. som gav mig uppdrag att möblera i Europa, Afrika och USA.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2066
2
Jo, det är nog inte så mycket att göra åt - du kan ju knappast tvinga en tidigare anställd att inte prata med människor som är/har varit kunder till dig. Inte heller kan du tvinga kunder att inte välja en annan leverantör.[br]Som swetrot säger så är ett större problem för dig varför kunderna väljer att byta. Saknas något hos dig, vad har den andra leverantören, eller är det bara den tidigare anställda som är en bra säljare?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
456
1
Kan bara hålla med övriga om att du nog får se över vad som saknas hos dig för att behålla kunderna.[br][br]Var det kanske så att denna f.d anställda drog till sig kunder till ditt företag innan?
12
Det här är ju ganska vanligt och det råder ju fri konkurrens.[br][br]Försök hellre fokusera på vad som gör att dina kunder faktiskt vill byta till den andra leverantören där din ex-anställda arbetar.[br][br]Kunderna byter sällan leverantör utan att det bringar ett mervärde för dem.[br][br]Kontakta kunderna och kolla själv t. ex.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.