Ett enkelt nyhetsbrev med senaste nytt är i många fall det vanligaste tillvägagångssättet. Kunderna uppdateras om vad som händer på ditt företag och uppmanas att ta del av erbjudanden. Planeringen och utförandet är tämligen enkel då mailet skickas en gång i veckan eller en gång i månaden. Detta är absolut användbart, men det är även att spela korten säkert. Det viktigaste att tänka på är såklart att utskicket är värdefullt för mottagaren.

Idag lämnar kunder digitala fotspår efter sig som bara väntar på att du som marknadsförare ska agera. Du kan följa kunden från att hon registrerat sig för ert nyhetsbrev till att hon genomför ett köp i er webbutik. Att ha en plan för hur du ska bearbeta kunden är väldigt centralt för lyckad e-postmarknadsföring. En av de absolut största fördelarna med e-post är att det är transaktionellt, genom god planering kan du lyckas höja konverteringsgraden och öka försäljningen!

Följ upp dina kunders aktivitet ordentligt

Har kunden lämnat webbshoppen med varor i varukorgen? Sätt upp automail för övergivna varukorgar och försök locka tillbaka kunden till webbshoppen med en liten rabatt eller fri frakt. Har kunden försökt köpa en vara som inte finns i lager? Maila så fort den är åter i lager och rekommendera under tiden snarlika produkter. Har kunden genomfört ett köp? Låt det inte sluta där! Skicka ett mail där ni tackar för ordern och ber kunden betygsätta köpet. Se till att skicka en ytterligare, tryggande bekräftelse på att varan lämnat lagret och är på väg till kunden. Kunden förväntar sig ofta dessa mail vilket ger dem en mycket hög öppningsfrekvens. Det finns potential i varje steg av kundlivscykeln, så se verkligen till att ta vara på den!

E-post erbjuder såväl möjligheten till att lyckas höja avslutsfrekvensen och konverteringsgraden, men är även en perfekt kanal för relationsfrämjande och support. En seriös leverantör bryr sig om och vårdar sina kundrelationer. Välkomstmail, supportmail och personliga hälsningar skickar positiva signaler om företaget och påminner kunden om ens existens. Dessa typer av utskick fungerar perfekt för dig som vill ha kontakt med dina kunder om annat än erbjudanden. Det är inte helt annorlunda än när du själv går in en butik. Den butik som erbjuder högst servicegrad och är mest personlig i sin kontakt är den du helst kommer gå tillbaka till. Konsumenterna följer naturligtvis samma princip även vad det gäller e-handel.

Har du inte en plan? Dags att sätta igång!

Det är alltså inte en särskilt hög tröskel att kliva över, men detta till trots är det relativt få e-handlare som insett värdet i att verkligen jobba strukturerat. Det arbete du lägger ner på att segmentera målgrupper, individanpassa innehåll och trigga utskick efter beteende kan bli en potentiell guldgruva. En annan stor fördel med e-postmarknadsföring är att effektiviteten går att följa upp med statistik och analyser. Olika typer av kampanjer kan testas på mindre delar av målgruppen för att mäta effektivitet och se vilken variant som presterar bäst. Följ upp öppnade kampanjer, klickade länkar och genomförda köp för att ta reda på hur du ska effektivisera arbetet.

För att lyckas med uppskalning gäller det att arbeta strukturerat och djupgående med alla bitar - och jag kan garantera att det är en investering som kommer ge positivt utslag.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.