Man har en invigning, öppnar dörrarna och hoppas på att kunderna tittar förbi. Riktigt så funkade det inte på internet när jag efter tio dagar hade fått fjorton besökare och haft en enda försäljning.

På internet måste man satsa på marknadsföring, men marknadsföring kan vara mycket dyrt och det är svårt att tävla med etablerade företag. Så, vad ska man göra? Självklart är SEO, nyhetsbrev och sociala medier oerhört viktiga men dessa måste ses som delar i en långsiktig plan. Kunderna kommer inte rusande bara för att du har sökoptimerat din hemsida  - det krävs tid och tålamod. Men det finns ett annat sätt att kickstarta sin e-handel på, ett sätt som ofta glöms bort, nämligen genom digitala marknadsplatser.

Teorin om varför det här funkar är mycket enkel: du lånar etablerade sajters trafik. Kortsiktigt är det en guldgruva för att få ut ditt varumärke och skapa ett nätverk av onlinekunder (och för att få in lite snabba pengar). Den mest kända marknadsplatsen är kanske eBay. Här säljer både privatpersoner och företag sina produkter och eftersom det är en internationell marknadsplats har du möjlighet att skapa ett stort kundregister med människor från hela världen.

Ebay är nästan helt och hållet sök-drivet det vill säga kunder söker efter den produkt som de vill köpa. Man kan jämföra det med en kund som kommer in i en butik och är ute efter någonting speciellt. Som erfaren affärsbiträde vet du att sannolikheten att kunden kommer köpa är betydligt större än om någon kommer in för att ”titta runt”. Det finns ett så kallat ”intent to buy”. Vad betyder det här för dig som företagare? Det enklaste svaret är att skapa snygga och korrekta produktbeskrivningar. Ebays sökmotor fungerar på liknande sätt som Google, så det är viktigt att först tänka ut vilka ord som bäst beskriver din produkt, tillsammans med hur dina kunder skulle fråga efter produkten.

Du kanske säljer blåa läderskärp från Italien som heter ”Magnolia”. I din produktkatalog kanske du kallar dem: ”Läderskärp, ice blue, Magnolia N56.” Detta är inte ett bra sätt att beskriva din produkt på eBay. Tänk på ord som folk söker efter, till exempel. ”Äkta läderskärp från Italien med guldfärgat spänne”. Eller, på engelska så att fler kunder hittar dig: ”Genuine Italian leather belt with gold tone buckle”. Om du skriver sökvänliga produktbeskrivingar, har snygga produktfoton och bra kundservice så kan eBay vara svaret för dig som precis lanserat dig på internet.

Om du säljer kläder eller accessoarer skulle jag absolut rekommendera ASOS Marketplace. ASOS är en av de mest populära e-handelssidorna i hela Storbritannien och att som litet märke förknippas med stora ASOS kan vara mycket effektivt. Här krävs lite mer ansträngning än på eBay – alla produkter måste nämligen fotograferas på en modell. Men jag kan säga av egen erfarenhet att ta om bilderna var värt det. Genom ASOS Marketplace har jag kunnat bygga upp ett kundnätverk av över tusen kunder!

Sajter som eBay, ASOS Marketplace och Etsy tar ju givetvis provision, vilket kan bli dyrt i längden. Bra tips på att få över försäljningen till din egen sajt är först och främst att länka till din sajt från din eBay butik eller ASOS Marketplace butik. Dessutom kan du inkludera flyers med rabatterbjudanden i dina utskick och låta kunderna veta att du har en egen sajt med mycket fler produkter som skulle kunna intressera dem.

Om du får (reglerna varierar beroende på sajt) kan du dessutom samla alla kunders emailadresser och fråga om de vill registera sig till ditt nyhetsbrev där du kan promota din egen sajt varje vecka.

Jag vet hur svårt det kan vara att ta steget över till internet och om du vill kickstarta din e-handel  kan jag verkligen rekommendera digital marknadsplatser. När du väl har ett stort kundregister och fått ut ditt varumärke, ja då ska du se att kunderna hittar till din hemsida ändå och du kan sluta med marknadsplatser.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.