Lyckas du skaffa vänner som talar gott om dig och vill hjälpa dig framåt kan du skatta dig lycklig - Du har då löst knäckfrågan med sociala mediernas affärsmöjligheter.

Dock är det betydligt lättare att göra fel än göra rätt, och snarare betraktas som en stalker än som en god säljare, när du kontaktar nya potentiella vänner. Detta trots att de bättre tillvägagångssätten är betydligt fler än de som är mindre bra. För att undvika felen listar vi dem nedan.

Fem vanliga fel vi alla gör någon gång

  • ”Hej, intressant blogg!” – Dussintalssmicker funkar sällan. Du måste vara mer detaljerad och komma med konkret feedback för att fånga en persons uppmärksamhet. Var hellre ifrågasättande än fjäskande, och ska du fjäska kom med något uppriktigt.
  •  ”Hur gör man för att bli bra på Facebook?” – Att ställa frågor och vädja till en individs expertis är ett bra sätt att ta kontakt med intressanta individer, men generella frågor gör dig sällan intressant. Smickra ytterligare genom att involvera någon i ditt personliga problem. Dela med dig men behåll balansen och undvik att överösa med belastning.
  • ”Varsågod, jag bifogar min pressrelease” – Att be någon läsa din pressrelease bör vara det lättaste sättet att förlora ett intresse. Varför i hela friden skulle jag vilja läsa din pressrelease? Varför skulle detta få mig att vilja blogga om dig? Det skulle förvåna mig om någon hungrigt törstar efter mer läsning, pressreleaser eller länkar till blogginlägg.
  • ”Jag vet, jag lägger till ALLA i mina sociala nätverk!” – Vänner skapar man genom att bygga relationer, relationer skapas genom att individer känner en unik koppling till varandra – Inte genom att bli utvalda på ämnet ”marknadsföring”
  • ”Jag vet, jag/vi ska ha en blogg! Punkt.” – Det är självklart att du om du ska blogga professionellt ska ha mustigt innehåll, men lite personlighet har aldrig skadat. Det finns mängder av likartade bloggar som strikt fakta-skriver kring sitt ämne.  Vad är din åsikt och hur relaterar du till ämnet i din verklighet? Få mig att vilja känna dig/ditt företag.

Sociala medier handlar om individer och deras behov. En god säljare kan utläsa dessa behov tidigt i köpbeslutsprocessen för att sedan servera en lösning på dem. En god säljare ger en gratis aning om förbättring för att sedan knyta an sig kunden.

Mina främsta tips

  • Gör jobbet – För relevant innehåll i dina kontaktmail, blogginlägg eller tweets krävs jobb genom god research. Gör du jobbet kommer du att bli uppskattad och uppmärksammad. Det finns inga genvägar.
  • Visa på leverans – Du kan locka med en vacker bild av vad du kan prestera, men du kommer aldrig till avslut om du inte visar att du kan leverera. Fokusera på att föra fram vad du har levererat istället för din potential att leverera. Det kommer göra dig intressant för samarbeten.
  • Ha alltid något att komma med – När du kontaktar någon är det viktigt att du har ett större syfte än bara kontaktens skull. Vill du kontakta någon utan att du har något att erbjuda denne? Använd din kreativitet och skaffa dig en anledning!

Bygg dig ett nätverk genom ett genuint intresse. Knyt dig an individer genom att visa passion för vad du gör. När det kommer till vänner gäller kvalitet framför kvantitet. Därefter kan ni tillsammans jobba för att skapa en massiv bas med anhängare och kunder.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.