Startsida
av Jesper Löfstrand
Jesper Löfstrand
Grundare i Alingsås
0 foruminlägg
1 artiklar
Till att börja med så kan du kanske knappt ta in att personer faktiskt är beredda att betala dig för något. Så du tar minimalt betalt, nästan som ett sätt att be om ursäkt för den hemska handlingen att faktiskt be om pengar till att börja med.

 

Men vet du vad, det är okej! Det är nämligen något som många entreprenörer går igenom under tiden man navigerar de något grumliga och outforskade vatten som leder fram till att lista ut vad det man levererar faktiskt är värt. Samt hur mycket din målgrupp har möjlighet och är villig att betala.

Eftersom många entreprenörer tar för lite betalt så innebär det även att en stor del av dessa till slut inser att siffrorna inte går ihop. Du lägger ner alla dessa timmar på att coacha, sälja, leverera, kundsupport, hantera sociala medier etc. Men trots det så slutar det med att du förlorar mer pengar än du tjänar. Samt att du tappar kontroll över din tid i stället för tvärtom.

Allt detta innebär en sak: det är dags att öka dina priser! Så här går du till väga för att göra det:

1. Addera värde till din produkt eller tjänst

Ett av de absolut bästa sätten att på ett tryggt sätt kunna ta mer betalt är genom att ge mer värde i utbyte.

 

Om du informerar att en tjänst (vi säger att du är marknadsföringscoach), som du tidigare sålt för 5000 kr, nu i stället kommer att kosta 10 000 kr så kommer potentiella kunder garanterat att ställa frågor. Hur kommer det sig att du nu helt plötsligt är värd det dubbla jämfört med två veckor sedan?

Om du då förklarar att det där coachingpaketet som du tidigare sålt för 5000 kr numera inkluderar en videokurs samt tillgång till ett privat community, så kanske 10 000 kr helt plötsligt verkar kännas som en bra deal.

2. Planera dina kampanjer

När vi tar beslutet att köpa något så gör många av oss en snabb uträkning i vårt huvud. “Vad är störst; min vilja att få tillgång till denna produkt eller tjänst, eller är det min önskan att inte spendera pengar?”

 

Om en tillgång är begränsad (till exempel möjligheten att få direktkontakt och hjälp av dig personligen), eller om resultatet någon är ute efter är tidskänsligt (t.ex. om du vill bygga 5kg muskler och bränna 10kg fett innan beachsäsongen drar igång) så påverkar detta köpbeslut till din fördel. Så om du utnyttjar tillfällena och planerar dina kampanjer och prishöjningar därefter så kan du använda det till din fördel.

3. Ge en heads up

När du väl tagit beslutet på NÄR du kommer att höja dina priser, så är nästa steg att ge informationen till din målgrupp med god framförhållning.

Planera in ett e-postutskick i god tid till dina kunder och leads och informera om att du tänker höja priset. Var noga med att inkludera det exakta datumet som dina nya priser börjar att gälla. Lägg sedan till ett P.S. i dina utskick allt eftersom din deadline närmar sig till exempel tre veckor innan, två veckor innan, en vecka innan. I vilken du påminner om prishöjningen.

Nyckeln här är att ge din målgrupp god framförhållning, och tydlighet, för att säkerställa att ingen kommer och säger att de inte visste om prishöjningen. 

4. Erbjud möjligheten att köpa innan priset går upp

I samband med att du meddelar att priset kommer gå upp så är det ett ypperligt tillfälle att ge leads och potentiella kunder en chans att köpa din produkt eller tjänst till det nuvarande priset och på så sätt öka dina intäkter.

De personer i din målgrupp som fortfarande är intresserade av ditt erbjudande, men som inte riktigt har vågat ta steget än, kan denna FOMO fungera som ett sätt att ge den knuff de behöver för att våga öppna plånboken.

5. Testa ditt budskap

En av de stora funderingarna som ofta dyker upp i samband med en prishöjning är, “hur kommer min målgrupp att reagera?”

Ett enkelt sätt att testa detta på är att gå ut med informationen endast till en liten del av dina kunder innan du informerar den stora massan.

Börja med de som du vet är nöjda med dig och dina produkter eller tjänster. De där som är mest engagerade eller som du vet har fått bra resultat efter att de jobbat med dig. Om det segmentet reagerar väldigt negativt med hur du positionerar din prishöjning, se då till att justera det innan du skickar ut det till den stora massan.

6. Våga, våga, våga!

Att öka priserna är en aktivitet många drar sig för att genomföra då det kan vara väldigt obekvämt att inte vet hur målgruppen kommer att reagera. Men om du befinner dig i en situation där du märker att siffrorna inte längre går ihop så kommer du, förr eller senare, att behöva dra bort plåstret och helt enkelt bara göra det.

Genom att följa stegen i denna artikel så minimerar du risken för obekväma bakslag och kan äntligen börja ta betalt för vad du faktiskt är värd!

Se även: Den rätta tiden att höja priset är nu


Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.