Faktum är att dina produktsidor är den viktigaste delen av din webbutik. Det är här du pitchar din produkt till din potentiella kund, så det är viktigt att varje aspekt av din produktsida är utformad på rätt sätt.

Titel

Namnet på din produktsida är ofta det som avgör huruvida besökare vill ta en närmare titt. Det är detta som dyker upp i sökresultat, så se till att du använder en beskrivande titel som förtydligar vad det är du erbjuder även för folk som inte känner till ditt varumärke. 

Titeln är också väldigt viktig när det kommer till sökmotoroptimering (SEO). Då du vill locka individer som är intresserade av just din produkt till din hemsida så är det viktigt att du undersöker vilka sökord som är populära för produkten i fråga. Vilka är de mest korrekta och vanligaste sökorden för det föremål som du säljer? Skriv ner dessa och inkludera det bästa i titeln.

Bilder

Det sägs att en bild är värd tusen ord och detta kan stämma när det gäller e-handel. Titeln låter visserligen besökare veta att de är på rätt sida, men det är dina fotografier som övertygar dem att din produkt är vad de vill ha. 

När kunder besöker en butik så kan de se, röra, och inspektera de artiklar de är intresserade av. Eftersom e-handeln är lite mer begränsad så är det extra viktigt att de produktbilder du lägger upp är:

  • Av hög kvalitet
  • Från flera vinklar
  • I en livsstilsmiljö

Fotografier av din produkt i en livsstilsmiljö visar upp vad produkten kan göra för dina besökare och säljer fantasin. Detta hjälper din potentiella kund att forma ett känslomässigt band med din produkt, vilket är extra viktigt när du säljer dyrare varor. Du kan också inkludera bilder med en vit eller ljus bakgrund då detta lägger allt fokus på din produkt. 

Investera i en professionell fotograf som kan ta vackra bilder av dina varor. De har utrustningen och kunskapen för att visuellt sälja dina produkter bättre än vad du någonsin kan hoppas göra med din mobiltelefon. Beroende på vilken typ av föremål du säljer så kan dina kunder vilja ta en närmare titt på detaljer i fotografierna. Om så är fallet, inkludera ett zoom-verktyg på din produktsida och låt dem undersöka bilderna närmare.

Videor

En video av din produkt kan verkligen driva hem varför din besökare ska köpa den. En modell som går runt i en klänning visar inte bara upp klädesplagget från olika vinklar men även hur den rör sig. 

Om produkten du säljer är komplicerad så kan videor vara ett utmärkt sätt att visa upp hur användbar den är och hur den används. Genom att lägga upp instruktionsvideos så visar du inte bara att det är viktigt för dig att kunden är nöjd med sitt köp utan även att du är villig att hjälpa till vid behov.

Pris

Din besökare har letat upp din produkt, tittat på bilderna och är intresserad av att köpa föremålet i fråga. Nu vill de veta hur mycket det kostar. Att hitta prislappen ska vara lätt och inte kräva någon ansträngning från din potentiella kund. 

Priset ska finnas ovanför vecket och ska vara lätt att se. Du kan förstora textstorleken på priset för att göra den lite lättare att hitta. Köpknappen ska också finnas nära till hands så att din besökare direkt kan lägga föremålet i kundvagnen om prislappen faller dem i smaken.

Läs mer: Guider hur du sätter rätt pris

Call-to-action

Din köpknapp ska vara ovanför vecket och i en färg som sticker ut så att ögat dras till den. Den call-to-action (CTA) som du använder på denna knapp är viktigare än vad många inser. En bra CTA är kort och har ett tydligt meddelande. Din kund ska förstå exakt vad som kommer att hända om de klickar på knappen. CTA så som “Lägg i kundvagn” och “Köp nu” är bättre än kreativa men förvirrande alternativ. 

En produktsida kan ha mer än en CTA. Du kanske inte bara vill sälja din produkt utan även uppmuntra besökare att prenumerera på ditt nyhetsbrev. Om så är fallet, se till att dina CTAn inte är nära varandra då de kommer att distrahera från varandra. Din köpknapp ska vara uppenbar och nära till hands från första ögonblicket din besökare landar på produktsidan. Prenumereraknappen kan vänta tills de har tagit sig längre ner på sidan. Din produktsida ska först och främst sälja din produkt trots allt.

Produktbeskrivning

En ensam mening kommer inte att sälja din produkt, men ingen är intresserad av att läsa en uppsatts heller. Det är alltså viktigt att du hittar ett mellanläge. Din produktbeskrivning ska förklara hur din vara kan hjälpa din besökare. Hur kommer den att hjälpa dem att bli bättre på att göra något, hur löser den ett problem, förbättrar deras livskvalitet, etc? Kom ihåg att det är här du rättfärdigar prislappen. Ytterligare relevant information så som material, höjd, längd, vikt, etc, bör också inkluderas. 

Efter att din kund har läst igenom din produktsida så vill du att de ska känna sig trygga i att de vet det viktigaste om din vara. Målet med e-handel är trots allt att sälja till vem som helst, var de än är, oavsett klockslag. Om din kund måste kontakta dig för ytterligare information så är de mer troliga att vända sig till en av dina konkurrenter. 

Du bör också gå tillbaka och titta på listan på relevanta sökord som du skapade när du satte ihop produktsidans titel. När du sätter ihop produktbeskrivningen bör du inkludera flera sökord, inklusive det du använde i titeln.

Recensioner

En enda recension kan öka chansen att en besökare köper din produkt med 65%. Med detta i åtanke så är det svårt att underskatta hur viktigt det är att inkludera recensioner på din produktsida. Du kan uppmuntra kunder att lämna en recension genom att erbjuda rabatt på deras nästa köp eller liknande. Detta uppmuntrar även folk att bli återkommande kunder. 

Recensioner är ofta uppdelade i två delar – en text där kunderna beskriver sin erfarenhet med ditt varumärke och din produkt, samt en stjärnranking från ett till fem. Många kan ha svårt att komma på något att säga när de ska lämna ett omdöme så det kan vara en bra idé att göra kommentarsfältet frivilligt. 

Visa upp stjärnrankingen ovanför vecket så att din besökare direkt kan se en sammanfattning av vad tidigare kunder tyckte om din produkt. De skrivna kommentarerna däremot bör placeras längre ner på sidan så att de inte distraherar från din produktbeskrivning.

FOMO

FOMO kommer från engelskans “fear of missing out”, och denna oro att missa något roligt eller intressant kan ha stor påverkan huruvida en individ bestämmer sig för att köpa något. Faktum är att 60% av kunder delvis motiveras av FOMO när de handlar. Du kan använda dig av FOMO i din e-handelsbutik genom att inkludera tidsbegränsade erbjudanden, varor som endast produceras i begränsad upplaga, eller visa hur många exemplar som är kvar i lager. Dessa åtgärder sätter lite press på din kund att köpa nu istället för sen.

Frakt

En av de främsta anledningarna till att kunder avbryter sitt köp är att de blir överrumplade med en hög fraktkostnad när de kommer till kassan. Informera istället dina kunder om leveranskostnaden på produktsidan. Om du kan erbjuda gratis frakt, informera tydligt om detta. För många är det värt att vänta lite längre på leverans om det inte kostar.

Laddningshastigheten

Även om du designar den vackraste, informativaste, och mest lättförståeliga produktsida som någonsin skådats så kommer du fortfarande att förlora kunder om den laddar långsamt. 53% överger en hemsida om den tar mer än tre sekunder att ladda. Många bäckar små principen spelar också roll här då e-handel uppmuntrar besökare att utforska flera produktsidor när de shoppar. 

Kör din e-handelssida genom Googles PageSpeed Insights och se hur den presterar både på mobil och datorer. Websidan i fråga informerar även om hur du kan åtgärda de potentiella problem den upptäcker. Eftersom laddningshastigheten också påverkar var du hamnar i sökresultaten så kan förbättringar här ha en positiv effekt både på mängden trafik och försäljning.

Ett sista ord

Även om din produktsida är väldigt viktig för att sälja din produkt så kommer den aldrig att vara den enda anledningen att någon köper från dig. Hela din e-handelssida måste erbjuda en bra och lättförstådd shoppingupplevelse, från start till “Tack!” sida. Glöm inte att A/B testa element på din hemsida regelbundet för att försäkra dig om att din e-handelssida är i bästa möjliga skick.

Se även: Hur du förbereder dig för Amazons intåg i Sverige

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.