av Marko Gyllenland
Marko Gyllenland
Försäljningschef på Vimentis Group AB i Göteborg
0 foruminlägg
2 artiklar

En tillväxtresa börjar alltid med ett "Vill" och "Varför" och är startskottet för en resa i tillväxt. Ofta handlar det om en vision som gör att företagaren och företaget vill uppnå någonting, en expansion i form av uppnådda omsättningsmål, nå nya marknader, förflytta försäljningen till nya kundsegment, innovation, tillverka nya produkter eller tjänster.

Det finns mycket energi och kraft i att sätta ett mål eller sträva för att uppnå en vision, men många gånger glömmer vi av att tillväxt innebär förändring och att förändring är en utmaning i sig om vi inte är rustade för motstånd, och att det ibland kan göra ont. I denna artikel vill jag medvetandegöra att tillväxt kräver en hel del av oss som företagare och att det tar tid.

Börja med slutet

 

Börja med vad du vill uppnå och varför. Sätt upp en plan och en strategi för hur resan ska se ut. Koppla in alla dina sinnen i hur det kommer att bli när du uppnår dina mål, vad känner du, vilka är du där med och delar detta med, vad kommer det att resultera i. Ju fler sinnen du kan koppla in och visualisera ditt mål, desto verkligare blir utfallet och det blir lättare för dig att göra den resan.

Förflyttning känns

Om du sätter dig i ett accelererande fordon eller på ett flygplans som ska lyfta, så känner du krafterna i accelerationen. I en åkattraktion på Gröna Lund eller Liseberg, kan det både kittla i magen, men det kan också innebära ett tryck eller obehag om krafterna är för starka.

Vad jag vill komma till är att förändring i form av en förflyttning alltid känns. Det krävs nya handling och nya beteenden på plats för att uppnå ett nytt resultat. Ibland känns det bra, men många gånger kan det kännas motigt, när det inte går som man vill.

När du känner att du vill ge upp

Det är när vi blir utmanade i vår vision i vår strävan att uppnå våra mål som vår vilja blir testad. Vi känner att vi har gett allt, men att det inte har burit frukt. Vi har kämpat länge utan att vi ser progressionen. Finns det en mening att fortsätta? När ska man ge upp? Är det rätt väg att gå?

Ni som någon gång gjort en förändring kan säkert relatera till dessa frågeställningar.

Var medveten om vad som krävs

Det första som behöver komma på plats är medvetenhet. Vi behöver vara medvetna om det faktum att en tillväxtresa kommer kräva mer av företaget och de som jobbar i bolaget, vare sig du är soloföretagare eller om ni är flera. Och att det är ett jobb som behöver utföras.

Se även: Hårt arbete slår talang

Acceptera motgångar

Det andra är att acceptera att det kommer komma motgångar på vägen, det är en naturlig del av att vara företagare. Det kommer stunder som företagare som skapar olust, obehag, där det inte går som vi har tänkt oss och att vi är tvungna att hitta lösningar för att komma förbi det tillfälliga hindret för att fortsätta utvecklas.

Var lösningsorienterad

Motstånd är tillfälliga utmaningar som är till för att lösas. Var kreativ eller ta hjälp med en affärscoach eller mentor, som du kan bolla med. Ensam är inte alltid stark.

Ta action

Att nå nya mål, kräver ibland ny handling och i grunden ett nytt perspektiv på sitt företagande. Men det viktigaste av allt är att vi tar action. För om vi inte agerar så kan vi inte heller förflytta oss framåt. Fundera på vad kan jag göra här och nu för att förflytta min verksamhet framåt. Detta är en av akilleshälarna där ute bland företagare, att vi vet vad vi ska göra egentligen, men att vi inte gör det. Skjut inte upp saker. Get shit done!

Ibland tar det längre tid än vad vi väntat oss

I en värld där allting går snabbt och vi förväntar oss snabba resultat och dopaminkickar, så är det upplagt för att många ska misslyckas. Om framgångarna uteblir, uteblir också vår strävan mot målet. Vi tappar vår egen tro på vår idé och slutar att göra det vi vet att vi behöver göra. Kanske kommer vi upp med en alternativ idé som vi tror ska ta oss till målet snabbare. Ett tips i all välmening, ibland tar det längre tid än förväntat och då får vi inte ge upp. Tiden är alltid en faktor och den är med oss, om vi är uthålliga och är långsiktiga. Tillslut når vi vårt mål även om det kan ta längre tid än vi planerat.

Få feedback från marknaden

Gå ut och sälj dina tjänster eller produkter och få värdefull feedback från dina kunder. De är i slutändan de som ska köpa utav dig, och facit på om det du säljer är attraktivt på marknaden och du fyller ett behov hos dina kunder. Ju tidigare du fokuserar på sälj, desto snabbare kan du korrigera och justera ditt erbjudande om det skulle behövas.

Relaterad läsning: Innovation bevarar glöden i ditt företag

Förflyttning märks och skapar nyfikenhet

På samma sätt som att en butik ändrar i sitt utbud efter säsong, eller att det kommer nya veckokampanjer, eller att Apple kommer ut med en ny telefon, så skapar det nyfikenhet och attraktion.

Människan är skapad för att upptäcka förändring och rörelse. Vårt sinne är inställt på det. Föreställ dig att det är helt vindstilla och du tittar ut över en sjö. Sjön ligger spegelblank. Plötsligt ser du att en fisk hoppar upp ut vattnet och skapar ringar på vattnet som krusar vattenytan. Vi kan se det på långt avstånd. Rörelsen fångade vår uppmärksamhet. Vi såg en förändring.

Hur kan vi nyttja detta i vår positionering och marknadsföring?

Precis så är det inom företagande också. Om människor, dina kunder kan se och uppleva att ditt företag är i rörelse och att det händer saker, lägger de märke till dig. Står du kvar på samma plats och inte kommunicerar med din marknad att du är i rörelse mot ett mål och att du ibland accelererar, blir du ointressant för kunderna. Kunderna väljer i värsta fall en annan aktör som är mer intressant och som skapat denna attraktion och nyfikenhet.

Läs mer: Tänk på detta innan du marknadsför

Vad kommunicerar ni ut på marknaden?

Det är bara att titta på hur företag vill beskriva sig själva som innovativa, framåtskridande, visionära och vi ser också att de företag som kommunicerar detta till sin målgrupp också blir omtalade, attraherar intresse och skapar affärer och förändring. I USA har Tesla två bilmodeller som säljer mest bland elbilarna just nu. Att Toyota var tidigt ute med hybridbilar och eldrift är inte lika intressant längre och länge var de ensamma om den marknaden. Det är bara att se på hur Tesla och Elon Musk skapar massivt intresse via sin marknadsföring och hur de använder sig av såväl traditionell media som social media.

Gör det lustfyllt att nå dina mål

Om vi inte är masochistiskt lagda och gillar självplågeri kan det vara bra att fira segrar, när vi når delmål och lyckas med något. Det skapar ny energi och att fira segrar gör att vi vill få fler av dem. Njut av resan, inte bara slutdestinationen. Se progressionen och ge dig en klapp på axeln, var stolt över vad du presterat. Känn att du är bra på det du gör.

Lycka till på din företagsresa!

Summering

  • Börja med slutet, vad vill du och varför
  • Hur ska du nå målet, hur ser strategin och planen ut?
  • Förflyttning och rörelse skapar känslor, bra och dåliga
  • När du möter motstånd - acceptera det
  • Var lösningsorienterad
  • Ta action, du vet vad du ska göra!
  • Ibland tar det tid, det är lugnt du hinner!
  • Sälj till din marknad för att få feedback
  • Förflyttning skapar attraktion
  • Kommunicera din resa, för att få fler kunder
  • Fira dina segrar

Fortsätt med: Fler experttips hur du får företaget att växa

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.