Om du har en nyhet som rör ditt företag, kanske en ny hemsida, en ny produkt, ett kommande evenemang, ett skivsläpp, en kommande rea eller vad det nu kan vara, så vill du troligen sprida den nyheten och då är journalister och bloggare en viktig tillgång. För att journalisterna och bloggarna ska kunna få kännedom om nyheten är bästa sättet att skriva en pressrelease, eller ett pressmeddelande som det också kallas. Men hur skriver man då en pressrelease? Och hur ser man till att den blir läst?

Så skriver du en pressrelease

Det första du bör göra innan du skriver din pressrelease är att fundera på några korta frågor:

  • Varför skriver du pressreleasen?
  • Vad vill du berätta med din pressrelease?
  • Vilka ska du skicka pressreleasen till?
  • När är bästa tiden att skicka pressreleasen?
  • Hur ska du skicka pressreleasen?

När du har besvarat dessa frågor är det dags att börja snickra ihop själva texten. Skriv den gärna som en artikel, med rubrik, ingress och brödtext. Det ökar chanserna att den blir läst. Tänk på att texten bör vara lättläst och ha en röd tråd. Den ska vara konkret och trovärdig och gärna innehålla både fakta och exempel. Finns vetenskapliga fakta med bör även källhänvisningar finnas med. De flesta seriösa journalister vill dubbelkolla källorna och då bör du underlätta för dem. Skriv det viktigaste i pressreleasen först.

Det är också viktigt att du skriver om något som intresserar pressen. Det som är extra intressant för journalister är förstås nyheter av olika slag. Gärna när det händer något utöver det vanliga. En riktig nyhet är unik, aktuell och berör många människor. Dessutom ska det förstås vara relevant och intressant för just den målgrupp som den aktuelle journalisten arbetar med.

Berätta en historia. Tänk dig in i journalistens roll som nyhetsförmedlare. Du ska alltså inte skriva ditt pressmeddelande som en reklamtext för ditt företags produkter, utan snarare skriva om era produkter som ett sätt att lösa många personers problem. Inled därför inte pressreleasen med att berätta att ditt företag är jättebra för att ni har skapat ett superbra och supereffektivt schampo mot mjäll, utan skriv istället något i stil med Visste du att xx antal svenskar är drabbade av mjäll och det är ett stort problem för dem, men… Du kommer ändå inte att få en artikel som handlar enbart om ert superbra schampo. Istället kan du få en artikel som berättar om mjäll (ger information), om hur jobbigt det är att ha mjäll (skapar igenkänning hos läsarna), om historien bakom ert företag (skapar trovärdighet hos läsarna) och om hur ert företag har gjort för att komma fram till produkten som kan lösa mjällproblemet hos så många människor.

Tio tips för att skapa en pressrelease som garanterat blir läst

PressreleaseEtt problem är att populära journalister periodvis får fler pressreleaser än de hinner läsa. Det gäller därför att dels ha en välskriven och välformulerad pressrelease och dels att hitta knep för att sticka ut i mängden.

1. Fokusera på rubriken. Eftersom rubriken är det första mottagaren kommer att läsa så är det viktigt att lägga stor vikt vid den. Den ska vara kort och slagkraftig, men också informativ.

2. Ingressen är också viktig eftersom den kan anses vara en sammanfattning av resten av pressreleasen. Är inte ingressen lockande så är risken stor att journalisten raderar pressreleasen utan att läsa resten av texten.

3. Gör journalistens jobb. Ju mer färdig din pressrelease är, desto större chans är det att journalisten tar med texten i tidningen, Det ska i princip bara vara att klippa/klistra för journalisten.

4. Glöm inte att tydligt ange vem du som avsändare är och alla de kontaktuppgifter som behövs för att kunna nå dig och för att kunna läsa mer om ämnet. Se också till att du är kontaktbar de närmaste dagarna efter att du skickat ut pressmeddelandet.  

5. Leta fram ett case. Tidningar gillar case, alltså personer som intervjuas för att ge texten färg. Om ditt företag lanserar en ny viktminskningsmetod är det alltså ett stort plus att kunna presentera en person som har gått ner i vikt med hjälp av din metod. Det både underlättar för journalisten och skapar trovärdighet för din metod.

6. Skicka med en bild. Journalister vill gärna ha bildmaterial som komplement till tidningsartiklarna. Genom att skicka med en bild som är okej att använda, alternativt hänvisa till en välpåfylld bildbank på nätet, så kan du underlätta journalistens arbete avsevärt. Har du eller ditt företag en logga så se till att även ha med den i pressmeddelandet.

7. Skriv kort. En pressrelease bör inte vara längre än en A4. Se också till att hålla texten luftig och lätta gärna upp den med punktlistor, citat och bilder.

8. Skriv på begriplig svenska. Använd korta meningar, skriv enkelt och rakt på sak. Krångla inte till det i onödan. Se till att eventuella facktermer och svåra ord får sina förklaringar i texten. Undvik allt för många förkortningar.  

9. Använd gärna faktaruta för att belysa viktiga detaljer, datum, kontaktuppgifter och liknande så de är lätta att hitta.

10. Ge förslag på intervjupersoner. Kanske är det du själv som är bäst att intervjua, men det kanske också finns andra som är relevanta för att ge sin syn på saken. Ge kontaktuppgifter till potentiella intervjupersoner i pressreleasen och se till att alla är informerade om detta samt att de är nåbara under de närmaste dagarna.

Så skickar du pressmeddelandet rätt

När du väl har skrivit din pressrelease är det dags att skicka ut den. Skicka den till alla journalister och bloggare du kan komma på inom ditt ämnesområde. E-post är oftast det enklaste sättet, men även vanlig post fungerar bra, framförallt om det handlar om ett bok- eller skivsläpp eftersom du då kan bifoga boken eller skivan direkt och då kanske också få en recension i tidningen som en extra bonus. Det som är viktigt oavsett om du skickar via mejl eller post är att skicka pressreleasen till rätt person. Handlar det om smink – skicka till skönhetsredaktören, handlar det om resor – skicka till reseredaktören, och så vidare. Ring gärna växeln och fråga efter namnet på den person du bör vända dig till. Något som också är viktigt är pressläggningstiden. Dagstidningar har kort pressläggningstid, men ska du skicka pressrelease till veckotidningar, magasin, branschtidningar och liknande som har lång pressläggningstid gäller det att vara ute i god tid, kanske flera månader i förväg. Att skicka i rätt tid kan vara en stor konst. Generellt gäller att det är större chans att få sin nyhet publicerad på sommaren på grund av nyhetstorka. Att skicka på morgonen innebär också större chans att journalisten ska nappa än strax efter lunch eller på eftermiddagen.

Checklista när du skrivit klart:

  • Svarar pressreleasen på alla frågor (vad, vem, var, hur, varför, när)?
  • Är pressmeddelandet på max en A4-sida?
  • Finns det med en bild?
  • Står alla kontaktuppgifter tydligt angivna?
  • Är pressreleasen rättstavad?
  • Finns det en bra rubrik som lockar, men också informerar?

Läs vidare: 5 tips för gratis publicitet


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
2 kommentarer
Fredde
2012-12-14 07:57
Bra artikel och bra tips av dig Lisa! Har med använt det några gånger där jag ringt upp eller skickat ett mejl till en lokal tidning. Då har jag struntat i att skriva ett pressmeddelande och bara varit mig själv och skrivit med enkla ord, inte så formellt. Varje gång har tidningen hört av sig och jag har fått allt från mittuppslag till halvsida. En pressrelease känns inte så aktuellt för mitt "lilla" företag. Se mer...
Lisa-L
2012-03-18 15:51
Bra artikel, tack!
Ett pressmeddelande är väldigt effektivt på lokal nivå där den lokala tidningen inte alltid så mycket att skriva om. Ofta behövs inte ens en pressrelease utan det räcker att kontakta tidningen och säga att du har ett företag som kan va av nyhetsvärde. Du får så klart använda väl valda ord så det verkligen låter som det har ett nyhetsvärde men det går alltid att hitta på något.
Se mer...
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.