Du kan göra ett enkelt test som ökar sannolikheten att du har en bra rubrik. Gör så här: plocka bort rubriken från säljbrevet/offerten och sätt ditt telefonnummer under rubriken och fråga dig om någon kommer att ringa.

Låt oss säga att du är kroppsterapeut och du vill nu hjälpa folk som har spänningshuvudvärk eftersom det är din specialitet. Och nu tycker du att du har kommit på kanonrubriken "Spänningshuvudvärk? Ring 123-456 68".

Får du några samtal då? Kanske. Men du har större chans att få många samtal om du skriver: "Vad gör läkare när de får huvudvärk? Ring 123-456 78". Eller ännu bättre: "Gör som läkare - bli av med din spänningshuvudvärk på mindre än 5 minuter. Ring 123-456 78".

Hur du skriver en offert som säljer

Varför är det en bra rubrik? Sociala bevis. Folk tror mer på läkare än vad de tror på dig. Och om läkare gör något som får bort deras huvudvärk på mindre än fem minuter så måste det ju vara bra. Försök därför alltid koppla sociala bevis tillsammans med ett stort löfte så har du antagligen en kanonrubrik.

Ladda ner: offertmall

Här är fler tips för starkare rubriker till dina säljbrev och offerter:

  • Telegrafera en dynamisk fördel eller ett starkt löfte.
  • Lägg till: "Hur du" i början. Exempel: Hur du blir av med spänningshuvudvärk på mindre än fem minuter".
  • "Ropa" på rätt målgrupp. Exempel: "Reumatiker: Ny salva smeker bort din smärta på 59 sekunder" Eller: "Golfare: Ny hemlig driver ger dig minst 30 meter längre utslag".
  • Väck nyfikenheten på något sätt. Exempel: Förvandla 550 kr till 8 797 kr på bara 3 dagar. Läsaren kommer att undra. "Varför exakt 8 797? Varför 3 dagar?" och läser vidare för att få svaren. 
  • Ett annat sätt är att skrämma läsaren: "Vad du aldrig någonsin ska äta på ett flygplan". Det finns ingen som inte vill veta vad man aldrig ska äta på ett flygplan. En annan nyfikenhetsrubrik skulle kunna vara: "Räkningar det är okej att betala för sent".
  • Använd meningsfulla specifika siffror. 59 sekunder mer specifikt än "på sekunder".
  • Använd ord som väcker uppmärksamhet: Varning, Garanterad, Ny, Nu, Hemlig, Erbjudande. Och så vidare.

Tänk på att en rubrik nästan aldrig avslöja sin hemlighet. Den bör reta aptiten och fresta läsaren att läsa det som följer. Om du ger bort allt i rubriken så behöver man ju inte läsa vidare. Till exempel så ska du INTE säga:

"Sänk din konstruktionskostnad genom att hyra maskiner och köpa begagnat material."

Men du skulle kunna säga något i stil med:

"Upptäck två enkla sätt att sänka din konstruktionskostnad med 25 % eller mer"

Lycka till!

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
2 kommentarer
Leffe
2008-04-07 13:06
Detta med att skriva en offert är svårt! Gärna fler sådana artiklar. Annars finns här mycket bra att läsa. Tack
Johan Persson
2008-04-05 20:42
Grym artikel.

Man tackar för tipsen.
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.