av Nils Fridlund
Nils Fridlund
Jobbar på Sunbird
3 foruminlägg
5 artiklar

Besökare som hamnar fel på sajten får du sällan tillbaka. Här är en kort guide för att du ska bättre koll på din trafik och om där finns sidor på sajten som inte fungerar men som ändå har besökare.

 

Framför allt för stora hemsidor blir det svårt att hålla kolla på alla undersidorna - men även för mindre hemsidor är detta ett effektivt verktyg för ökad kontroll. Inställningarna tar ett par minuter.

Här går vi igenom steg för steg hur du skapar rapporten. Syftet är att förbättra användarupplevelsen av er webbdesign och stärka er sökmotoroptimering.

Steg 1: Navigera dig

Klicka “Anpassning” → “Anpassade rapporter” → “+ Ny anpassad rapport”.

Steg 2: Inställningar

2.1: Välj typ

 

På “Typ” klicka “Platt tabell”


2.2: Dimensioner

 

På “Dimensioner”, klicka “+ Lägg till aspekt”. Lägg till 3 värden:

  • Sida
  • Föregående sidadress
  • Sidrubrik

2.3: Mätvärden

På “Mätvärden” välj “Unika sidvisningar”


2.4: Filter 1

  • I drop-down listan klicka “Inkludera”
  • På “Filter” klicka “Föregående sidadress”
  • I drop-down listan klicka “Exakt”
  • I textrutan skriv “(entrance)”

2.5: Filter 2

  • I drop-down listan klicka “Inkludera”
  • På “Filter” klicka “Sidrubrik”
  • I drop-down listan klicka “Regex”
  • I textrutan ange den sidtitel ni har på er 404-sida, exempelvis “Page not found”.


Så hanterar du rapporten

När rapporten är skapad ligger den i bakgrunden och Google Analytics plockar upp informationen. Men jämna mellanrum kan ni se över rapporten för att se vilka sidor som är borta och ger en 404-sida.

Upptäcker ni en 404-sida bör ni antingen återställa sidan som tagits bort eller lägga på en 301 redirect från den gamla URLen till en som fungerar.

BONUS: Upptäck felaktiga internlänkar proaktivt

Det finns ett effektivt och gratisverktyg som gör att ni enkelt kan upptäcka vilka internlänkar som går till 404-sidor. Gå till siteliner.com och ange er webbadress. OBS: Det går enbart att göra detta en gång i månaden.

Anmärk att Google Analytics och Siteliner fungerar på två olika sätt. Siteliner går på internlänkar, medan Google Analytics mäter alla som kommer utifrån och landar på en 404-sida.

Genom att förhindra 404-trafik stärker ni er SEO och kan fokusera mer på er webbdesign.

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.