Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Hur du värderar en hemsida

Dela artikeln
fredag, 30 juli 2010 3

Lär dig avgöra värdet på en hemsida med denna användbara guideAtt värdera en hemsida är en komplex uppgift. Många faktorer påverkar och i slutändan är det köparens vision och tankar som till stor del avgör värdet på sajten. Det gör att det är mycket svårt att med hjälp av en artikel förklara hur en värdering ska gå till. Men det finns riktlinjer och principer att följa och här är flera punkter att utgå ifrån.

Men först:

Vad påverkar sajtens värde?

 - Teknik och nyckelpersoner: Vilken teknik och vilka koder ligger bakom webbsidan? Ett lättskött och välutvecklat CMS som kontinuerligt uppdateras av leverantören är självklart betydligt mer värdefullt än en hemsida vars koder och publiceringsverktyg är odokumenterat och svåra att utveckla och sköta. Sajten ska inte vara beroende av en eller flera personer och vem som helst ska snabbt kunna ta över och driva sajten vidare.

- Omvärldssituation: Konjunkturer, marknadsförändringar och lagstiftningar kan påverka en sajts värde.

- Finansiella faktorer: Resultat, investeringsbehov, tillväxt, etc.

- Affärsmässig logik: Affärsidé, produkter, hemsidans position, marknaden, kunder, samarbeten, etc.

- Administration: Kunskap och dokumentation om var och varför resultat genereras och manualer för drift av hemsidan underlättar mycket för den som ska ta över. Det höjer hemsidans värde.

- Vem som är köpare: Vilka synergier som kan uppstå vid en affärsöverlåtelse har stor betydelse för priset. Som säljare av en hemsida kan det vara värt att kontakta fler potentiella köpare för att få ett bättre pris.

Riktlinjer för att värdera hemsidan

Pengar – intäkter: Vad ger webbsajten för intäkter och är det troligt att de kommer att bestå? Kan intäkterna ”enkelt” ökas och vad kostar det i investering från din sida i form av tid och pengar?

Utgifter:
Vilka fasta utgifter finns och går det att skära ner på några av dem som t ex webbhotell/hosting, marknadsföring, betallösningar, etc?

Innehåll: ”Context is king”. Sökmotorerna med Google i täten indexerar text och listar detta. Det är ingen nyhet. Ju mer text en sajt har desto mer trafik brukar sajten ha. (Med många undantag där varumärket har en stor påverkan.)
Mer trafik behöver nödvändigtvis inte leda till ökad försäljning och större intäkter, men normalt sett är förhållandena ganska tydliga.

En webbsida som innehåller bra och unik information och helst inom ett och samma område, kommer alltid att ha ett värde. Dessutom verkar Google ranka äldre texter högre än nya. Det gör att en innehållsrik hemsidas värde kan öka med tiden utan någon större insats.

Statistik och trafik:
Statistik säger så klart mycket om sajten och vad besökarna tycker om den. Antal sidvisningar och hur länge besökarna stannar på hemsidan är viktig information. Inlänkar, seo-tjänster och dylikt inte är värt något i sig. Endast resultat räknas och statistik är en mycket viktig faktor för hemsidans värde. Viktigt: Kolla dagens statistik och gå tillbaka flera månader i tiden för att se utvecklingen. Är den positiv eller negativ? Även en hemsida med hög trafik kan vara ett brinnande skepp.

Vad säger Google? Gör en sökning efter hemsidan för att se om du hittar någon positiv eller negativ information om företaget/sajten som skulle kunna påverka värdet.
Hur värderas liknande sajter inom samma segment?

Kan du ta reda på vad liknande sajter är värda eller har sålts
för kan det underlätta värderingen. Det priset behöver så klart inte varit ”det rätta” men du får en fingervisning.
Medlemmar/e-postadresser: Medlemmar och mailadresser kan även de ha ett stort värde.

Det ska vara aktiva medlemmar och e-postadresser;
alltså sådana som regelbundet öppnas och läses. Vad är en e-postadress värd? Det beror även här helt på vem du frågar. Faktorer som vad hemsidan/nyhetsbrevet säljer och om köparen kan använda de nya adresserna för att även kommunicera andra verksamheter påverkar. Inom vilket segment de tillhör och köpkraften hos målgruppen är en annan faktor som avsevärt påverkar priset.

Olika värderingsmodeller och formler

Många söker verktyg och formler för att kunna värdera sin sajt och det finns en mängd olika ”hittepå” modeller. Ett sett som verkar vanligt är att man tar nettointäkterna ett år tillbaka och där är värdet av hemsidan. Vissa säger 18 månader och andra säger 10 månader.

Det är lite för enkelt att räkna så, men å andra sidan.
Känns priset rätt för både köparen och säljaren så är ju allt frid och fröjd. Om du ändå på skoj vill testa en värderingsmodell så finns här ett gratis onlineverktyg som ”räknar ut värdet” på din hemsida genom att du först fyller i några frågor. Inte direkt någon vetenskap bakom men verktyget är ändå en av de bättre som ligger gratis på internet.

Fallgropar, tips och saker du bör tänka på vid köp och värdering av en hemsida

Rätt statistik: De flesta människor är ärliga men det finns personer som förvränger sanningen. Det är dessutom inte lätt att känna till all teknik och vilka standarder som gäller på internet då branschen fortfarande är ung och det sker ständiga förändringar.

Du bör fråga dig om statistiken du fått rätt och riktig.
Vilket statistikverktyg används? En webbsajt kan med ett statistikverktyg visa ett resultat men visa ett helt annat resultat i ett annat verktyg. Det kan skilja flera 100%! Google Analytics anses idag mer eller mindre som standard. Begär kundinloggningsuppgifter till hemsidans Analytics konto så får du se svart på vitt.

Rätt information gäller även om medlemmar och e-postadresser. Om sajtägaren inte kan visa upp färsk statistik, be om att få göra ett testutskick till prenumeranterna för att se öppningsfrekvensen. Det finns sajter som skyltar med +50 000 medlemmar trots att en bråkdel är aktiva.

Tillfälliga trafikkällor: Sajtägare har ofta andra sajter de jobbar med vid sidan om och därifrån kan de länka och ”hämta” trafik. Det kan även vara så att sajtägaren har ett samarbete med en annan sajtägare som tillfälligt ger extra trafik. Kommer länkarna att finnas kvar och fortsätter eventuella samarbeten efter att hemsidan har bytt ägare?

Seo och inlänkar: När man pratar värde på sajter så nämns ofta att det är viktigt med många inlänkar. En inlänk i sig har inget värde, även om många vill framhäva det. Är den av värde så ger den trafik, antingen direkt eller indirekt av högre placeringar på sökmotorerna, vilket du enkelt ser i statistiken. Så ovasett vad säljaren kanske försöker lyfta fram som en fördel så säger statistiken det mesta du behöver veta om trafiken och sajtens popularitet. Det är många gånger värt att ta hjälp av någon som kan analysera statistiken.

En eventuell seo-tjänst är dessutom en löpande utgift och sänker därför en hemsidas värde. Aktiv försäljning: En säljare som aktivt jobbar med att kontakta kunder för att sälja marknadsföring och banners på en sajt kan ofta öka intäkterna mångfaldigt. Fem eller till och med tio gånger större intäkter jämfört med t ex Google Adsense och diverse affiliate program är inte ovanligt. Med tillgång till en säljare och kunder som vill köpa så ökar snabbt hemsidans värde.

Sammanfattning

För att sammanfatta så vill vi peka på att kostnad och värde är två helt olika saker. Köparens idéer och genomföringskraft är saker som till stor del avgör värdet av en hemsida. Därför är det svårt att sätta upp klara riktlinjer. Vi hoppas ändå att tipsen ovan kan ligga som en bra grund.

I all denna röran och osäkerheten med internets framtid
har vi även något mycket spännande för internetentreprenörer och investerare. Trots att många sajter säljs för väldigt höga summor så finns det en mängd hemsidor som drivs av entusiaster; personer som brinner för sitt område men som inte riktigt har fått kläm på hur de ska tjäna pengar på sitt arbete. Många har inte ens tanken på att de kan tjäna pengar. Det gör att möjligheterna med att köpa internetsajter kan vara riktigt intressant och en god långsiktig investering.

Lycka till!

Kommentarer

  • Patrik
    Patrik fredag, 13 april 2012

    Ja det finns många parametrar man bör kika på så det finns inga enkla svar. Mitt råd om ni ska sälja den eller vill ha en seriös värdering är att ta kontakt med en företagsmäklare. En revisor kan fungera med men risken finns att de endast kollar siffror och inte värden som kunder/e-postadresser, outnyttjade säljmöjligheter och annat som kan vara av värde för en köpare.

  • Piret
    Piret fredag, 13 april 2012

    Hur värderar man en site? Finns det något tillförlitligt sätt? Annonsintäkter är en sak men kontaktnät och hur många läser den en annan.

  • janeo
    janeo måndag, 05 september 2011

    Att värdera en hemsida eller företag är inte enkelt så en bra artikel i det stora hela. Om möjligt skulle det ändå vara intressant att få en tabell eller ett räkneverktyg för värdering.

Senaste nytt

Välj kommun från listan