Så här sammanfattar vi vad vi vill göra med vår idé. Vi börjar med att se omkring, vad som faktiskt händer idag, men även vad som redan hänt och vad vi tror kommer att hända i omvärlden.

Nu förestår reformernas skördetid, det är rekordår som stampar i farstun. Sverige ska bli moderniseringens föregångsland i världen. Vi ser hur landsbygden snabbt avfolkas och att unga stadsbor ska sätta bo på en liten yta som ska möbleras. En mängd nya ljusa och rymliga bostäder ska byggas och då blir det mycket att möblera. Bostadsprogram, demokratireformer, urbanisering, bilar, vägar, fler kvinnor i arbete, reformer för hem, familj och bostäder, nya konsumentintressen. Allt detta ska vi utnyttja för att själva växa och vinna acceptans i breda lager.

Vilka är våra slutsatser av allt det här? Idel möjligheter, inga gränser finns. Med tanke på detta, hur vill vi att det ska se ut i vår egen värld, vilka är våra drömmar?

”Per Albin byggde folkhemmet, vi ska möblera det”, kaxigt men likväl möjligt. Eller ”så länge det finns mänskligt boende på vår jord, så finns det behov av ett starkt och effektivt IKEA”, ännu kaxigare men också det fullt möjligt. Vi kallar det vår vision.

Inom ramen för denna är våra värderingar viktiga, för att inte säga avgörande. Förändringar är den enda livsluft som vi kan förverkliga våra drömmar i. Därför ska vi tillhandahålla bra, vackra och billiga vardagsvaror som många kan köpa. En vinstgivande företagsamhet kan mycket väl förenas med en uthållig medmänsklig social vision. Vi är alla del av samma familj – IKEA-familjen, där vi har för vana att ta ansvar för det vi gör och stötta andra.

Själva kärnan i vår affär, vilken är då den? Jo, ”vi skall erbjuda ett brett sortiment, form- och funktionsriktiga heminredningsartiklar till så låga priser att så många människor som möjligt får råd att köpa dem”, lättfattligt och enkelt, helt i vår anda.

Kom ihåg att de många människorna ofta har små resurser och utan låga kostnader klarar vi aldrig av att betjäna dem. Då krävs en extremt låg prisbild, men utan att vi tummar på funktion eller teknisk kvalitet. Vi bör heller inte hålla på med allt, även om vår uppgift är stor. Därför måste vi kraftsamla kring några få men viktiga områden för att få bästa effekt. Det gör vi alltid med knappa resurser, på enkel småländska ”lista” – klara oss med knappa resurser.

Hur?  Jo, vi formger och säljer möbler och inredning under vårt eget namn, men avstår från att själva tillverka. Det nordiska ska alltid stå i centrum och vi ska ha vår egen stil, vår egen formvärld och sälja till låga priser, rejält låga priser. Då måste vi alltid pressa kostnaderna, i allt vi gör, i sortiment, formgivning, tillverkning, lagring, försäljning, distribution. Men låga priser är inte samma sak som slit-och-släng, tvärtom ska våra varor kännetecknas av god kvalitet och funktion, glöm aldrig det.

Ett par saker är viktiga att uppnå på längre sikt. Och det är att bevara det lilla företaget, men i en allt större kostym, samtidigt som vårt hjärta och vår själ alltid finns kvar i Älmhult. Vi ska tjäna så pass mycket pengar att vi aldrig behöver låna till investeringar. Vi ska själva finansiera vår utveckling så att vi slipper gå till börsen. Pengar tjänar vi genom att på lång sikt alltid nå ett gott resultat.

Det krävs hårt arbete, också av kunderna som ska få ta över branschens tyngsta moment, att transportera hem, packa upp och sätta samman möbeln. Sedan sätter vi upp dem på vår egen avlöningslista genom att dela på vinsten med dem i form av lågt pris. En årlig katalog ska väcka människors intresse att komma till oss, se det vi har att sälja och köpa av oss. Förresten, vem köper på fastande mage och med ungarna klängande runt sig? Vad betyder det i praktiken?

Naturligtvis finns här viktiga förutsättningar för att vi ska gå iland med vår uppgift. För det första måste vi fortsätta att ”lista”, att vara kreativa och finurliga inom ramen för små resurser. För det andra måste rutinerna vara enkla och planläggning begränsas så att vi inte blir byråkratiska medan vi växer. Några ”fina” chefer ska vi inte ha, bara lagledare. För det tredje ska allt vi utför följas upp, där den bästa uppföljningen är att själv vara med ute på golvet, bland kollegor och kunder.  

Givetvis kommer det att ta år att förverkliga allt detta. År av hårt arbete, motgångar, ifrågasättanden och försakelser. Men vi måste ändå ha höga ambitioner, som stärker oss i tron på vår egen uppgift. Vårt koncept och vad vi hittills gjort med det säger oss att vi kommer vi att lyckas - också i framtiden. Vägen är utstakad och den kommer att leda oss rätt.

Vi står bara i början! Underbara framtid!

Så vilken är då IKEA:s affärsidé? Jo så här låter den:

"Att skapa en bättre vardag för de många människorna."

På deras hemsida lägger de till följande text:

"Vår affärsidé går ut på att erbjuda ett brett sortiment av form- och funktionsinriktade heminredningsartiklar till så låga priser att så många som möjligt ska ha råd att köpa dem."

Läs mer här om olika företags exempel på affärsidéer och företagsvisioner.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.