Jämföra värdet av olika produkter

1
Hej.
Min fru har en frisörsalong.
Hon säljer nu schampo, spray dyl av märke X.
Men hon vill nu köpa in märke Y.
Märke Ys leverantör säjer att det går bra men vill att bara hans produkter ska finnas i salongen. Hans erbjudande var att han skulle komma till salongen och gratis ersätta kvarvarande lager av X med Y.
Erbjudandet är: -Vi räknar ihop värdet av X och du får Y för 2x det värdet.
Alltså, om lagret av X är värt 10000 så ska hon få Y av ett värde av 20000.

Låter som ett bra erbjudande!

Men hur räknar man?

Exempel
X kostar 50 kr i inköp och säljs för 150, alltså vinst 100kr
Y kostar 25 kr i inköp och säljs för 65, alltså 40 kr vinst.

Han lär säkert räkna så här: 50/25=2. Hon får två Y för en X.

Men för frugan kanske inte värdet är så!?
Utpris: 150/65=2,3 st för en.

Eller varför inte vinsten som är det väsentliga.
100/40=2.5 st för en.
Det borde ju vara mest rätt, eller?

Sen kan man ju också räkna med att det tar mer tid att sälja 2 schampoflaskor istället för en. Det betyder att hon måste ligga ute med pengarna längre.

Hur tycker ni man ska tänka?


720
Rent företagsekonomiskt resonemang så ersätts naturligtvis med ert inköpspris. Säljaren kan ju inte täcka upp ert utpris. Han har ju aldrig erbjudit er att köpa upp ert lager (försäljningspris) utan att ersätta er för lagervärdet *2. Lagervärdet är inköpsvärdet och inget annat.[br][br]Rent företagsekonomiskt är dessutom hela affären vansinnig. Varför byta ut en vara med TB på 100 kr till en med TB på 40 kr. Hon måste sälja 2,5 flaska av Y för att tjäna samma som en X. OK för att omsättningshastigheten anske är större på Y än på X men är den verkligen 2,5 ggr högre?
223
Vansinnig var ordet. Frisörens schampoo kunde man dessutom förpassa till kategorin billiga sällanköpsvaror, för vilka "normalkonsumenten" (ur någon bemärkelse) vare sig är vidare priskänslig eller varumärkesmedveten.[br][br]Intressant affärsupplägg ifall bolaget verkligen köpte upp lagret, la det till sitt eget och sedan använde det för att ge motsvarande "kontraerbjudande" till andra kunder...
450
Inom livsmedelsbranchen är detta vanligt. Alltså att ett varumärke/företag säljer in sig hos butiken och köper ut konkurrentens hela lager och ersätter det med sina egna. Köper en kund helt enkelt. Sen har man löpande fakturering till kunden. Betalar sig i längden. [br][br]Sen i ditt fall så tror jag inte kunden kommer köpa 3 flaskor som kanske krävs för att få lika mycket pengar som den gamla produkten gav vid försäljning av en produkt.  [br][br]Finns många leverantörer.... [br][br]Finns en helt ny produkt för frisörer som kommer snart från en känd tillverkare, pm:a mig om du vill ha insidertips.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.