Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer
Välkommen, Gäst
E-post: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Nybörjarfråga igen. Angående att köpa in saker för företagets räkning

Nybörjarfråga igen. Angående att köpa in saker för företagets räkning 10 feb 2009 11:18 #24088

Jag har precis nu fått min F-skattsedel (som blev en FA av någon anledning) och pappret från bolagsverket. Så nu ska det alltså bara vara att tuta och köra. Det är en enskild firma jag startat.

Då dyker det upp en hel massa frågor.

Jag ska bedriva företaget hemifrån och måste därför köpa in en del saker.

Exempelvis:
* Två datorer
* Mobiltelefon
* Skrivbord med stol
* Målarfärg (kan jag köpa det på företaget när själva företaget inte har hunnit slita på lokalen förresten)
* Övrigt kontorsmaterial som pennor, papper, pärmar, register osv

HUR gör jag när jag köper sånt här? Är det bara att knata iväg till en butik eller beställa via nätet som vilken privatperson som helst, eller ska jag tala om att det är till ett företag så jag får något särskilt kvitto? Hur ska jag redovisa dessa saker?

Ja ni ser jag är totalt nybörjare.  :-[ Är mer en teknisk person än en som håller på med ekonomi, det kanske märks.  :D

SV: Nybörjarfråga igen. Angående att köpa in saker för företagets räkning 10 feb 2009 11:41 #24092

Du ska ha kvitto med företagsuppgifter på.
Lars Arenander Start av företag och ekonomistyrning samt utgivare av boken KVINNA I STRID

SV: Nybörjarfråga igen. Angående att köpa in saker för företagets räkning 10 feb 2009 11:53 #24094


Du ska ha kvitto med företagsuppgifter på.


Det borde alltså räcka med ett vanligt kvitto så länge företagets organisationsnummer står på?

SV: Nybörjarfråga igen. Angående att köpa in saker för företagets räkning 10 feb 2009 12:38 #24095

Ett vanligt kvitto med det säljande företagets organisationsnummer samt att momsen är specad räcker bra i många fall. I de fall det handlar om saker med garanti (främst dyrare saker som datorer) så är det bra om det är din enskilda firmas namn som står på kvittot som mottagare också.

Abonnemang tar du i firmans namn.

Ett litet allmänt gott råd är att fundera över nödvändigheten i att handla mycket på en gång, och ett gott råd till dig synnerligen är att fundera över behovet av två datorer.

SV: Nybörjarfråga igen. Angående att köpa in saker för företagets räkning 10 feb 2009 12:48 #24097


Ett vanligt kvitto med det säljande företagets organisationsnummer samt att momsen är specad räcker bra i många fall. I de fall det handlar om saker med garanti (främst dyrare saker som datorer) så är det bra om det är din enskilda firmas namn som står på kvittot som mottagare också.

Abonnemang tar du i firmans namn.

Ett litet allmänt gott råd är att fundera över nödvändigheten i att handla mycket på en gång, och ett gott råd till dig synnerligen är att fundera över behovet av två datorer.


Tack för svaret.

Jag måste ha två datorer eftersom jag ska köra Linux på en och Windows på den andra samtidigt (dual boot duger alltså inte)

Det blir billigare än att lägga alla pengar på mjukvara om jag kör ren windowsdator.  :P Vi pratar inte dyra datorer heller.

SV: Nybörjarfråga igen. Angående att köpa in saker för företagets räkning 10 feb 2009 15:02 #24098

Kör

www.virtualbox.org/

Men det kanske inte uppfyller dina krav.
Annars fungerar Ubuntu OK som en VM ovanpå Windows Vista.

Kör även Betan av Windows 7.

Hans

Välj kommun från listan