Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

10 tips för en krönika som berör

Dela artikeln
måndag, 19 november 2018 0
10 tips för en krönika som berör

Vill du bli en krönikör med en trogen läskrets och god spridning? Det går att skriva krönika på ren instinkt, men i den här artikeln får du tips om dramaturgi, hur du hittar rätt ämne, och hur du skapar ett slut som levererar. Du ska också våga vara personlig och väcka tankar och känslor.

1. Vad kan du erbjuda?

Fundera igenom vad du har att erbjuda som krönikör, till exempel specialkunskap eller ett sinne för humor. Det finns krönikörer som hittar sin läsekrets genom att skrämmas och uppröra, men också de som kryddar sina texter med kuriosa och kunskap, eller skapar en mysig stämning.

2. Väck känslor

Hitta ett ämne du bryr dig om, som gör dig arg, upprörd eller full i skratt. Bestäm dig för vilken känsla du vill ska eka i läsaren efter läsningen: om det ska vara som en belöning att läsa, en aha-upplevelse, ge ett skratt eller en värdefull insikt. När du vet vad du vill med texten blir det också lättare att bygga början, mitten och slut.

3. Provocera mera

Du får mer uppmärksamhet om du vågar provocerar vissa läsare. Det här kan vara din väg om du klarar av att ta eventuella reaktioner. Kanske har du också ett patos? Provokation och chock kan användas för att sprida alltifrån politiska budskap till att skapa rena klickmagneter. Linda Skugge blev stjärnkrönikör med rubriker som ”Föräldrar är mesproppar”. Hon har skapat debatt men också drabbats av hatkampanjer.

Se även: Så skriver du en debattartikel: 10 tips och 3 fallgropar

4. Bli personlig

Sanna historier väcker intresse. Om du får i uppdrag att skriva en krönika om förkylningar för en apotekstidning, så se till att gräva ur din egen förkylningshistorik. Driver du ett företag kan du samla historier ur ditt liv, eller ur kunders liv. Läsarna vill uppleva att de får genuin kontakt med dig, och att de får ta del av sanna upplevelser.

5. Hitta en egen nisch

Du behöver inte skriva om ett unikt ämne, men ditt uttryck och din vinkling behöver vara originella. Rockjournalisten Elin Unnes skriver krönikor för Allt om trädgård. Hon har valt att rikta in sig på porträtt av ”odödliga odlare”, men skriver också om företeelser som stadsodling.

6. Lär dig krönikans dramaturgi

I ett drama finns alltid problem eller något som går fel. Den goda nyheten är att allt som gått fel i ditt liv, alla gånger du har gjort bort dig, stött på problem eller blivit upprörd, kan bli stoff till ditt skrivande. Så här skapar du enkelt en dramaturgi till en krönika:

  • Väck nyfikenhet och en fråga så snart som möjligt, gärna på första raden.
  • Bjud på dig själv när du utvecklar ämnet. Utgå gärna från minnen och upplevelser. 
  • Knyt ihop med en sammanfattning, ett budskap, en lärdom eller en twist. 
  • Ibland kan du ”rama in” en text genom att börja med en episod ur livet. På slutet berättar du klart historien. BÖRJAN: ”Jag har en hemlig chokladlåda, men det har visat sig att den inte är så hemlig: mer än en gång har jag hittat lådan fylld av tomma staniolpapper." MITTEN: Mer om dåligt samvete av choklad samt kunskaper om choklad. SLUT: "Den hemliga lådan får alltså stå kvar, men numera är den alltid fylld med fairtrademärkt choklad med en kakaohalt på minst 70%."

7. Lär dig göra slut

Knyt ihop på ett snyggt sätt genom att kolla efter frågor som väcks i början av texten eller i rubriken. Vi går tillbaka till exemplet med chokladlådan. Krönikan kan då sluta med:

  • en slutsats eller aha-upplevelse, till exempel "Ett par rutor choklad kan alltså vara ett utmärkt kosttillskott, så länge den är mörk."
  • en uppmaning eller ett förslag: "Vill du njuta med gott samvete ska du kolla efter fairtrademärkningen."
  • en twist som roar: "Choklad kan till och med ge upphov till en känsla av att vara kär. Inte att undra på att vi älskar choklad!" 
  • kuriosa eller kunskap: "Med tanke på chokladens alla värdefulla egenskaper är det inte konstigt att den var ekonomisk hårdvaluta bland Mayaindianerna."
  • ett citat eller visdomsord: "Som Charles M. Schulz sa en gång: Allt du behöver är kärlek, men lite choklad då och då gör inte ont.”

8. Avgränsa och begränsa

Om du skriver för en uppdragsgivare: kolla hur långa andra krönikor är. Det är ingen idé att skriva ett utkast som är fem gånger längre än det utrymme du blivit tilldelad. Om du själv bestämmer hur lång krönikan får vara, tänk på att läsare har begränsat med tålamod. Undvik långa haranger. Skriv hellre kortare och håll dig till ämnet.

Missa inte: 8 steg hur du skriver en insändare

9. Redigera känslorna

När du redigerar en krönika ska du inte bara kolla efter stavfel. Undersök om känslorna blir starka. Det går att förstärka känslor genom att skapa mer drastiska bilder, använda sinnesintryck och välja ord som kräver uppmärksamhet.

10. Vässa rubriken

Sist av allt: vässa rubriken en gång till. Rubriken är som ett löfte till läsaren: klicka här och du kommer att bli upprörd, glad eller få svar på din nyfikenhet. Vad sägs om kolumnisten Nisse Edwalls rubrik ”Jag vill ge min son ont i magen”? Hans text handlar om att han vill att sonen ska veta att det varken är okej att göra en vattenspegel efter gympan, eller tigga om att få ligga.

Veckans hetaste

 

Välj kommun från listan