Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Insändarskola i 8 steg

Dela artikeln
lördag, 28 april 2018 0
Insändarskola i 8 steg

Vill du skriva en insändare som berör eller rent av upprör? Att rakt upp och ned skriva en insändare kan fungera utmärkt, men som Winston Churchill en gång sa: "Tala i vredesmod och du kommer att hålla det bästa tal du någonsin har ångrat." Med hjälp av våra enkla knep kan du i stället vässa din idé och röst, och nå dina läsare med ett genomtänkt budskap.

1. Sätt en smart rubrik

Rubriken ska fungera som en vägskylt för ditt ämne: det här kan du förvänta dig. Skriv en rubrik som tydligt förklarar ämnet. Fundera över vilka ord du skulle googla på för att hitta din egen insändare så hittar du genast idéer.

2. Välj en vinkel

Tänk nu igenom vinkeln och den röda tråden. Fundera också över vad du vill att insändaren ska få för effekter, till exempel sprida information, väcka debatt, hylla eller så ett frö till förändring. Ämnen som är aktuella och relevanta för målgruppen brukar bli mest lästa. Brinner du för flera frågor kan det vara klokt att spara några idéer till senare.

3. Var noga med första meningen

En vass första mening ställer en fråga, provocerar, väcker nyfikenhet eller skapar känslor. Fundera över varför läsaren ska bry sig om vad du har att säga, vad de ska få ut av din insändare. Det är ett knep som får dig att byta roll med läsaren. Redan vid första raden bestämmer sig din läsare för om det är värt att fortsätta läsa.

4. Skriv engagerande

Våga lita på din egen röst och erfarenhet. Ibland blir skribenter osäkra och skriver lite opersonligt, till exempel: ”Det blir allt svårare att hitta sommarpersonal med grundläggande färdigheter”. Skriv hellre om något du själv upplevt, till exempel: ”I somras hade vi en sommarjobbare som kollade på Snapchat var tredje sekund och inte kunde svara i telefon.”

5. Argumentera mera

Om din insändare ska uttrycka en åsikt eller debattera: backa upp dina åsikter med väl underbyggda argument. Använd gärna fakta eller hänvisningar till forskning men egen erfarenhet är också guld värd. Föreställ dig också läsarnas motargument när du ändå är igång. Bemöt dem också.

6. Knyt ihop

Glöm inte de viktiga slutraderna. Här kan du passa på att ge läsaren en ny insikt, ett budskap, en aha-upplevelsen eller något underhållande. Förslag och uppmaningar som kan leda till förändring passar också fint.

7. Håll dig kort

Föreställ dig att läsarna har kort tålamod. De allra flesta texter blir extra spännande att läsa om de kortas ned, så även insändare. Budskapet blir mer direkt.

8. Glöm inte signaturen

När du skriver under kan du nämna ditt företag eller annan kortfattad bakgrund som är relevant.

Bonustips för proffs: Prova storytelling

Det går att använda den gamla berättarkonsten även när du skriver en insändare. En bra berättelse väcker läsarens engagemang. Vilka kriterier måste vara uppfyllda för att vi ska tycka att vi hört en berättelse? Jo … en berättelse skildrar ett händelseförlopp med en början och ett slut (som ger ett budskap – se punkt 6). Vi behöver också en hjälte/ hjältinna som utsätts för en prövning eller ett hinder. I en insändare kan det var du själv eller någon du skriver om som får representera ämnet. Någon vi kan identifiera oss med och känna för.

Skicka din insändare till oss på Företagande.se: Läs mer här
Ämnen

Senaste nytt

Flest reaktioner i veckan

Välj kommun från listan