av Mary-Ann Aro
Mary-Ann Aro
Jobbar på Gula Hunden Webbyrå
0 foruminlägg
2 artiklar
För ett knappt år sedan sa jag upp mitt jobb och startade Gula Hunden Webbyrå tillsammans med min kompanjon. Det var lite skrämmande att falla fritt ekonomiskt eftersom jag varit trygg i anställningar i över tjugo år, men jag ångrar mig inte en sekund. Det är bland det mest spännande och roliga jag har gjort i mitt liv. Det har också varit bland det mest tålamodsprövande jag utsatt mig själv för.

 

Sedan starten har vi fått många kunder och vi har många projekt som pågår. Försäljningsmässigt går det riktigt bra. I alla fall de dagar jag har tid att sälja, eftersom mer och mer tid går åt till att leverera till kunderna (säljarens dilemma).

Däremot går det ibland sämre med faktureringen. Vissa dagar kan jag bli helt galen. Jag ser hur faktureringsvärdet ökar och ökar, men inga fakturor går ut eftersom leveranstiderna drar ut på tiden. Det går veckor. Det går månader. För varje månad som ett projekt drar ut på tiden, minskar täckningsgraden eftersom kostnaderna inte bryr sig om att intäkterna dröjer. Ungefär som att köpa en renoveringsfastighet på lånade pengar och inte bli klar förrän drift- och räntekostnaderna ätit upp hela vinsten när man äntligen säljer fastigheten.

Hur kan vi öka omsättningshastigheten från accept till fakturering?

Det är ju inte så att vi ligger och sover hela dagarna, tvärt om. Både jag och min kompanjon jobbar långa dagar, ofta 10-12 timmar. Frågan är då hur vi kan nå samma resultat (eller bättre) på kortare tid så att vi kan jobba lite mer normala arbetstider samtidigt som vi ökar lönsamheten?

I vårt fall behövs investeringar, till exempel i system eller att köpa loss tid genom att anlita underleverantörer. Med bättre verktyg och köpta resurser kan vi förkorta våra leveranstider betydligt. Problemet är bara att vi måste få in pengar för att ha råd med investeringarna utöver de vanliga kostnaderna, och om vi ska få in pengar måste vi ju först fakturera.

 

Jag kan inte låta bli att tänka på sången ”There’s a hole in the bucket”?

Lönsamhet idag, eller i morgon?

Jag tror inte det här är någon unik situation för oss, tvärt om. Många nya företagare slits mellan beslutet att öka vinsten på kort eller lång sikt och att dessutom balansera kostnader och investeringar mot likviditeten. Frågan är hur länge man har ekonomisk uthållighet och mentalt tålamod? Jag får be någon hypnotisera mig så att jag glömmer bort hur mycket jag tjänade som anställd och att det var någon annans problem att hålla leveranstiderna. Livet som egenföretagare är mycket tuffare än så. Och mycket, mycket roligare.

Håll ut

Nu är det faktiskt inte så att jag oroar mig hela dagarna, jag är fullständigt övertygad om att vårt företag inom kort kommer att vara stabilt och lönsamt, min poäng är hur extremt viktigt det är att som egenföretagare vara självkritisk. Om inte lönsamheten och likviditeten är där de borde vara så är någonting i processerna fel. Gör om och gör rätt, även om man måste släppa en hjärtesak eller den där fantastiska idén som man hade för ett år sedan.

På min blogg GulaMary skriver jag om mina erfarenheter från det att jag började fundera, sa upp min anställning och startade företaget, till där jag befinner mig idag och vad som händer framöver. Där hoppas jag kunna inspirera andra att också våga följa sina företagardrömmar.

Taggar:

Visa kommentarer 1
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.
| Anmäl | 5 år sedan
A conto är den enkla termen. Det är bara ärendets namn och nr som behövs. På så sätt säkrar man även om det skulle gå snett vid slutbetalningen att man fått in en del. Vi använde oss av det redan på 60-talet så det är inget nytt.

Lars Arenander
Start av företag och ekonomistyrning samt utgivning av min bok KVINNA I STRID