Tänk dig en dag på jobbet då arbetsglädjen inte är på topp. Jobbet suger. Finns det något du kan göra? Absolut. Här kommer tre tips från arbetsglädjeexperten och inspirationsföreläsaren Tomas Eriksson.

Tips 1 – Se allt som fungerar

Vår mänskliga hjärna älskar att fokusera på problem och allt som på olika sätt kan vara farligt för oss. Det gör den i bästa välmening. Den som är snabbt och automatiskt uppmärksammar hot har bättre chans till överlevnad. En hårdkodad programmering vi har med oss från tiden vi levde på savannen med vilda djur i vår direkta närhet. Den här uråldriga problemfokuseringsautomatiken kan ställa till det för oss. En viss mängd problem och en viss typ av problem, som kittlande utmaningar, är bra för arbetsglädjen. Men när problemen får för stort fokus, när problem är det enda du ser, är det lätt att tappa lusten.

Så lyft blicken. Du är hela tiden omgiven av saker som fungerar och som du gillar. Men eftersom hjärnan automatiskt ställer in skärpedjupet på problemen behöver du hjälpa din hjärna emellanåt. Välj att lägga märke allt som fungerar: Du lever, du andas, den utrustning du arbetar med har någon utvecklat och designat och är nu till ditt förfogande för att kunna jobba effektivt och enkelt. Det finns ingen ände på allt fantastiskt vi tar för givet. Men det är först när vi lägger märke till det som vi kan glädjas oss åt det. När du tillåter dig att se allt som fungerar får du energin du behöver för att ta tag i problemen.

Tips 2 – Bjud på uppskattning

Har du tänkt på hur kul det är att få uppskattning och positiv feedback? Att få höra att det du bidrar med uppskattas. När jag låter mina deltagare göra en övning i mina föredrag där de får ge varandra uppskattande feedback, brukar jag efter övningen fråga: Vad var roligast? Var det att ge eller var det att få uppskattning? Nästan alltid får jag ett tydligt ”ge” som första svar. Många gånger följt av att någon säger ”men det var kul att få också”.

Så ta modet till dig och berätta vad du gillar med dem du möter under din dag på jobbet. De flesta av oss tänker betydligt fler positiva tankar om varandra än vad vi säger. När du bjuder på uppskattning får både du och din arbetskollega eller samarbetspartner en glädjehöjning. Delad uppskattning ger dubbel glädje.

Tips 3 – Se storheten i det som irriterar dig

Vem är den jobbigaste personen du har att göra med i ditt jobb? Vad skulle hända om du väljer att se storheten i den personen? Varje irriterande egenskap du lägger märke till kan du se som en överanvänd version av något positivt och användbart. Om du till exempel tycker någon är tröttsamt detaljpetig redan på planeringsstadiet i projektet, fråga dig då: Vilken är den positiva versionen av petig? Den användbara storheten i petig är ju noggrann. Att glädjas över någon annans noggrannhet är så mycket mer glädjegenererande än att irritera sig på dennes petighet.

När du ser storheten i det som brukade irritera dig kan du med lätthet säga: ”Wow, tack för din noggrannhet och vilja att allt ska fungera även på detaljnivå. Vi kommer ha stor glädje av dig och din noggrannhet under projektets gång.” Leta efter den goda avsikten i andras ord och handlingar och din arbetsglädje kommer automatiskt öka.

Artikeln är skriven av Tomas Eriksson. Tomas föreläser om arbetsglädje, chefsglädje och feedbackglädje.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

1 kommentarer
2019-06-04 13:15
Tack för tipsen! Att ett skifte i mindset kan göra så stor skillnad!
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.