Vi på EMS Design Webbyrå får ganska ofta frågor angående sökmotoroptimering eller SEO som det heter från våra företagskunder. Det kan vara allt ifrån hur man optimerar hemsidan till hur man bygger upp sitt digitala märke.

I denna artikel tänker vi gå igenom 5 riktigt bra SEO-tips för företagare som hjälper er hemsida att synas på Google.

Okej, då startar vi.

Först så måste man veta vad sökmotoroptimering är för något. Man kan säga att är ett sätt att jobba med innehåll på hemsidor. Vad som är relevant och som man vill ska synas. Google som är världens största sökmotor vill visa de resultaten som passar sina kunder bäst. Dvs. om du söker efter att köpa en bil så vill Google visa de absolut bästa resultaten för att köpa en bil till dig som kund.

Man kan sen arbeta inom den lokala eller internationella marknaden men huvudsyftet är att alltid visa så relevant innehåll som möjligt så att den som söker efter något hittar det.

Om vi då går vidare till tipsen så är det första tipset helt klart de bästa.

Optimera din titel

Varje undersida och startsida har en titel som beskriver hemsidan. T.ex. så kan det stå ”Köpa begagnade bilar i Stockholm – Mitt företag” för en hemsida som säljer bilar i just Stockholm.

Titeln är de viktigaste när det kommer till sökmotoroptimering och ska beskriva innehållet på hemsidan så bra som möjligt. Det betyder att om du har en hemsida som säljer just bilar ska det vara relevant inom de området.

Korrekt url-struktur

Har du någon gång kommit in på en hemsida som har en urladress som t.ex. www.minhemsida.se/?p=2123 eller något liknande som man inte förstår? Det har vi nog alla sett ibland. Detta är inte alls bra för SEO då det tillför ingen information som man kan förstå. Att ha en korrekt urlstruktur kan göra mycket för din besökare och sökmotorer.

En korrekt url ska se ut som detta exempel: ”www.minhemsida.se/kopa-begagnade-bilar/”. Det gör det enkelt för Google att förstå vad som finns på sidan samt även för din besökare. En bra struktur helt enkelt!

Bra och säljande meta text

Varje undersida på en webbplats har en meta text. Den var viktigare förr i tiden än var den är idag men det spelar fortfarande en roll i att få in besökarna på din webbplats. Texten får max vara 160 bokstäver lång men självklart ska du försöka sikta på att skriva en så bra, säljande och relevant text som möjligt inom spannet 150-160 antal bokstäver. Varje besökare som hittar hemsidan via Google kommer att se meta texten under titeln i sökresultatet (se bilden nedanför).

Google serp beskrivningstag

Bildkälla: Google sökning

Informationsrik text med nyckelord

Oavsett vad ditt företag gör, säljer, erbjuder för tjänster eller annat så måste man ha relevant information på hemsidan i form av text. Googles sökmotor är en textbaserad sådan och gillar bra med text. Självklart ska man fyll ut med passade bilder, länkar, videos och annat material men i grunden så måste man ha bra text.

Tänk på att ha med nyckelord i denna text som du vill synas på men skriv texten för din kunder och besökare så kommer dessa automatiskt. De absolut bästa sättet är att skriva text som du vet att dina kunder vill veta och har nytta av.

Matchande rubriker

Att man till text ska använda rubriker vet nog de flesta. Inom SEO och HTML så finns det ett par som kallas för h1,h2,h3 och h4. Det finns även h5 och h6 men de är inte lika viktiga.

På varje undersida på en webbplats så ska det alltid finnas en h1 rubrik. Det är den första och den som Google kollar på varje gång de kommer in på hemsidan för att sedan gå vidare och analysera innehållet. Så din h1 rubrik bör beskriva undersidan på bästa möjliga sätt. I fallet med begagnade bilar skulle jag sätta en rubrik som t.ex. ”Köpa begagnade bilar i Stockholm” eller nått liknande.

Kom ihåg att de bara ska vara en enda h1 per sida.

Sen kommer vi till h2,h3 och h4. Dessa kan du ha flera av per undersida och gärna i olika sektioner. T.ex. så kanske du har en sektion där du förklarar om vad som ingår i begagnade bilar och deras service. Då är dessa rubriker perfekt för just den sektionen på sidan.

Det som är viktigt är att inte duplicera varken rubriker eller innehåll. Oavsett om det är text, bilder eller video.

Slutsats – Vad ska du göra som företagare

Om du sköter din hemsida själv och inte har en webbyrå som sköter om den så kan du börja med att ändra titlar till något som matchar samt se över rubrikerna och texten. Detta är de som gör mest i förhållande till arbetet.

Sen kan du gå in på lite mer avancerade saker som url-strukturen och försöka fixa till den. Detta kräver dock att du gör omskrivningar från de gamla urlerna till de nya så att du inte tappar de besökarna.

Se till att du har relevant information på din hemsida som du vet att dina kunder och besökare uppskattar. Då kommer det med tiden ge ett bra resultat. Vill du veta mer om webbdesign och SEO samt ta del av ytterligare 24 riktigt snabba och enkla tips - Klicka här.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.