Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

7 marknadsföringstips till företagare

Dela artikeln
torsdag, 13 april 2017 1
7 marknadsföringstips till företagare

När man driver ett litet företag har man ofta fullt upp med att bara hjälpa sina kunder med det man är bäst på, och då blir det lätt så att man tar marknadsföringen allra sist. Det finns så många olika saker att göra inom marknadsföring, och det kan vara svårt att veta vad man ska börja med.

1 - Googla ditt företagsnamn

Genom att göra detta får du en bra överblick av din synlighet online. Finns det någon som pratar om ditt företag redan? Är det positiva eller negativa kommentarer? Syns du själv på Google när man söker efter ditt företagsnamn?

2 - Googla produkten eller tjänsten du säljer

En viktig del i vår marknadsföring är att synas när man söker efter vår produkt på Google. Detta kräver mycket arbete och kallas för SEO (Sökmotoroptimering). Ett första steg när man börjar med SEO är såklart att förstå hur bra placeringar man har i sökresultatet på Google. Det kan också vara intressant att se vilka konkurrenterna är, hur deras produkt ser ut och hur de sätter priser.

Se även: 5 frågor som löser alla dina marknadsföringsproblem

Om du har svårt att skapa en webbplats som syns bra organiskt på Google, det vill säga utan att du betalar för det, så kan du prova Googles annonsverktyg Adwords. Där väljer du sökord som du vill synas på och betalar per klick (läs mer på adwords.google.com). Google Adwords är en hel vetenskap men du kan enkelt sätta upp en liten kampanj som fungerar bra utan några avancerade kunskaper.

Sökresultat från Google

3 - Skapa företagssidor på Facebook och Google My Business/Maps

Detta skulle jag göra innan jag ens skapar en hemsida för företaget, främst för att det är så enkelt. Fokusera på de viktigaste och största - Facebook och Google. De har bra guider som säger exakt hur man ska göra här och här. Och med Google menar jag Google Maps eller som Google kallar det numera, Google My Business. Där kan du ange telefonnummer, adress och öppettider, vilket gör det lätt för kunderna att hitta till dig!

Företagssida - Google My Business

4 - Skapa en webbplats

Idag är det väldigt enkelt att skapa en egen webbplats. Allt du behöver är ett domännamn, ett webbhotell där all information (bilder, text, design) lagras och ett verktyg för att bygga webbplatsen. Många webbhotell har egna verktyg där du kan designa din sajt.

Om du väldigt enkelt och snabbt vill skapa en riktigt snygg sajt rekommenderar jag dock Squarespace. Det kostar dock från cirka 100 kronor i månaden, vilket kan kännas dyrt i längden.

Om du är lite mer (data)händig så bör du prova Wordpress. Wordpress är egentligen ett bloggverktyg men har utvecklats till ett av världens mest populäraste verktyg för att bygga sajter med. Genom webbhotellet Loopia kan du via ett knapptryck se till att Wordpress blir installerat på din domän. Därefter behöver du bara välja ett designtema, installera det och lägga in text och bild. Ett riktigt bra tema kan kosta 50 dollar, men då är det ditt för alltid till skillnad från Squarespace.

Om du ska starta en e-handel, så är Shopify ett annat mycket bra verktyg. Lika enkelt och snyggt som Squarespace. Där kan du enkelt koppla ihop sajten med Facebook och andra kanaler.

5 - Förstå var dina kunder kommer från

Oavsett om du har en webbplats eller inte, så måste du förstå var dina kunder kommer från. Om du har ett fåtal kunder, var noga med att ha en dialog och fråga dem hur de hittade till dig. Visar det sig att ingen hade läst den där tidningsannonsen som du investerat i, så kanske du inte ska göra det igen?

Om du har en webbplats, så rekommenderar jag att använda gratisverktyget Google Analytics. Där kan du i stort sett mäta allt; exempelvis vilka geografiska områden besökarna kommer från och vilka sajter som länkar och ger trafik till din sajt. Du kan även mäta försäljning och förstå vilket innehåll på sajten som intresserar dina besökare.

Google Analytics

6 - Sätt mål, testa och utvärdera

Vilken aktivitet du än planerar att göra - sätt upp ett mål som du tror är rimligt. Hur många potentiella kunder tror du att du kan nå med din marknadsföring? Hur många av dem kan bli faktiska kunder? Hur mycket kan du räkna med i intäkt, alltså vad är en kund värd? Detta gör det lättare för dig att dels rättfärdiga investeringen, men också att utvärdera om aktiviteten var framgångsrik eller inte. Det som gick bra igår kanske inte går bra imorgon - sluta aldrig att testa nya metoder och fortsätt alltid att utvärdera allt du gör.

Missa inte: Gerillareklam - kreativ marknadsföring som ger resultat

7 - Se din marknadsföring som en investering

Min erfarenhet är att företag, stora som små, ofta investerar alltför lite i marknadsföring. I många fall eftersom det handlar om mycket pengar och därmed kännas dyrt.

Men vad är dyrt? Om du vet vad en kund är värd, och du har en någorlunda bra förväntan av hur många kunder en marknadsaktivitet kan ge, så är det vad som ska vägleda dig i bedömningen av huruvida något är dyrt.

Att betala 20 kronor per klick till Google Adwords för att synas på sökord kan låta dyrt. Men låt oss säga att du tillverkar kök och 1 klick av 1000 klick leder till att en kund beställer ett kök av dig för 150 000 kronor som du har 50% bruttomarginal på. Då är det förmodligen en bra investering.

Kommentarer

  • Peggy
    Peggy 3d 1h 26m

    Hej!

    Tack för en bra artikel? Har du några tips på var man hitta seriösa företag inom marknadsföring?

Senaste nytt

Välj kommun från listan