SEO står för sökmotoroptimering och med sökmotor menas idag Google. Tidigare fanns även AltaVista, Yahoo och MSN, men idag finns egentligen bara Google och i viss mån Bing kvar, i alla fall i Sverige. Och eftersom Google står för över 90 % av sökningarna är det Google du ska optimera din sida för.

Om man ska förenkla det Google och andra sökmotorer gör så använder de sig av ett program – en spindel eller web crawler – som hämtar hem information från i princip alla världens webbplatser. Det kan vara text och bild, men även information om vilka länkar som går in och ut från webbplatsen.

Sedan strukturerar sökmotorn upp denna information och presenterar ett så relevant resultat som möjligt, ofta i form av en träfflista som på en stor skärm visar tio så kallade redaktionella – eller organiska – träffar och annonser runt omkring. De tio träffarna brukar kallas organiska eftersom de inte går att köpa utan ska presenteras så naturligt och relevant som möjligt, medan annonserna, som ofta placeras ovanför och under de tio träffarna, går att köpa (de kallas Google Ads och Google Shopping hos Google och Microsoft Advertising hos Bing).

Sökmotoroptimering handlar om hur du ska maximera dina möjligheter att hamna så högt upp bland söktjänsternas organiska träffar som möjligt och därmed få ny trafik och nya kunder. Helt enkelt vilket innehåll du ska satsa på och hur du ska strukturera och presentera detta innehåll på webben.

Innehållet och strukturen på din webbplats eller webbutik ska göra det tydligt för såväl dina besökare som för sökmotorn vad varje sida handlar om och hur man enkelt tar sig vidare för att till exempel läsa mer eller ta sig till en annan del av sajten. I klartext: du bygger din sajt eller butik för dina besökare. Google är en av dessa besökare och dessutom den enskilt viktigaste av dem.

Så om du ser Google som din viktigaste besökare utan att för den skull glömma alla de andra, är du på rätt spår.

Och uppsidan är enorm: om Google gillar din sida och visar den högt upp i sökresultatet när någon söker på ord och fraser som är relevanta för det du säljer, kommer du få ny trafik och nya kunder. Utan kostnad. Och sannolikt över lång tid.

Hur gör man då? Och var börjar man?

Här kommer tio konkreta tips kring vad du kan göra för att lyckas med SEO för din sajt eller din webbutik.

1. Skriv en bra och säljande titel för varje sida. Sidans titel brukar anses vara det absolut viktigaste att satsa på för att lyckas med sin sökmotoroptimering.

2. Skriv en bra och säljande metabeskrivning för alla sidor. Utnyttja möjligheten att skriva unika metabeskrivningar för alla dina sidor, det kommer öka antalet besökare som väljer att klicka sig vidare till just din sida.

3. Sätt bra och tydliga rubriker på alla sidor. På din sajt har du också ett antal rubriker. Börja med att fokusera på H1:an (huvudrubriken) på alla dina sidor – det kan påverka såväl din ranking i Google som tydligheten för dina besökare när de kommer in på din webbplats.

4. Gå igenom alla dina egna länkar. Innehåll och länkar för SEO har sedan starten varit de viktigaste parametrarna för att ranka bra och komma högt upp i söktjänsternas träfflistor och innehåll i textform och länkar är egentligen det enda som Googles spindlar (web crawlers) ”ser” och kan avkoda fullt ut. Så se till att du har bra och relevanta interna länkar på sin sida och att du inte konkurrerar med dig själv (genom att till exempel länka till olika sidor med samma länktext).

5. Arbeta löpande med att få nya, relevanta länkar. Se till att få nya länkar genom att bjuda på relevant och länkvänligt innehåll på din webbplats och genom att aktivt jobba med till exempel outreach och eventuellt även satellitsajter om dessa är relevanta och kan stå på egna ben.

6. Se till att du har en tydlig sajtstruktur. Undvik att ha din förstasida full med kategorier och länkar, våga välja vad som är viktigast. Tänk också på att alla sidor på din sajt ska fungera som en förstasida.

7. Se till att din sajt eller webbutik är mobilvänlig och snabb att ladda. Om du är osäker på om din sajt eller din butik är snabb och mobilvänlig, vilket är ett måste idag, så kan du testa den med Googles tjänster som Mobile Friendly Test och PageSpeed Insights.

8. Satsa på ditt innehåll och publicera löpande relevant och välskrivet innehåll. Innehåll som hjälper dina besökare såväl inför, under som efter ett köp är dessutom mer länkvänligt än rena produktsidor så det finns all anledning att lägga stort fokus på högkvalitativt innehåll som bra artiklar och bilder men även rörligt material som instruktionsfilmer. Här kan du läsa mer om bra innehåll och content marketing.

9. Studera vad dina konkurrenter gör. Rankar dina konkurrenter bättre än vad du gör? Vad kan det bero på? Besvarar de frågor tydligare, skriver de mer utförligt på sin sida, har de fler bilder, har de även en video på sin sida? Ligg nära dina konkurrenter och försök att hela tiden göra din sida lite bättre, lite mer relevant, lite snabbare, så kommer du snart klättra förbi och ranka bättre.  

10. SEO är ett rörligt mål så se till att hela tiden lära dig nya saker. Vi presenterar nedan ett antal olika källor till mer kunskap om SEO och se till att hålla dig uppdaterad för SEO-arbetet kommer aldrig vara färdigt, Google lanserar hela tiden nyheter som du behöver känna till och som du till och från behöver agera kring.  

Lär dig mer om SEO (böcker, poddar och webbplatser):

- ”Gräv guld i dina egna kanaler” en bok om SEO och content marketing som delar av denna artikel bygger på och som även finns som ljudbok om content marketing och SEO på Storytel

- ”Guldläge på nätet” en bok om sökmotoroptimering av Magnus Bråth och Michael Wahlgren

- SEO för alla en ljudbok som beskriver grunderna i SEO

- Sökpodden en podd som kommer ut en gång per månad av Pineberry om Google, SEM och SEO

Lycka till med ditt SEO-arbete!

Läs vidare: Fler tips om marknadsföring på internet


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.