Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

8 konkreta tips hur du lyckas med SEO nu och regerar under 2019

Dela artikeln
torsdag, 16 augusti 2018 0
8 konkreta tips hur du lyckas med SEO nu och regerar under 2019

Om någon skulle fråga mig vad som är det absolut viktigaste att göra för att lyfta en sajt eller en webbutik, skulle jag säga SEO. Utan tvekan.

SEO står för sökmotoroptimering och med sökmotor menas idag Google. Tidigare fanns även AltaVista, Yahoo och MSN, men idag finns egentligen bara Google och Bing kvar, i alla fall i Sverige. Och eftersom Google står för över 90 % av sökningarna är det

Google du ska optimera din sida för.

Om man ska förenkla det Google och andra sökmotorer gör så använder de sig av ett program – en spindel eller web crawler – som hämtar hem information från i princip alla världens webbplatser. Det kan vara text och bild, men även information om vilka länkar som går in och ut från webbplatsen.

Sedan strukturerar sökmotorn upp denna information och presenterar ett så relevant resultat som möjligt, ofta i form av en träfflista med tio så kallade redaktionella – eller organiska – träffar och annonser runt omkring. De tio träffarna brukar kallas organiska eftersom de inte går att köpa utan ska presenteras så naturligt och relevant som möjligt, medan annonserna, som ofta placeras ovanför och under de tio träffarna, går att köpa (de kallas Google Ads hos Google och Bing Ads hos Bing).

Sökmotoroptimering handlar om hur du ska maximera dina möjligheter att hamna så högt upp bland söktjänsternas organiska träffar som möjligt och därmed få ny trafik och nya kunder. Helt enkelt vilket innehåll du ska satsa på och hur du ska strukturera och presentera detta innehåll på webben.

Innehållet och strukturen på din webbplats eller webbutik ska göra det tydligt för såväl dina besökare som för sökmotorn vad varje sida handlar om och hur man enkelt tar sig vidare för att till exempel läsa mer eller ta sig till en annan del av sajten. I klartext: du bygger din sajt eller butik för dina besökare. Google är en av dessa besökare och dessutom den enskilt viktigaste av dem.

Så om du ser Google som din viktigaste besökare utan att för den skull glömma alla de andra, är du på rätt spår.

Och uppsidan är enorm: om Google gillar din sida och visar den högt upp i sökresultatet när någon söker på ord och fraser som är relevanta för det du säljer, kommer du få ny trafik och nya kunder. Utan kostnad. Och sannolikt över lång tid.

Hur gör man då? Och var börjar man?

Här kommer åtta konkreta tips kring vad du kan göra för att lyckas med SEO för din sajt eller din webbutik.

1. Skriv en bra och säljande titel för varje sida. Sidans titel brukar anses vara det absolut viktigaste att satsa på för att lyckas med sin sökmotoroptimering.

2. Skriv en bra och säljande metabeskrivning för alla sidor. Utnyttja möjligheten att skriva unika metabeskrivningar för alla dina sidor, det kommer öka antalet besökare som väljer att klicka sig vidare till just din sida.

3. Sätt bra och tydliga rubriker på alla sidor. På din sajt har du också ett antal rubriker. Börja med att fokusera på H1:an (huvudrubriken) på alla dina sidor – det kan påverka såväl din ranking i Google som tydligheten för dina besökare när de kommer in på din webbplats.

4. Gå igenom alla dina egna länkar. Innehåll och länkar har sedan starten varit de viktigaste parametrarna för att ranka bra och komma högt upp i söktjänsternas träfflistor och innehåll i textform och länkar är egentligen det enda som Googles spindlar (web crawlers) ”ser” och kan avkoda fullt ut.

5. Arbeta löpande med att få nya, relevanta länkar. Se till att få nya länkar genom att bjuda på relevant och länkvänligt innehåll på din webbplats och genom att aktivt jobba med till exempel outreach och eventuellt även satellitsajter om dessa är relevanta och kan stå på egna ben.

6. Se till att du har en tydlig sajtstruktur. Undvik att ha din förstasida full med kategorier och länkar, våga välja vad som är viktigast. Tänk också på att alla sidor på din sajt ska fungera som en förstasida.

7. Se till att din sajt eller webbutik är mobilvänlig. Om du är osäker på om din sajt eller din butik är mobilvänlig, vilket är ett måste idag, så kan du testa den med Googles mobilvänlighetstest.

8. Se till att din sajt eller webbutik är säker och snabb att ladda. Om din hemsida eller din webbutik är snabb kan spela stor roll när Google ska ranka din sida i sina träfflistor och dessutom är en snabb sida bra för dina användare. Se även till att använda ett https-certifikat som gör det svårare för någon extern part att komma över information som överförs mellan dig och till exempel en webbutik. Google varnar i sin webbläsare Chrome för webbplatser som inte använder sig av https.

Utöver dessa åtta tips är det mycket viktigt att arbeta med ditt innehåll, relevant och välskrivet innehåll är alltid bra för SEO. Här kan du läsa mer om bra innehåll och content marketing.

Vill du läsa mer om SEO följer här några tips:

- ”Gräv guld i dina egna kanaler” en bok om SEO och content marketing som delar av denna artikel bygger på och som även finns som ljudbok om SEO på Storytel.
- ”Guldläge på nätet” en bok om sökmotoroptimering av Magnus Bråth och Michael Wahlgren
- Sökpodden en podd av Pineberry om Facebook, SEM och SEO

Lycka till med ditt SEO-arbete!

 

Välj kommun från listan