Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

9 tips för att synas på Google

Dela artikeln
fredag, 04 augusti 2017 1
Goda råd för att ranka bättre på Google Goda råd för att ranka bättre på Google Foto av Edho Pratama på Unsplash

Varför kraschar inte flygplan oftare på grund av ett mekaniskt misslyckande? Med alla rörliga delar inuti ett plan så bör det ses som ganska lätt hänt. En viktig orsak till detta är checklistor. Innan piloter trycker på knappen för start så utför de en omfattande kontroll före flygning för att säkerställa att allt fungerar precis som det skall.

Företagare som hoppas på bättre sökmotoroptimering bör ta en lektion vad det gäller checklistor. Ni företagare som läser detta kan skapa en egen checklista för att se till att allt är perfekt för lansering av er nya webbplats eller för att bättra på er sökmotoroptimering. En checklista har möjlighet att hjälpa er att uppnå den bästa chansen för att få ett bättre sökresultat på Google.

Så, innan ni publicerar ert nästa webbinnehåll, ta då en titt på denna lista med de 9 absolut bästa SEO tipsen.

1. Välj ett bra nyckelord att fokusera på

Det absolut första steget är att välja ett sökord eller fras som du vill synas på. Om jag skriver en artikel om SEO, så vill jag ta reda på vad folk söker efter.

Det enklaste sättet att göra detta är Keyword Planner, ett gratis verktyg från Google som visar dig en uppskattning för alla sökfraser och ord. Observera att du måste skapa ett AdWords-konto för att få tillgång till Keyword Planner.

Hittar du en kombination av ord som du vill synas på? Bra – men vi är inte helt redo att börja skriva om detta ämne. Vi måste först göra lite forskning.

2. Undersök konkurrensen

Nu när vi har vi hittat ett par sökord som vi vill försöka ranka för, nu är det dags att gå undercover. Vi skall nu gå över till ett privat läge i vår webbläsare.

Google Chrome:

Öppna inkognito-fönster i Chrome

 

Firefox:

Öppna nytt privat fönster Firefox

Funktionen finns även till Safari och kallas ”Privat”.

Nu är det dags att ni surfar er in på Google, anledningen till att vi väljer att gå in på ett ”privatläge” är att Google inte skall känna igen vår tidigare sökhistorik eftersom detta kan påverka det vi ser på sökresultatsidan.

Ta en titt på allt innehåll på sida 1 av Google och ignorera eventuella annonsresultat. Jämför dig nu med din konkurrent, vad saknar de? Kan du göra det bättre?

3. Skriv det bästa innehållet

Nu när du vet hur din konkurrens ser ut så är det dags att skapa innehåll, ett innehåll som kommer att få er att ranka bättre än era konkurrenter. Detta är kanske den svåraste delen, men det viktigaste. Ditt nya innehåll måste nu och i framtiden förbli AWESOME.

Jag bryr mig inte om du skapar en försäljnings sida, ett blogginlägg, en e-handel. Men du måste vara bättre än dina konkurrenter annars så kommer varken din publik eller Google notera detta.

4. Lägg in sökordet i din sidtitel

Detta vet ni ju, men jag säger det ändå. Din sidtitel skall innehålla ditt sökord, det behöver inte vara exakt.

Dessutom så måste titeln vara tillräckligt intressant så att folk vill klicka sig in på det. Glöm inte att SEO är psykologiskt.

5. Lägg in sökordet i din rubrik

Du kan strukturera de flesta webbsidor genom att ha en större titel överst, följt av flera underrubriker. Google måste förstå exakt vad din sida handlar om. Var därför säker på att du använder din exakta sökordsfras minst en gång i dina underrubriker.

6. Sökordet i namnet och i alt-taggen på dina bilder

Tro mig, här kan ni vinna pluspoäng. Det finns otroligt många företag som har glömt detta.
Alla bilder som du använder på din hemsida ger Google en hänvisning om ditt ämne och det finns två sätt att göra detta:

1. Bildnamnet (Ja det har betydelse!)

2. Bilden alt tagg

För att ändra bildnamnet ändrar du bara namnet på bilden på datorn innan du laddar upp den på din hemsida. Istället för att en fil heter ”2548115.png” kan du döpa om den till något relevant.

Alt-taggen är något du anger när du laddar upp bilden till din webbplats.

Alt-tag för bättre SEO

7. Använd sökordet i webbadressen

Ett annat sätt att visa Google vad din sida handlar om är webbadressen. Till exempel, vilken av följande webbadresser tror du att Google kommer att tycka är bättre?

foretagande.se/2457169-78
foretagande.se/lar-dig-seo

Helt rätt om du gissade den andra.

8. Interna länkar

Om du inte länkar ditt bästa innehåll, varför ska någon annan bry sig? Av den anledningen är det viktigt att ditt bästa SEO-innehåll kopplas internt med andra sidor på din webbplats.

Det betyder att du kan behöva gå tillbaka och redigera äldre sidor för att inkludera länkar till de nya sidorna.

9. Det absolut viktiga. Få externa länkar.

Tro det eller ej, men det viktigaste är externa länkar. Google bygger starkt på externa länkar för att bestämma hur bra en hemsida/inlägg/ehandel är. Låter det vettigt? Det går att se sambanden mellan Googles taktik och referenser som en arbetsgivare kan vilja ha från dig.

När du producerar ett fantastiskt innehåll möjligtvis få lite länkar, men sanningen är att du måste skapa något som kallas ”länkbyggnad”. Det innebär att om du hjälper andra webbplatser med länkar så har du även rätt att fråga om de kan länka till dig.

Vi kommer gå in mer på hur du kan skapa en stark relation till länkbyggnad senare på Företagande.se – så håll utkik!

Jonathan Borteij Jonathan Borteij är en svensk tungviktare inom digital marknadsföring. Han innehar 5 olika certifikat från Google och har skapat goda resultat för flera bolag med hjälp av digitala strategier.

Kommentarer

  • Peggy
    Peggy 2d 20h 14m

    Bra artikel, även om jag kan SEO grunderna så är det alltid bra med lite påminnelser. Jag ser fram emot nästa artikel om länkbygge.

Senaste nytt

Välj kommun från listan