Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Han brinner för digital marknadsföring

Dela artikeln
torsdag, 09 augusti 2018 0
Henrik Hallgren, IT-konsultchef på Redpill Linpro i Göteborg Henrik Hallgren, IT-konsultchef på Redpill Linpro i Göteborg Text av Marie Hagberg

Henrik Hallgren, IT-konsultchef på Redpill Linpro i Göteborg, brinner för digital marknadsföring. Såsom att testa nya media eller tipsa kunder om hur de kan göra för att skapa kundklubbar.

Dessutom samarbetar han mycket med sina kunder. Exempelvis har han förmått dem att berätta om Redpills IT-lösningar i tre olika filmer samt föreläsa på ett seminarium. I framtiden tror han att den typen av samarbeten kommer att bli vanligare: ”Istället för att man är leverantör eller kund, jobbar man tillsammans för att bygga en bra lösning för sina gemensamma kunder.” Projektledaren på företaget har trots allt oftast interna kunder som tjänsten ska levereras till.

Andra som också vill få med sig kunderna på liknande samarbeten, rekommenderar han att vara överens om villkoren innan ni gör filmen eller arrangerar seminariet. Annars kan det komma ovälkomna överraskningar såsom krav på support under ett helt år.

Om den blivande samarbetspartnern tillhör den offentliga sektorn, är det är bra att ta diskussionen ett varv till efter att ni kommit överens, eftersom deras jurist förmodligen har synpunkter.

Andra utmaningar med att samarbeta med sina kunder kring marknadsföring är till exempel att du inte har full koll på vad som sägs. Kunderna vill gärna berätta om sin lösning, inte nödvändigtvis rekommendera andra att köpa din tjänst eller produkt.

Tre filmer hittills:

Filmidéerna får han genom att prata med kunder och kollegor om vad som är hett på marknaden. Därefter försöker de hitta en kund som vill och kan berätta om ämnet. Hittills har alla tackat ja. För som han säger ”Vem vill inte ha marknadsföring av sig själv utan att behöva göra mer än att ställa upp en halvtimme och bli filmad?”.

Hittills har de gjort tre stycken filmer men har två-tre till på gång. Om många är intresserade av filmen skapar de ett seminarium inom samma område också.

– Filmerna används i marknadsföringen på hemsidan och i sociala media. Dessutom gör de reklam för seminariet, vilket innebär att det kommer fler intresserade besökare till seminarierna, berättar Henrik Hallgren. De som kommer har redan lyssnat på föreläsaren och hört att det låter intressant. Hon har inte bara läst en text utan även sett personen som ska hålla framförandet. Det ger en möjlighet att verkligen testa en bit av seminariet innan, så att deltagaren vet vad hon får. Och är trevligt för besökaren! fortsätter Henrik Hallgren.

Många tittare

På Linkedin brukar det vara fyra-fem tusen personer som tittar på filmerna.

– Vi har testat lite olika längd, berättar Henrik Hallgren. Vid 1-1,5 minuter fick vi ganska många visningar. Om filmerna är längre blir visningarna färre. Vi har gjort en lång version och lagt upp på Youtube samt hemsidan. Den korta versionen har vi lagt upp i sociala media. (Om filmen är 59 sekunder får du fler tittare än om den är en minut.)

3 tips om samarbeten:

  • Om du själv har en kund som du samarbetar bra med, fråga kunden om de skulle vilja ställa upp i en film eller på ett seminarium.
  • Ge kunden filmen, så att de kan använda den själva också, antingen i sin interna eller externa marknadsföring.
  • Vet kunden fler som kan vara intresserade av samma tjänst? Prata då med kunden i termer om att det väl vore kul om fler har liknande uppsättning av programvara eller IT-system. Då kan de själva träffas för utbyte utan leverantörer. De kan de lära sig av varandra och bli ännu nöjdare med sin lösning.

Senaste nytt

Välj kommun från listan