Det är lätt att förstå varför content marketing blivit så populärt: genom att bjuda dina besökare på relevant och engagerande innehåll under hela kundresan ger du dem en tydlig anledning att komma tillbaka oftare, stanna längre och bli mer lojala mot dig och dina produkter.

För om du har en webbutik med sparsamt med innehåll – kanske till och med exakt samma innehåll som dina konkurrenter – så ger du dina kunder en enda anledning att handla från just din butik: det lägsta priset. Och den positionen är det få företag som vill ha, inte minst när stora aktörer som Amazon tävlar på samma arena.

Det finns många definitioner på content marketing, men för dig som säljer produkter på nätet skulle jag definiera innehållsmarknadsföring så här: det kompletterande innehåll som en webbutik tillhandahåller för att attrahera ny trafik och nya kunder och skapa lojalitet och engagemang kring dina produkter och ditt varumärke.

Det kan röra sig om mer generella tips, om inspiration och om råd inför ett köp. Det kan vara instruktionsfilmer och mer omfattande guider. Det kan även vara material som är mer fokuserat på efter köpet än före, till exempel innehåll om hur du får ut mest av ditt köp eller hur du tar hand om din produkt så den håller längre.

Så egentligen är content marketing allt det innehåll som du adderar till din webbplats eller din webbutik utöver det innehåll som beskriver de produkter eller tjänster du säljer – helt enkelt allt innehåll du lägger till i marknadsföringssyfte.

Jag brukar ibland använda mig av en mental bild av en persika. Persikans kärna är ditt huvudinnehåll, där dina produkter och tjänster beskrivs. Fruktköttet är det innehåll du kompletterat med (ditt content marketing-innehåll), din extra ”juice” för att attrahera såväl Google som nya besökare – det som gör att upplevelsen när man kommer till din webbutik blir lite saftigare, lite matigare, lite mer positiv och lite mer heltäckande.

För att sammanfatta fördelarna med att satsa på content marketing för dig som säljer på nätet, kan vi dela upp det i tre tydliga vinster:

  • Ökad trafik och ökad försäljning från nya besökare.
  • Längre och fler besök från befintliga kunder.
  • Du, eller kanske snarare ditt företag, kan bli en auktoritet inom ert område.

Att innehållsmarknadsföring också är ett kostnadseffektivt sätt som kan bryta igenom den allmänna tröttheten kring reklam där besökare bortser från allt som liknar reklamytor gör ju inte saken sämre.

Hur gör man då? Och var börjar man?

Här kommer sex konkreta tips och även några konkreta exempel kring vad du kan göra för att komma igång med content marketing för din webbsida eller din webbutik.

1. Svara snabbt på följande tre frågor innan du drar igång, så kommer du öka chanserna att lyckas och bli långsiktig i din satsning: Vad vill du uppnå? Vem ska göra jobbet? Hur ser den löpande planen för publicering och uppföljning ut? Att ha en redaktionell plan på plats som även tydligt visar vem som ska göra vad och hur det sedan ska följas upp och mätas är A och O för framgångsrik innehållsmarknadsföring. 

2. Bestäm vilken typ av innehåll du ska ta fram för att publicera på din sajt eller i din webbutik. Det finns fyra typer av innehåll som kan stötta din trafik och din försäljning på nätet: guidande/utbildande innehåll, inspirerande/engagerande innehåll, säsongsrelaterat innehåll och funktionellt innehåll. Vilken typ av innehåll är mest relevant för dina kunder och kundresan på din sida eller i din butik?

3. När du valt vilken typ av innehåll du ska ta fram, till exempel instruerande innehåll som så-här-gör-du-artiklar om du säljer byggvaror eller inspirerande innehåll med nya resmål om du säljer resor på nätet, så är det dags att kontrollera att det innehåll du planerar att ta fram är efterfrågat och då kan du använda gratisverktyg som Keyword Tool eller Uber Suggest. Välj ”Sweden/Sverige” som land och ”Swedish/Svenska” som språk och fyll i ett sökord, så kommer verktyget ge dig en mängd unika varianter eller kombinationer av sökordet – dvs. riktiga sökningar som potentiella kunder genomför på Google idag. Båda verktygen har en gratisversion och en betalversion, men du kan prova båda utan att behöva betala något eller binda upp dig på ett abonnemang.

4. Det vi saknar just nu är volymen per sökning, för vi vill ju veta vilken typ av innehåll som är mest efterfrågat. Kopiera alla sökord du fått fram (det finns en ”copy all”-knapp som gör detta enkelt) och gå sedan till Google Ads-verktyget Sökordsplaneraren (under menyn Planering i Google Ads) och häll in alla dessa sökningar. Så får du fram antalet sökningar per sökord och välj sedan det eller de sökord som är mest relevanta och som har högst volym. Relevansen är viktigare än volymen, men se till att även volymen är intressant (även om det inte alltid måste vara det allra mest sökta ordet du optimerar för).

Har du inte ett aktivt Google Ads-konto kan du göra samma sak med verktygen som nämndes under punkt tre (Keyword Tool och Ubersuggest), men då måste du ha betalversionen som kostar några hundra kronor per månad.

5. Så – nu kan du skapa och publicera ditt nya innehåll, som du vet är efterfrågat och som kan driva ny trafik och ny försäljning till din webbsida eller din webbutik!

6. Till sist: tänk på att relevant innehåll kan komma i många olika former. Det kan vara skrivet innehåll, rörligt innehåll, bilder och bildspel och det kan även vara rena funktioner som drar besökare till din sida, som nedladdningsbara mallar och kalkylatorer (som exemplet med Forex nedan). Så tänk brett när du planerar ditt innehåll och din satsning på content marketing!

Några exempel på sajter och webbutiker som arbetar aktivt med content marketing:

Byggmax guider (har en hel sektion på sidan med steg-för-steg-guider som hjälper dig att lyckas med ditt projekt)

Dammtussen husmorstips (har mängder av städtips och husmorstips för att hålla rent i hemmet, till exempel ta bort dålig lukt med bikarbonat)

Forex (har funktionellt innehåll på sin sida: en valutakonverterare som ger besökaren en anledning att komma tillbaka oftare, även om det inte är dags att köpa valuta varje gång)

Naturkompaniet inspiration (har en hel sektion med inspiration för ditt friluftsliv, som en onlinetidning kring outdoor och livet i naturen)

60plusbanken (relevant innehåll för seniorer oavsett om de är intresserade av att bli kund eller inte, till exempel om pensionärsrabatt)

Vill du läsa mer om content marketing följer här några tips:

Crescando - artiklar om content marketing

Datadrivet – blogg om content marketing, e-handel och SEO

Pontus Staunstrup – blogg om content, digitalt och sociala medier

Content marketing för alla” en bok av Joakim Arhammar och Pontus Staunstrup och ”Contenthandboken” av Pontus Staunstrup

Gräv guld i dina egna kanaler” en bok om content marketing och SEO

Här kan du även läsa mer om SEO

Lycka till med din content marketing!

Läs vidare: Content marketing - komplett strategi i sju steg


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.