Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Så lyckas du med content marketing 2018 - fem konkreta tips!

Dela artikeln
torsdag, 15 februari 2018 0
Så lyckas du med content marketing 2018 - fem konkreta tips!

Du har säkert hört talas om content marketing (eller innehållsmarknadsföring), ett riktigt modeord inom marknadsföringsvärlden de senaste åren. 

Det är lätt att förstå varför content marketing blivit så populärt: genom att bjuda dina besökare på relevant och engagerande innehåll ger du dem en tydlig anledning att komma tillbaka oftare, stanna längre och bli mer lojala mot dig och dina produkter.

För om du har en webbutik med sparsamt med innehåll – kanske till och med exakt samma innehåll som dina konkurrenter – så ger du dina kunder en enda anledning att handla från just din butik: det lägsta priset. Och den positionen är det få företag som vill ha.

Det finns många definitioner på content marketing, men för dig som säljer produkter på nätet skulle jag definiera innehållsmarknadsföring så här: Det kompletterande innehåll som en webbutik tillhandahåller för att skapa lojalitet och engagemang och attrahera ny trafik och nya kunder.

Det kan röra sig om tips, inspiration och råd. Det kan vara instruktionsfilmer och guider. Det vara magasin och inspiration.

Så egentligen är content marketing allt det innehåll som du adderar till din webbplats eller din webbutik utöver det innehåll som beskriver de produkter eller tjänster du säljer – helt enkelt allt innehåll du lägger till i marknadsföringssyfte.

Jag brukar ibland använda mig av en mental bild av en persika. Persikans kärna är ditt huvudinnehåll, där dina produkter och tjänster beskrivs. Fruktköttet är det innehåll du kompletterat med (ditt content marketing-innehåll), din extra ”juice” för att attrahera såväl Google som nya besökare – det som gör att upplevelsen när man kommer till din webbutik blir lite saftigare, lite matigare, lite mer positiv.

För att sammanfatta fördelarna med att satsa på content marketing för dig som säljer på nätet, kan vi dela upp det i tre tydliga vinster:

  • Ökad trafik och ökad försäljning från nya besökare.
  • Längre och fler besök från befintliga kunder. 
  • Du, eller kanske snarare ditt företag, kan bli en auktoritet på området.

Att innehållsmarknadsföring också är ett kostnadseffektivt sätt som kan bryta igenom den allmänna tröttheten kring reklam gör ju inte saken sämre.

Hur gör man då? Och var börjar man?

Här kommer fem konkreta tips och även några konkreta exempel kring vad du kan göra för att komma igång med content marketing för din sajt eller din webbutik.

1. Svara snabbt på följande tre frågor innan du drar igång, så kommer du öka chanserna att lyckas och bli långsiktig i din satsning: Vad vill du uppnå? Vem ska göra jobbet? Hur ser den löpande planen för publicering och uppföljning ut?

2. Bestäm vilken typ av innehåll du ska ta fram för att publicera på din sajt eller i din webbutik. Det finns två typer av innehåll som kan stötta din trafik och din försäljning på nätet: guidande/utbildande innehåll och inspirerande/engagerande innehåll. Vilken typ av innehåll är mest relevant för dina kunder?

3. När du valt vilken typ av innehåll du ska ta fram, till exempel instruerande innehåll som så-här-gör-du-artiklar om du säljer byggvaror eller inspirerande innehåll med nya resmål om du säljer resor på nätet, så är det dags att kontrollera att det innehåll du planerar att ta fram är efterfrågat och då kan du använda gratisverktyg som Keyword Tool (keywordtool.io) eller Uber Suggest (ubersuggest.io). Välj ”svenska” som språk och fyll i ett sökord, så kommer verktyget ge dig en mängd unika varianter eller kombinationer av sökordet – dvs. riktiga sökningar som potentiella kunder genomför på Google idag.

4. Det vi saknar just nu är volymen per sökning, för vi vill ju veta vilken typ av innehåll som är mest efterfrågat. Kopiera alla sökord du fått fram (det finns en ”copy all”knapp som gör detta enkelt) och gå sedan till Google AdWords verktyg Sökordsplaneraren och häller in alla dessa sökningar. Så får du fram antalet sökningar per sökord och välj sedan det eller de sökord som är så såväl mest relevanta och som har högst volym.

5. Så – nu kan du skapa och publicera ditt nya innehåll, som du vet är efterfrågat och som kan driva ny trafik och ny försäljning till din webbutik!

Exempel på webbutiker som arbetar aktivt med content marketing:
Sportamore magazine (som en fitnesstidning på nätet som dagligen publicerar relevant innehåll)
Byggmax guider (har en hel sektion på sidan med guidande innehåll för gör-det-själv-projekt)
Naturkompaniet inspiration (har en hel sektion med inspiration för ditt friluftsliv)
Dammtussen städtips (har mängder av städtips och husmorstips för att hålla rent i hemmet)

Vill du läsa mer om content marketing följer här några tips:
Kntnt Magasin – blogg om content marketing
Pontus Staunstrup – content marketing, digital strategi och sociala medier
Content marketing för alla” en bok av Joakim Arhammar och Pontus Staunstrup
Gräv guld i dina egna kanaler” en bok om SEO och content marketing som utkom 2017 (nu med 120 kr rabatt)

Lycka till med din content marketing!

Senaste nytt

Flest reaktioner i veckan

 

Välj kommun från listan