Del 1 av 2

Över 80% av köp av vara eller tjänst föranleds av en Google sökning. Syns ni inte på Google på de sökord som är relevanta till det ni erbjuder minskar det också sannolikheten att de väljer er.

I detta inledande inlägg om onpage sökmotoroptimering kommer vi ha en bred och praktisk inriktning för vad ni kan och ska göra på er egna hemsida. Som bakgrund till inlägget bör ni bära med er det viktigaste för framgångsrik SEO:

Google älskar bra företag. Ni ska bli det bästa företaget inom er nisch.

Onpage är en en bred kategori och vi kommer här dela in det i två delar - Copy och tekniskt.

Copy

Att trycka in fler sökord och förvänta sig bättre placeringar är inte längre fallet. Ni måste också förstå att Google kan se vilka sökord det finns mycket pengar i och där det är mer eller mindre uppenbart att det finns starka incitament att synas högst upp.

Texten på landningssidan ni försöker ranka ska ni snarare se som en “av” eller “på” knapp. Antingen så handlar det om detta sökordet - eller inte. Det finns ett visst spelrum för hur mycket man kan optimera. Men mer är inte alltid bättre som det brukade vara. Det ökar också risken för att bli straffad om man har en optimistisk onpage profil och dessutom länkar till hemsidan.

Detta är vad ni ska göra:

  1. Sikta på 800 ord
  2. Sökordet måste finnas med i titeln och h1
  3. Sökordet ska förekomma minst en gång även i vanlig text
  4. 0.7-1% av texten ska innehålla nyckelordet
  5. Ange LSI (Latent Semantic Indexing) termer, synonymer och skriv sökordet i olika varianter. Det är det absolut mest naturliga. Det är ett säkert sätt att optimera texten utan att spamma sökorden.
  6. Kursivera/fetmarkera en synonym (Inte det exakta sökordet)
  7. Alt-taggar ska beskriva bilden. Tryck inte in sökordet exakt. Förklara bilden och försök få in sökorden delvis.
  8. Google gillar stora hemsidor. Försök skapa relevanta undersidor och länka tillbaka till den sida ni försöker ranka. Använd allt från exakta matchningar, delvis match och helt neutrala ankartexter.
  9. Inkludera sökordet med exakt match högt upp och tidigt samt långt ner och nära slutet.

Vidare bör ni inte försumma nyttan av att skriva om relaterade ämnen. Tar vi ett enkelt exempel som fotboll, där vårt mål är att synas på sökordet “Fotbollsproffs” kan man nämna namn på olika fotbollsproffs flertalet gånger och det ökar relevansen för vårt primära sökord, utan att öka risken för straff (överoptimering av enskilda sökord).

Exempel som visar hur du ökar relevansen för de primära sökorden

Något ni bör ha i åtanke är att detta är hur man bör göra för SEO 2017. Tidigare kunde den vara mer aggressiv och få ut ett bättre resultat. Om några år kommer dock även denna rekommendation vara förlegad. Framtiden ligger i RankBrain (AI, Machine Learning) vilket gör att Google ser vad riktiga besökare tycker om er hemsida. Att enbart manipulera Google är i relation till ett företags levnadstid en relativt kortsiktig lösning. Allt ni gör ska vara för att öka kvalitén av ert företag på webben.

Tekniskt

Det tekniska kan man dra hur långt som helst. För större projekt renoverar vi om allt från första koden till sista texten är skriven och utan en enda länk kan vi se riktigt positiva resultat.

Förlänga domännamnet

Genom att förlänga domännamnet 5 - 10+ år framåt visar ni Google att ni är seriösa och här för att stanna.

Effekten av denna är diskuterad. Vi märker dock ett ökat förtroende på Google och då det inte är en direkt kostnad då man betalar för framtida fakturor är det lika bra att checka av denna.

Fullt responsive

Att hemsidan ska vara responsive är idag ett måste och vi behöver nog inte argumentera särskilt länge för denna. Något som är intressant är dock att Google har gått från att prioritera desktop till att prioritera mobilen. Tidigare utgick Google alltså från desktop, och gjorde justeringar för att det ska passa mobilen. Idag har vi ombytta roller där Google utgår från mobilen och gör justeringar för desktop.

Att få hemsidan fullt responsive för alla enheter och skärmar är ett måste.

Laddningstid

Laddningstid kan vara något krångligare att få till, framför allt om man använder ett tungt Wordpress tema. Det finns ett Google Page Speed test man kan göra för att få deras betyg om hur snabb ens hemsida är. Du ska dock inte stirra dig blind på detta. Det är ingen parameter för hur väl ni syns på Google. Det Google vill är att er hemsida ska vara snabb. Besökare gillar också snabba hemsidor och fler tenderar att kontakta företag vars hemsida är snabb vilket i sin tur kommer öka era placeringar tack vare RankBrain (AI).

Ett bra företag bryr sig om sin hemsida och den kommer därför också vara snabb. Vilket är ytterligare en kvalitetsparameter.

SSL-ceritikat

Google har själva gått ut med att de ger en “ranking boost” för alla med https - se “Google Starts Giving A Ranking Boost To Secure HTTPS/SSL Sites“.

Detta kostar er ca 900 kr per år och tar någon timme för er utvecklare att installera. Att checka av denna är för många absolut värt det. Överlag ökar det er trust på Google och ni kommer märka en ökad medvind.

HTML valideringsfel

När ni gör er hemsida rekommenderar vi att ni ber er utvecklare se över valideringsfelen i er HTML kod. Det är inte värt att sikta mot att ha 0 fel då vissa är krångliga att lösa. Men ett bra företag och också en bra hemsida med få HTML fel.

Slutord om onpage sökmotoroptimering 2017

Ni ska bli det bästa företaget i er nisch. Tänk långsiktigt. Tänk på vad som gynnar besökaren. Överoptimera inte mot enskilda sökord. Hemsidan ska vara snabb, säker och responsive. Texten ska primärt innehålla det sökord ni försöker synas på, men i mindre utsträckning än tidigare. Fokusera på relaterade ämnen och omringa sökordet.

I nästa del som kommer senare i januari kommer vi gå igenom offpage SEO.

Text av Nils Fridlund på Sunbird. Sunbird erbjuder resultatbaserad sökmotoroptimering och hemsidor med unik webbdesign byggt i Wordpress. Besök Sunbird.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.