Mikael Johansson, driver företaget Convertial AB, tillsammans med sin kollega Johan Lethin. De jobbar främst med att öka trafik till företags webbplatser, samt ger dem mer synlighet i sökmotorerna genom sökmotoroptimering och sökannonsering. Här berättar Mikael vad hans jobb går ut på samt ger bra tips på hur du som företagare kan synliggöra dig bättre genom att du lär dig sökordsoptimering.

Mikael JohanssonDet var egentligen av ren slump som han började med sökordoptimering, så kallad SEO. Redan när han var tolv år så hjälpte han sin mor bygga en webbutik till hennes företag. Då var detta med SEO relativt nytt. Och egentligen utan att veta vad det var så jobbade han med att få upp e-handeln på sökmotorerna.

- Jag gick IT-media i gymnasiet och sedan webbutveckling på högskolan. Det var inte förens jag fick mitt första jobb på en VVS-firma som e-handelsansvarig som jag faktiskt aktivt jobbade med sökmotoroptimering. Efter det jobbet har jag haft en hel del arbeten och även företag inom området. Jag brukar säga att jag jobbat med SEO i ca 15 år professionellt med kunder och kommersiella webbplatser. Både på nationell och internationell nivå, säger Mikael.

Vad går ditt jobb ut på med SEO?

- Kortfattat går mitt jobb ut på att öka en webbplats synlighet i sökmotorerna för att öka trafiken till den. Jobbet inom SEO är väldigt varierande och kan många gånger vara relativt avancerat med olika tekniska delar.
Vidare berättar han att han analyserar och läser mycket statistik för att kunna ha möjlighet att utföra en så bra SEO-strategi som möjligt för kunden och webbplatsen. Sedan arbetar han aktivt efter strategin och ser till så resultatet på sökmotorerna blir uppnådda.

Kan ge stort genomslag

SEO är väldigt viktigt för ett företags totala marknadsföring, poängterar Mikael. I bara Google Sverige görs det cirka 50 till 70 miljoner sökningar per dag. Detta visar, enligt honom, tydligt på att SEO potentiellt kan ge en enorm genomslagskraft i marknadsföring, om den görs rätt.

- Dessutom är det en marknadsföring som håller över tid, till skillnad från en annons i tidningen, som har en begränsad exponeringstid. Jag tycker att man skall ha ett bra fokus och att man går in tidigt i skedet när man planerar sin marknadsföringsplan och integrerar SEO i den.

Mikael vill också passa på och varna de vanligaste misstagen, vilka främst brukar handla om att man går rakt på sak utan att göra en ordentlig research, samt att det är lätt hänt att man lyssnar och läser många olika källor där dom säger att man kan göra på visst vis. Man måste, enligt hans erfarenhet tänka efter själv också och inte lyssna på allt och allas åsikter om ämnet.

- Om man inte har koll på vad det kan innebära ifall man gör det så kan detta leda till negativa effekter i sin SEO.

Kommer SEO bli viktigare eller mindre viktigt framöver tror du och varför?

- SEO kommer bli mer viktigt i framtiden. Idag använder du en sökmotor mycket mer än bara på en webbplats genom datorn. Du använder sökmotor på GPS, mobilen, Smarta högtalare med mera.

Därför tror Mikael att SEO kommer bli mer och mer viktig då det finns betydligt fler kanaler och även fysiska enheter som blir påverkade inom detta område. Och när man tänker på det så kan det komma att finnas oändliga möjligheter att få sin synlighet mycket mer, tillägger han, med eftertryck.

Mikael Johanssons bästa SEO-tips

1. Gör ordentlig research inom området ifall du vill jobba med det själv. Kolla med andra kunniga ifall du är osäker.
2. Testa dig fram, även ifall du misslyckas så är du alltid en kunskap rikare och närmare att lyckas.
3. Titta på hur andra gör och härma efter lite. Det är aldrig fel att "låna" andra strategier. Men det viktiga är att du gör den bättre för dig och din verksamhet.
4. Börja alltid på din egen webbplats och jobba med den innan du fokuserar för mycket på inlänkar, det vill säga att få andra webbplatser att länka till din.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.